Uczelniany system zarządzania jakością kształcenia w SGH został wprowadzony 23 marca 2016 r. zarządzeniem rektora nr 16.
Cele systemu
- Zapewnienie spójności poszczególnych właściwości procesu kształcenia realizowanego w SGH z:
- misją, strategią oraz polityką jakości SGH,
- przepisami prawa obowiązującego w obszarze szkolnictwa wyższego w Polsce,
- standardami i wskazówkami w zakresie zapewniania jakości w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego – ESG (Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area),
- Krajowymi Ramami Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego.
- Monitorowanie i analiza przebiegu głównych procesów wpływających na kształcenie w SGH.
- Cykliczne badania jakości kształcenia realizowanego w SGH stanowiące źródło informacji zwrotnej służącej korygowaniu i doskonaleniu procesu kształcenia w SGH.
- Promowanie kultury jakości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
Struktura systemu
Kształcenie w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie obejmuje trzy główne procesy:
- tworzenie programów kształcenia,
- realizację proces kształcenia,
- walidację efektów kształcenia.
Ponadto na kształcenie w SGH składają się procesy pomocnicze oraz zarządcze.
Procedury systemu
W systemie zarządzania jakością kształcenia funkcjonują cztery główne procedury. Dotyczą one: monitorowania jakości programów kształcenia, monitorowania jakości procesu kształcenia, monitorowania procesu walidacji efektów kształcenia oraz monitorowania losów absolwentów SGH. Działania podejmowane w ramach tych procedur są dokumentowane, archiwizowane i podlegają audytowi wykonywanemu na zlecenie kierownictwa SGH.
System zarządzania jakością kształcenia w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie obejmuje również działania w zakresie zapobiegania plagiatom i ich wykrywania.
Zadania pełnomocnika
Zadania pełnomocnika rektora ds. uczelnianego systemu zarządzania jakością kształcenia w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie obejmują wspieranie osób i jednostek organizacyjnych zaangażowanych w procesy systemu zapewniania jakości oraz promowanie kultury jakości w SGH. Zadaniami pełnomocnika jest w szczególności wsparcie realizacji następujących procedur i działań:
- monitorowanie i analizowanie programów kształcenia,
- monitorowanie jakości procesu kształcenia,
- monitorowanie walidacji efektów kształcenia,
- monitorowanie losów absolwentów,
- monitorowanie dokumentacji i audytu systemu zarządzania jakością kształcenia,
- zapewnienie spójności ze standardami i wskazówkami w zakresie zapewniania jakości w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego – ESG (Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area).
Pełnomocnik realizuje swoje zadania w bezpośredniej współpracy z odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi uczelni, w tym szczególnie z Ośrodkiem Rozwoju Studiów Ekonomicznych.
- Akty prawne i inne materiały
-
Akty prawa wewnętrznego i krajowego dotyczącego jakości kształcenia
Polityka jakości kształcenia w SGH
Zasady tworzenia programów kształcenia dla kierunków studiów oraz oferty dydaktycznej dla studiów pierwszego i drugiego stopnia w SGH
Uchwała Senatu SGH nr 97 z 15 lutego 2017 r.
Uchwała Senatu SGH nr 169 z 18 grudnia 2013 r.
Programy studiów i oferta dydaktyczna
Studenckie praktyki zawodowe w SGH
Zasady przygotowywania prac dyplomowych i system antyplagiatowy w SGH
Hospitacja zajęć nauczycieli akademickich w SGH
Potwierdzanie efektów uczenia się w SGH
Uchwała Senatu SGH nr 343 z dnia 24 czerwca 2015 r.
Załącznik do uchwały uchwała Senatu SGH nr 343 z dnia 24 czerwca 2015
Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego odnoszące się do jakości kształcenia
Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów
Komisje akredytacyjne
Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych
Publikacje poświęcone jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym
DokumentRaporty i analizy dotyczące SGH
Badania Polish Economic Forum przy London School of Economic (2019, 2020, 2021)
Wybrane programy ministerialne związane z zespołem pełnomocnika
Program Akredytacje Zagraniczne
Wstępny model stosowaniu tutoringu w ramach programu Mistrzowie Dydaktyki
- Akredytacje
-
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie oprócz akredytacji Polskiej Komisji Akredytacyjnej (PKA) posiada również wiele prestiżowych akredytacji międzynarodowych.
Krajowe i międzynarodowe akredytacje kierunków kształcenia w SGH
- Opracowania zespołu pełnomocnika
-
Nad Uczelnianym Systemem Zarządzania Jakością Kształcenia (USZJK) w SGH czuwa zespól w składzie:
- mgr Horacy Dębowski,
- mgr Wojciech Stęchły,
- mgr Katarzyna Trawińska-Konador,
- mgr Andrzej Żurawski.
Z zespołem współpracuje prof. Ewa Chmielecka.
Sprawozdania z działalności USZJK
Raporty
2021/2022
2020/2021
2019/2020
2018/2019
Analizy
- Webinaria
-
Informujemy, że sesja seminarium jest nagrywana (oprócz prezentacji i dyskusji), a nagranie może zostać upublicznione przez organizatorów. Nagrania dostępne są jedynie dla członków społeczności SGH.
Włączenie kamery podczas udziału w seminarium i podanie swojego imienia i nazwiska jest dobrowolne i tożsame z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych.
Rada programowa
- dr hab. Ewa Chmielecka, prof. SGH – przewodnicząca rady
- dr hab. Krzysztof Kozłowski, prof. SGH – prorektor ds. dydaktyki i studentów
- dr Jacek Lewicki – dyrektor ORSE
- dr Marcin Dąbrowski – kanclerz SGH
- Adrian Zontek – wiceprzewodniczący Samorządu Studentów SGH
- dr hab. Jakub Brdulak, prof. SGH – pełnomocnik rektora ds. USZJK
Wsparcie organizacyjne i merytoryczne
- mgr Katarzyna Trawińska-Konador
Webinaria
18. Jakość w szkolnictwie wyższym. Zapewnienie czy iluzja? – 9 czerwca 2022
Wprowadzenie:
Dr hab. Jakub Brdulak, prof. SGH, SGH
17. Rozmowy o Ukrainie w czas wojny – 2 czerwca 2022
Partner merytoryczny Fundacja Rektorów Polskich
Wprowadzenie:
16. Młodzi na rynku pracy – 19 maja 2022
Wprowadzenie:
Aleksandra Pepłowska, Parlament Studentów RP
Wojciech Godlewski, Samorząd Studentów SGH
15. Rozmowy o Ukrainie w czas wojny – 5 maja 2022
Partner merytoryczny Fundacja Rektorów Polskich
Wprowadzenie:
Podsumowanie w Gazecie SGH życie uczelni
14. Rozmowy o Ukrainie w czas wojny –14 kwietnia 2022
Partner merytoryczny Fundacja Rektorów Polskich
Wprowadzenie:
prof. Jerzy Woźnicki, prezes Fundacja Rektorów Polskich
prof. Piotr Wachowiak, rektor SGH
Podsumowanie w Gazecie SGH życie uczelni
13. Jak polskie uczelnie mogą pomóc ukraińskim studentom? – 24 marca 2022
We współpracy z Parlamentem Studentów RP
Wprowadzenie:
dr Iryna Degtyarova, EURODOC/KRASP
Jakub Persjanov, Parlament Studentów RP
Podsumowanie w Gazecie SGH życie uczelni
12. Możliwości oferowane przez ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA) – 24 lutego 2022
Wprowadzenie:
prof. Agnieszka Chłoń-Domińczak SGH
prof. Mikołaj Jasiński, Uniwersytet Warszawski
dr Marek Bożykowski, Uniwersytet Warszawski
Podsumowanie w Gazecie SGH życie uczelni
11. Piąty poziom ram kwalifikacji w Europie, w Polsce, w SGH – 20 stycznia 2022
Wprowadzenie:
dr hab. Ewa Chmielecka, prof. SGH
Katarzyna Trawińska-Konador, Instytut badań Edukacyjnych
Podsumowanie w Gazecie SGH życie uczelni
10. Zaangażowanie wykładowców i studentów w proces kształcenia – jak zwiększyć ich motywację? – 25 listopada 2021
Wprowadzenie:
Podsumowanie w Gazecie SGH życie uczelni
9. Co to znaczy kształcić liderów? – 28 października 2021
Wprowadzenie:
prof. Piotr Wachowiak – rektor SGH
Podsumowanie w Gazecie SGH życie uczelni
8. Student-Centred Learning z perspektywy SGH – 24 czerwca 2021
Wprowadzenie:
Jakub Grodecki, Europejska Unia Studentów
Podsumowanie w Gazecie SGH życie uczelni
7. Kim ma być absolwent SGH? Profil absolwenta – 27 maja 2021
Wprowadzenie:
prof. Krzysztof Kozłowski – prorektor ds. dydaktyki i studentów
Podsumowanie w Gazecie SGH życie uczelni
6. Quality Assurance, Quality Culture, and Enhancement of Teaching and Learning – 22 kwietnia 2021
Wprowadzenie:
dr. D.F. Westerheijden, Uniwersity of Twente, Holandia
Podsumowanie w Gazecie SGH życie uczelni
5. ECTS. Jak mogą one pomóc w budowaniu programów studiów? – 18 marca 2021
Wprowadzenie:
dr hab. Ewa Chmielecka, prof. SGH
Podsumowanie w Gazecie SGH życie uczelni
4. Micro-credentials. Czym są i jakie szanse tworzą one dla polskich uczelni? – 26 lutego 2021
Wprowadzenie:
Jolanta Urbanikowa, Uniwersytet Warszawski
Podsumowanie w Gazecie SGH życie uczelni
3. Czym są uniwersytety europejskie? – 21 stycznia 2021
Wprowadzenie:
prof. Andrzej Kraśniewski, Politechnika Warszawska
Podsumowanie w Gazecie SGH życie uczelni
2. Komunikat Rzymski z perspektywy SGH – 17 grudnia 2020
Wprowadzenie:
dr hab. Jakub Brdulak, prof. SGH
Podsumowanie w Gazecie SGH życie uczelni
1. Czym jest kształcenie wyższe? – 26 listopada 2020
Wprowadzenie:
dr hab. Ewa Chmielecka, prof. SGH
dr hab. Jakub Brdulak, prof. SGH – pełnomocnik rektora ds. uczelnianego systemu zarządzania jakością kształcenia w SGH
e-mail: jbrdula@sgh.waw.pl