Podyplomowe Studia Gospodarka Przestrzenna

Podyplomowe Studia Gospodarka Przestrzenna dają kompleksowe przygotowanie do pełnienia funkcji kierowniczych i wykonawczych w licznych podmiotach specjalizujących się w problematyce gospodarki przestrzennej.

Atuty kierunku
Dokument i lupa ikona

Przekrojowe studia – łączące wiele obszarów wiedzy (od projektowania przez prawo po zdrowie i środowisko)

Technologia cyfrowa ikona

Aktualna wiedza – w każdej edycji poruszamy ważne problemy, uzupełniając wiedzę o nowe wątki

Puzzle ikona

Dopasowana oferta – łączymy teorię z praktyką i jesteśmy otwarci na osoby z doświadczeniem jak i bez

Dlaczego warto?

  • Studia podwyższają kwalifikacje zawodowe i umiejętności praktyczne pracowników administracji publicznej – zarówno samorządowej, jak i rządowej, a także firm doradczych współpracujących z gminami, powiatami i samorządowymi województwami.
  • Proces kształcenia przygotowuje do opracowywania analiz przestrzenno-funkcjonalnych, a także daje wiedzę w zakresie sporządzania projektów dokumentów planistycznych na poziomie lokalnym, projektów urbanistycznych, oceny projektów inwestycyjnych i przygotowania dokumentów strategicznego zarządzania gminą.

Czy dla mnie?

Podyplomowe Studia Gospodarka Przestrzenna polecane są szczególnie dla:

  • pracowników jednostek samorządu terytorialnego odpowiedzialnych za planowanie przestrzenne, rewitalizację i obszary dziedzictwa,
  • osób, które chcą zajmować się zawodowo planowaniem przestrzennym w administracji samorządowej, zwłaszcza na szczeblu gminy,
  • przedsiębiorców i projektantów, którzy zajmują się planowaniem i/lub usługami doradczymi w zakresie planowania przestrzennego,
  • przedstawicieli organizacji pozarządowych zainteresowanych zagadnieniami planowania przestrzennego i jakością przestrzeni w miastach i gminach,
  • oraz osób, które z powodów zawodowych lub zaangażowania działania na szczeblu lokalnym chcą stale aktualizować swoją wiedzę z zakresu gospodarki przestrzennej.

Program

  • Blok I. Wprowadzenie – bieżące trendy i wyzwania planowania przestrzennego – 10 godz.
  • Blok II. Aspekty prawne i narzędzia cyfrowe w gospodarce przestrzennej – 40 godz.
  • Blok III. Infrastruktura i adaptacja do zmian klimatu – 18 godz.
  • Blok IV. Dobre praktyki w projektowaniu przestrzeni – 20 godz.
  • Blok V. Działania partycypacyjne. Aspekty społeczne i kulturowe – 24 godz.
  • Blok VI. Aspekty finansowe i inwestycyjne. Rynek nieruchomości – 24 godz.
  • Blok VII. Samorząd terytorialny a gospodarka przestrzenna – 20 godz.
  • Blok VIII. Seminarium dyplomowe (praca końcowa) – 4 godz.

Razem: 160 godz.

Kierownik studiów

dr hab. Katarzyna Sadowy, prof. SGH
Katedra Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego

Doktor habilitowana nauk ekonomicznych, architektka i urbanistka, specjalistka w dziedzinie interdyscyplinarnych badań nad miastem. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Ekspertka i współautorka dokumentów strategicznych związanych z rozwojem przestrzennym i gospodarczym Warszawy, członek Rady ds. Polityki Innowacji przy Prezydencie m. st. Warszawy, ekspertka Miejskiej Komisji Urbanistyczno–Architektonicznej oraz Warszawskiego Okrągłego Stołu Adaptacji Klimatycznej. Współautorka Programu Warszawskie Centra Lokalne. Obecnie zajmuje się zagadnieniami współczesnego podejścia do dziedzictwa urbanistycznego. Autorka m. in. „Miasto policentryczne. Doświadczenie Warszawskich Centrów Lokalnych” oraz „Evolutionary Urban Development. Lessons from Central and Eastern Europe”.

Wykładowcy

prof. dr hab. Piotr Błędowski

Dziekan Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz dyrektor Instytutu Gospodarstwa Społecznego. Absolwent Wydziału Ekonomiczno-Społecznego SGPiS, gdzie uzyskał stopień doktora. Rozprawę habilitacyjną poświęcił problematyce lokalnej polityki społecznej wobec osób starszych. Ekonomista, polityk społeczny i gerontolog.

W pracy badawczej koncentruje się na problematyce starości z perspektywy społecznej i makroekonomicznej, polityce publicznej wobec ubóstwa, a także na pomocy społecznej i jej uwarunkowaniach ekonomicznych, lokalnej polityce społecznej i ekonomicznych aspektach opieki długoterminowej. Wykonawca i kierownik wielu ogólnopolskich i międzynarodowych badań empirycznych.
dr Tomasz Filipowicz

Absolwent UW oraz SGH w Warszawie. Od 2000 r. zdobywał doświadczenie zawodowe zarówno w kancelariach prawnych, jak też w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Od 2014 r. prowadzi Kancelarię Filipowicz, w ramach, której świadczy usługi doradcze w zakresie prawa administracyjnego i procedury sądowo–administracyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem budowlanego procesu inwestycyjnego.

Jest autorem kilkudziesięciu publikacji z zakresu inwestycyjnego procesu budowlanego oraz zagadnień związanych z realizacją projektów wdrożeniowych IT. Wraz z sędziami sądów administracyjnych, pracownikami naukowymi, adwokatami i radcami prawnymi redaguje oraz współtworzy ważne publikacje naukowe w postaci m.in. Komentarzy do Prawa budowlanego, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, specustawy mieszkaniowej, i innych (wydawnictwa Wolters Kluwer oraz C.H. Beck).
dr Dariusz Korpetta

Wieloletni pracownik Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Specjalista z zakresu samorządu terytorialnego, gospodarki przestrzennej, a także infrastruktury informacji przestrzennej. Współtwórca, kierownik i wykładowca studiów podyplomowych organizowanych przez SGGW.

Działacz i doradca samorządowy – w latach 1991–1998 przewodniczący Rady Gminy Michałowice. Wykładowca na szkoleniach dla radnych i pracowników urzędów gmin w zakresie prawnych podstaw funkcjonowania samorządu gminnego i planowania przestrzennego na poziomie lokalnym oraz gospodarki nieruchomościami. Przewodniczący Gminnej Komisji Urbanistyczno–Architektonicznej Gminy Przasnysz (2006–2010) i Gminy Michałowice (od 2004 r.).
zdjecie Grzegorz Maśloch
dr Grzegorz Maśloch

Adiunkt w Katedrze Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Zainteresowania badawcze: finanse publiczne, zarządzanie przedsiębiorstwem komunalnym, finansowania projektów inwestycyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jednostek samorządu terytorialnego oraz problematyka związana z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.

Autor, współautor i redaktor naukowy ponad 100 publikacji naukowych dotyczących funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego i przedsiębiorstw komunalnych. Ekspert w zakresie przygotowania projektów inwestycyjnych, strategii rozwoju oraz planów inwestycyjnych.
dr hab. Marta Sadowy, prof. SGH

Profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, specjalistka w zakresie infrastruktury technicznej i gospodarki komunalnej oraz form organizacyjno-prawnych w samorządzie terytorialnym. Autorka około 100 artykułów i książek związanych z tą tematyką. Wykładowca wielu szkoleń dla pracowników sektora publicznego, w tym Krajowej Szkoły Administracji Publicznej.

Uczestniczyła w pracach nad reaktywacją samorządu terytorialnego, doradzała spółkom komunalnym i samorządom w procesach modernizacji i przekształceń. Była dyrektorem w Ministerstwie Skarbu Państwa oraz ekspertką Komisji Sejmowych w zakresie przekształceń własnościowych i instytucjonalnych.
arch. Dorota Sawicka

Architekt i urbanista, prezes zarządu i główna projektantka pracowni urbanistycznej SAWAWA. W 2002 roku ukończyła Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej. Za pracę magisterską otrzymała nagrodę Ministra Budownictwa. Od 1999 roku w Dawos sp. z o.o. działała w pracowni prof. Krzysztofa Domaradzkiego.

Członek TUP i SARP, kwalifikowana przez WAOIU. Ekspertka w warsztatach i sędzia konkursowy OW SARP. Od 2016 roku członek zespołu ekspertów Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej. Pracownia SAWAWA specjalizuje się w następujących opracowaniach: studia (kształtowanie dużych struktur urbanistycznych, miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego), analizy dokumentów planistycznych i chłonności, projektowanie zespołów zabudowy i przestrzeni publicznej.
dr hab. Jacek Sierak, prof. SGH

Współpracownik Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Fundacji Batorego, Szkoły Liderów Samorządowych. Praktyk samorządowy, doradca jednostek samorządu terytorialnego, autor i współautor wielu strategii rozwoju, wieloletnich planów inwestycyjnych i prognoz finansowych. Ekspert współpracujący z ministerstwami, jednostkami samorządu terytorialnego, Związkiem Miast Polskich.

Współpracował m.in. z Bankiem Światowym, Amerykańską Agencją ds. Rozwoju Międzynarodowego (USAID) i Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Wykładowca kilku wyższych uczelni, autor ponad stu publikacji naukowych. Specjalizuje się w problematyce finansów samorządowych, finansów publicznych, oceny efektywności projektów inwestycyjnych, zarządzaniu strategicznym w jednostkach samorządu terytorialnego.
wykladowca studia podyplomowe
prof. dr hab. Jacek Szlachta

Współtwórca i wiodący ekspert strategii wielu miast Polski, w tym Białegostoku, Krakowa, Suwałk, Szczecina. Współautor strategii wojewódzkich do roku 2030 dla województw: podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, warmińsko–mazurskiego. Członek Zespołu ds. Ewaluacji Strategii Wielkopolski. Wiodący ekspert w pracach nad strategiami makroregionalnymi Polski Wschodniej, Polski Zachodniej, Polski Południowej.

Ekspert prac nad Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Opolskiego 2021-2027. Współpracował z Parlamentem Europejskim, Komisją Europejską, OECD, Komitetem Regionów oraz ESPON. Przewodniczący Strategicznego Forum Doradczego ESPON wspierającego prace nad Terytorialną Agendą Unii Europejskiej w latach 2017–2019. Współautor Eksperckiej Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do roku 2033. Był wiceprzewodniczącym Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN oraz członkiem Rad Naukowych: Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN i Statystyki GUS. Autor ponad 300 publikacji dotyczących polityki rozwoju regionalnego, europejskiej polityki spójności oraz zagospodarowania przestrzennego.
dr Kinga Zinowiec–Cieplik

Absolwentka polskich i francuskich uczelni, przez wiele lat wykładała w Katedrze Sztuki Krajobrazu na SGGW w Warszawie. Od 2012 r. adiunkt na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Wykładowca, badaczka i praktyk, autorka i współautorka wielu projektów przestrzeni publicznych.

Ekspertka (wraz z Beatą J. Gawryszewską) ds. architektury krajobrazu w tym zielonej i błękitnej infrastruktury w Koncepcji zagospodarowania terenów EXPO Horticultural 2024 w interdyscyplinarnym zespole projektowym (PWC, Chapman Taylor Polska).
„ ”

Rekrutacja

Rekrutacja na 7. edycję studiów została zakończona. Nabór na kolejną, 8. edycję rozpocznie się w kwietniu–maju 2025 r.

Czas trwania studiów: 2 semestry.

Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:

  • umowa o warunkach odpłatności za studia, 

  • formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
  • odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,

Uwaga:

Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.

​Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów jest:

  • uczestnictwo w zajęciach
  • przygotowanie pod opieką promotorów z grona wykładowców SGH pracy końcowej związanej merytorycznie z profilem studiów.

Harmonogram

Zajęcia prowadzone będą dwa razy w miesiącu w formule hybrydowej: część zajęć będzie prowadzona online, a część zajęć – w uczelni. Wszystkie zjazdy będą się odbywać w soboty i niedziele. Zajęcia online będą trwały po 12 godzin w czasie zjazdu, spotkania w uczelni: po 16 godzin w czasie zjazdu.

Opłaty

​Opłata za całość studiów wynosi 5790 zł.
Płatność możliwa jednorazowo wraz ze złożeniem dokumentów lub w dwóch ratach:
I rata: 3500 zł – płatna przy zapisie,
II rata: 2290 zł.

W ramach opłaty SGH zapewni niezbędne materiały dydaktyczne i konspekty zajęć. 
Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów.

Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.

Kontakt

Sekretarz studiów
mgr Wioletta Krasuska–Wojtkowska
tel.: +48 22 564 93 02
e-mail: wkrasu@sgh.waw.pl

Kierownik studiów
dr hab. Katarzyna Sadowy, prof. SGH
tel.: +48 22 564 93 02
e-mail: ksadow@sgh.waw.pl

adres do korespondencji
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Katedra Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa

Organizator studiów
Kolegium Zarządzania i Finansów 
Katedra Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego 

  • Studia hybrydowe
  • Spotkania odbywają się w soboty i w niedziele od godz. 9.00, raz lub dwa razy w miesiącu. 
  • Opłata za całość studiów: 5790 zł (możliwe raty).
     
Kierownik studiów

dr hab. Katarzyna Sadowy, prof. SGH
tel.: +48 22 564 93 02
e-mail: ksadow@sgh.waw.pl

 

Sekretarz studiów

mgr Wioletta Krasuska–Wojtkowska
tel.: +48 22 564 93 02
e-mail: wkrasu@sgh.waw.pl

Programy MBA i studia podyplomowe