Dr Wojciech Trzebiński jest adiunktem w Katedrze Rynku, Marketingu i Jakości w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Ukończył studia matematyczne na Uniwesytecie Warszawskim (2002), zaś doktorat uzyskał w dyscyplinie nauki o zarządzaniu w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (2014), na podstawie rozprawy na temat indywidualnych uwarunkowań spostrzegania jakości przez klientów. Jego główne zainteresowania obejmują sondażowe oraz eksperymentalne badania zachowań konsumenckich, w tym doświadczenie klienta, satysfakcję oraz lojalność klientów, reakcje konsumentów na komunikację marketingową oraz zdrowotną oraz nowe technologie (w tym sztuczną inteligencję), a także specyfikę rynków Europy Środkowej. Oferta dydaktyczna dra Wojciecha Trzebińskiego obejmuje projektowanie badań, badania marketingowe, zarządzanie jakością usług oraz problematykę zachowań konsumenckich. Od wielu lat zajmuje się praktyką gospodarczą, wcześniej jako menedżer w sektorze bankowym, a obecnie jako niezależny konsultant i trener.
Research Gate
Google Scholar
Linked In
Email: wtrzebi@sgh.waw.pl
Wykształcenie i stopnie naukowe:
2014 – doktor (nauki o zarządzaniu), Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
2002 – magister (matematyka), Uniwersytet Warszawski
Doświadczenie biznesowe:
2003-2016 – Pekao SA, Unicredit Group
2003 – Delloite & Touche, A&A
Tematy badawcze:
- doświadczenie klientów (Customer Experience), satysfakcja i lojalność klientów
- komunikacja marketingowa (reklama, prezentacja produktów), eWOM (opinie internetowe) – reakcje konsumentów
- nowe technologie, sztuczna inteligencja (czatboty, systemy rekomendacyjne) – reakcje konsumentów
- produkty i usługi medyczne, komunikacja zdrowotna – reakcje konsumentów, postrzeganie jakości życia
- Polska i Europa Środkowa (CEE) – zachowania konsumentów
- badania marketingowe i konsumenckie – metody ilościowe i jakościowe
Zajęcia dydaktyczne:
- Badania marketingowe - Marketing Research
- Projektowanie badań - Survey Methods
- Postępowanie nabywców na rynku - Customer Behavior
- Zarządzanie jakością usług - Service Quality Management
- Seminarium licencjackie (języki: PL, EN)
- Seminarium magisterskie (języki: PL, EN)
Relacje medialne:
- G. Halfacree, AI skeptics zone out when chatbots get preachy. The Register, https://www.theregister.com/2025/08/20/ai_moral_persuasion/
- W. Trzebiński. Combining different perspectives: On marketing research collaboration between the University and the SGH Warsaw School of Economics. University of Nevada, Reno. College of Business. https://www.unr.edu/business/international/blog/combining-different-perspectives
- T. McKinlay, Is your product nothing special? Science: use specific and concrete product descriptions. LinkedIn, https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7039515759986798592/
Wybrane publikacje:
- Trzebiński, W.,Baran, R., Marciniak, B. Żelazko, B., Karwowska, J., Pawluk, A., Pietrasieński, P. (2025). Geo-social identities make consumers patronize social media influencers: the role of self-congruence. Journal of Consumer Marketing. 11-2024-7340. https://www.emerald.com/jcm/article/doi/10.1108/JCM-11-2024-7340/1278393
- Trzebiński W., Faruk, A. K., Marciniak, B. (2025). Is AI suitable to speak about morality? Consumer response to AI-generated moral appeals in the case of fair trade products. Journal of Business Research. 199, 115487. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2025.115487
- Trzebiński W., Trzebiński, J. (2024) How does collectivism help deal with perceived vaccine artificiality? The case of COVID-19 vaccination intent in European young adults. PLoS ONE, 19(3): e0300814. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0300814
- Trzebiński W., Marciniak B., Karwowska J. (2024). Communicating concrete and abstract product attributes: the role of evaluation mode and inter-attribute trade-offs. Cogent Business & Management, 11(1), 2306685. https://doi.org/10.1080/23311975.2024.2306685
- Karpińska-Krakowiak, M. M., Trzebinski, W., Lim, H., & Marciniak, B. (2023). The dis-matching effect: How argumentation type and message design influence persuasion for emerging technology products. Journal of Business Research, 168, 114207. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.114207
- Trzebinski W., Marciniak B., Kulczycka E. (2023). Online recommenders’ anthropomorphism improves user response to hedonic and benefit-based product appeals through the recommenders’ perceived ability to learn. PLoS ONE, 18(6), e0287663. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0287663
- Trzebinski W., Claessens T., Buhmann J., De Waele A., Hendrickx G., Van Damme P., Daelemans W., Poels K. (2023). The effects of expressing empathy/autonomy-support by a COVID-19 vaccination chatbot: an experimental study in a sample of Belgian adults. Journal of Medical Internet Research Formative Research, 7, e41148. https://formative.jmir.org/2023/1/e41148
- Trzebiński W., Gaczek P., Marciniak B., (2023). Is it better to communicate product information abstractly or concretely? The role of consumer product expertise and shopping-stage mindset, Journal of Product & Brand Management 32(2), 273-285. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JPBM-05-2021-3470/full/html
- Trzebiński W., Marciniak B. (2023). Meaning or Importance? E-commerce Consumers Interest in Product Features Presented in Online Offerings: The Role of Self-Relevance and Information Processing, Journal of Internet Commerce, 22(2), 224-243. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15332861.2022.2042116
- Trzebiński W., Marciniak B. (2022). Recommender system information trustworthiness: The role of perceived ability to learn, self-extension, and intelligence cues, Computers in Human Behavior Reports, 6, 100193. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2451958822000276
- Trzebiński W., Marciniak B., Gaczek P. (2022). Self-relevance diminishes the effectiveness of importance and trustworthiness cues in consumer response to online product-related messages, Cogent Social Sciences, 8 (1), 2065151. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23311886.2022.2065151
- Trzebiński W., Marciniak B. (2022). There is no smoke without fire: How frequency information and the experience attribution make negative online restaurant reviews more harmful, PLoS ONE, 17 (7), e0271357. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0271357
- Trzebiński J., Potocka A., Trzebiński W., Krzysztoń M. (2021). Willingness to Vaccinate against COVID-19: The Role of Assumptions on the World’s Orderliness and Positivity, Journal of Loss & Trauma, 26(8), 697-713. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15325024.2021.1928430
- Trzebiński W., Baran R., Fira M., Marciniak B. (2021) Advertising premium offers in the pandemic era: the role of emotions in the consumer response. W: International Conference on Research in Advertising 2021, European Advertising Academy. https://cor.sgh.waw.pl/handle/20.500.12182/991
Raporty branżowe:
- Kamiński, B., Król-Całkowska, J., Raulinajtys-Grzybek, M., Barbara Więckowska, B., Trzebiński, W., Byszek, K., Jaśkowiak, D., Kaszyński, D., (2024). Sztuczna inteligencja w zdrowiu. Bezpieczeństwo prawne i wykorzystanie w Polsce, SGH, Think Tank dla Ochrony Zdrowia. https://www.sgh.waw.pl/sites/sgh.waw.pl/files/2024-07/think-tank-dla-ochrony-zdrowia-sztuczna-inteligencja-w-zdrowiu.pdf
- ARC Rynek i Opinia (2017). Monitor satysfakcji klientów Banków detalicznych. https://arc.com.pl/gotowe-raporty-syndykatowe/monitor-satysfakcji-klientow-detalicznych-bankow/
- ARC Rynek i Opinia (2016). Monitor satysfakcji klientów Banków detalicznych. https://arc.com.pl/gotowe-raporty-syndykatowe/monitor-satysfakcji-klientow-detalicznych-bankow/
Wybrane projekty badawcze:
- “Uwarunkowania akceptacji polskiej generatywnej sztucznej inteligencji” (2025), kierownik, subwencja Ministerstwa Edukacji i Nauki, SGH KZiF
- “Akceptacja nowych technologii przez konsumentów - uwarunkowania społeczno-kulturowe” (2024), kierownik, subwencja Ministerstwa Edukacji i Nauki, SGH KZiF
- “Older consumers, new challenges: portrayals of older consumers in advertising and their persuasive effects” (2024), członek zespołu, kierownicy: M. Eisend, M. Karpinska-Krakowiak, grant Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) oraz Polish National Science Center (NCN)
- “Revisiting the effects of European (vs. national) identities on attitudes towards the Euro” (2024), członek zespołu, kierownik: R. Wahlund, grant CIVICA - The European University of Social Sciences
- “Adults» socio-demographic characteristics, valuation perspective, and TTO valuation of child EQ-5D-Y-3L health states: exploring the role of psychological distance” (2024), kierownik, grant EuroQol Research Foundation
- ”Tożsamość polska i tożsamość europejska konsumentów - konsekwencje dla działań marketingowych” (2023), członek zespołu, kierownik: R. Baran, subwencja Ministerstwa Edukacji i Nauki, SGH KZiF
- “Consumer response to AI-generated product communication” (2023), kierownik projektu, subwencja Ministerstwa Edukacji i Nauki, SGH KZiF
- „The effects of collectivism on consumer attitudes toward vaccines” (2022), kierownik projektu, subwencja Ministerstwa Edukacji i Nauki, SGH KZiF
- “Sztuczna inteligencja w prezentacji produktów: wpływ na mechanizmy podejmowania decyzji przez konsumentów” (2019-2020), kierownik projektu, grant Narodowego Centrum Nauki (NCN)
- “The persuasiveness of joint and separate presentation of product alternatives” (2020), kierownik projektu, subwencja Ministerstwa Edukacji i Nauki, SGH KZiF
- “Consumer behavior in the pandemic context” (2020), członek zespołu, kierownik: R. Baran, subwencja Ministerstwa Edukacji i Nauki, SGH KZiF
- ”Konsekwencje dokonywanej przez konsumentów atrybucji doświadczenia w kształtowaniu ich postaw wobec organizacji” (2018), kierownik projektu, subwencja Ministerstwa Edukacji i Nauki, SGH KZiF
- ”Mechanizmy wykorzystywania przez konsumentów informacji o atrybutach produktu w kształtowaniu postaw i zachowań” (2018), członek zespołu, kierownik: B. Marciniak, subwencja Ministerstwa Edukacji i Nauki, SGH KZiF
- ”Mazowsze akceleratorem globalnych przedsiębiorstw” (2021), członek zespołu, kierownik: M. Wojtysiak-Kotlarski, grant Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR)
- ”Wkład cech jakości w reprezentację poznawczą produktu a decyzje zakupowe konsumentów” (2017), kierownik projektu, subwencja Ministerstwa Edukacji i Nauki, SGH KZiF
Wizyty i staże badawcze:
- University of Nevada, Reno (2024)
- Erasmus University, Rotterdam (2024)
- University of Antwerp (2023)
Inne funkcje:
- redaktor naukowy (Academic Editor) – PLoS ONE - Social and Behavioral Sciences
- recenzent:
- Journal of Business Research
- European Journal of Marketing
- Journal of Destination Marketing & Management
- Information Processing and Management
- Journal of Consumer Marketing
- International Journal of Quality & Reliability Management
- Computers in Human Behavior Reports
- Humanities and Social Sciences Communications
- Journal of Medical Internet Research
- BMC Psychology
- Digital Health
- PLoS ONE
- International Conference on Research in Advertising (European Advertising Academy)
- Academy of Marketing Science Annual Conference (Academy of Marketing Science