Studia Podyplomowe Zarządzanie Gospodarką Odpadami

Studia Podyplomowe Zarządzanie Gospodarką Odpadami mają na celu przekazanie słuchaczom nowoczesnej wiedzy dotyczącej funkcjonowania gospodarki odpadami ze szczególnym uwzględnieniem aspektów funkcjonowania branży odpadów komunalnych.

Atuty kierunku
Żarówka ikona

Aktualny program – odzwierciedla dynamikę zmian w branży gospodarki odpadami

mówca na tle ekranu ikona

Branżowi eksperci – wykładowcami są wiodący eksperci z dużym doświadczeniem w branży

Stopnie z flagą na końcu ikona

Rozwój kompetencji – perspektywa kontynuowania edukacji i pisania pracy doktorskiej

Dlaczego warto?

  • Słuchacze zyskują praktyczną i aktualną wiedzę z zakresu gospodarki odpadami, która stanowi podstawę przyszłego modelu gospodarki miejskiej. 
  • Dzięki temu mogą odpowiadać za gospodarkę odpadami i zarządzać całym procesem odbioru i zagospodarowania odpadów nie tylko w przedsiębiorstwach, ale także gminach i innych jednostkach samorządu terytorialnego. 
  • Jednocześnie rozwijają swoje kompetencje w obszarach zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego zarządzania, które stanowią duże wyzwanie i zyskują na znaczeniu we współczesnym świecie.

Czy dla mnie?

Studia Podyplomowe Zarządzanie Gospodarką Odpadami są skierowane do osób wiążących swoją przyszłość z branżą gospodarki odpadami:

  • kadry kierowniczej przedsiębiorstw gospodarki odpadami (w tym zakładów komunalnych),
  • osób prowadzących działalność gospodarczą, którzy chcą poznać mechanizmy gospodarki odpadami w ich przedsiębiorstwach,
  • przedstawicieli organów stanowiących i wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego, pracowników administracji samorządowej, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, 
  • innych osób zainteresowanych problematyką prawną, ekonomiczną i techniczną funkcjonowania gospodarki odpadami,
  • osób, które chcą się rozwijać w obszarze zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego zarządzania.

Program

BLOK I. Ustrój gospodarki odpadami – 16 godz.

  • Gospodarka o obiegu zamkniętym – Marek Goleń – 4 godz.
  • System gospodarki odpadami w Polsce  (wykład inauguracyjny) – Marek Goleń – 6 godz.
  • Nadzór wojewody i RIO nad lokalnym prawem regulującym gospodarkę odpadami – Artur Modrzejewski – 6 godz.

BLOK II. Podstawy prawne gospodarki odpadami – 18 godz.

  • Gminne systemy gospodarki odpadami komunalnymi – Maciej Kiełbus – 6 godz.
  • Podstawy legislacji administracyjnej – tworzenie samorządowych aktów prawa miejscowego – Maciej Kiełbus – 2 godz.
  • Współpraca jednostek samorządu terytorialnego przy realizacji zadań odpadowych – Maciej Kiełbus – 2 godz.
  • Kontrole i kary w gospodarce odpadami – Dagmara Czajka / Joanna Kostrzewska – 4 godz.
  • Wspólnotowe prawo odpadowe – Martyna Robakowska – 4 godz.

BLOK III. Finanse w gospodarce odpadami – 20 godz.

  • Finansowanie gospodarowania odpadami – Marek Goleń – 10 godz.
  • Zabezpieczanie roszczeń przez posiadaczy odpadów – Anita Janiec – 2 godz.
  • Wymiar i egzekucja opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – Michał Kostrzewa – 8 godz.

BLOK IV. Techniki i technologie gospodarowania odpadami komunalnymi – 22 godz.

  • Metody i techniki zbierania i transportu odpadów komunalnych – Marek Goleń – 5 godz.
  • Technologie przetwarzania odpadów komunalnych – Piotr Szewczyk – 10 godz.
  • Recykling organiczny odpadów komunalnych – Tomasz Wojciechowski / Wojciech Czekała – 7 godz.

BLOK V. Procedury przedinwestycyjne w gospodarce odpadami – 24 godz.

  • Aspekty prawne procedur przedinwestycyjnych – Dagmara Czajka – 5 godz.
  • Ocena projektów inwestycyjnych w gospodarce odpadami (oraz ich źródła finansowania) – Grzegorz Maśloch – 8 godz.
  • Procedury przedinwestycyjne w gospodarce odpadami – Andrzej Krzyśków– 11 godz.

BLOK VI. Zamówienia publiczne w gospodarce odpadami – 20 godz.

  • Prawne formy realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi przez gminy lub związki międzygminne – Konrad Różowicz – 2 godz.
  • Postępowania o udzielenie zamówień publicznych na usługi związane z funkcjonowaniem lokalnych systemów gospodarki odpadami komunalnymi – Konrad Różowicz – 12 godz.
  • In-house w gospodarce odpadami komunalnymi – Konrad Różowicz – 4 godz.
  • Partnerstwo prywatne i partnerstwo publiczne w obszarze gospodarki odpadami komunalnymi – Konrad Różowicz – 2 godz.

BLOK VII. Sprawozdawczość i kontrola w gospodarce odpadami – 24 godz.

  • Systemy sprawozdawczości środowiskowej ze szczególnym uwzględnieniem BDO – Tomasz Kaczmarek – 12 godz.
  • Wytwarzanie, klasyfikacja i utrata statusu odpadów – Mariusz Grunt – 8 godz.
  • Raportowanie ESG – Sławomir Brzózek – 4 godz.

BLOK VIII. Kierunki zmian w gospodarce odpadami – 10 godz.

  • Prewencja wytwarzania odpadów – Joanna Kądziołka – 4 godz.
  • Przyszłe regulacje UE – Piotr Barczak/ Martyna Robakowska – 4 godz.
  • System kaucyjny w Polsce – Krzysztof Hornicki – 2 godz.

BLOK IX. Seminarium dyplomowe – 6 godz.

  • Seminarium dyplomowe – Marek Goleń – 6 godz.

Razem – 160 godz.

Przedstawiony program nie jest ułożony chronologicznie, a jego ostateczny kształt (za wyjątkiem całkowitej liczby godzin dydaktycznych w poszczególnych blokach tematycznych) może nieznacznie ulec zmianie.

Kierownik studiów

dr Marek Goleń
Katedra Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego

Ekonomista środowiska, adiunkt w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Specjalista w zakresie reformy gospodarowania odpadami komunalnymi. W 2010 r. opiniował dla Biura Analiz Sejmowych rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw zwany potocznie „rewolucją śmieciową”.

Doradca samorządowy i trener kadr administracji gminnej i spółek komunalnych w zakresie wdrażania reformy. Przeszkolił ponad 2000 urzędników i pracowników firm komunalnych. Współpracownik i ekspert Związku Miast Polskich i Związku Gmin Wiejskich RP. Jako pracownik zarządzał lub doradzał w tematyce gospodarowania odpadami komunalnymi w administracji samorządowej (związek międzygminny PRGOK, Urząd m.st. Warszawy) i rządowej (Ministerstwo Klimatu i Środowiska). Autor nowatorskich i innowacyjnych koncepcji zarządzania odpadami komunalnymi. Autor licznych wystąpień medialnych na temat gospodarki odpadami komunalnymi. Członek rady programowej Instytutu Gospodarki o Obiegu Zamkniętym. Członek rady nadzorczej przedsiębiorstwa komunalnego.

Wykładowcy

Zajęcia na studiach prowadzą związani z branżą odpadów uznani eksperci-praktycy z wieloletnim specjalistycznym doświadczeniem zawodowym. Dzięki temu przekazywana wiedza ma w minimalnym stopniu charakter akademicki, a zajęcia koncentrują się na rozwiązywaniu bieżących problemów oraz kształtowaniu strategicznego podejścia umożliwiającego realizację coraz ambitniejszych celów środowiskowych przy kosztach akceptowalnych społecznie.

wykładowca studiów podyplomowych
Piotr Barczak

Członek Rady organizacji European Environmental Bureau (EEB), gdzie w latach 2013–2023 pracował jako Starszy Ekspert ds. Polityk Odpadowych, reprezentując głos ponad 180 organizacji członkowskich EEB przy instytucjach Europejskich. Był zaangażowany w rewizjach dyrektyw odpadowych podczas tworzenia kolejnych Europejskich Pakietów Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ).

Sciśle współpracuje z Zero Waste Europe i w 2017 współzałożył Polskie Stowarzyszenie Zero Waste, w którym aktualnie jest członkiem Zarządu oraz ekspertem ds. GOZ. Jest zaangażowany także w rozwój GOZ poza Europą, m,in. w krajach Afrykańskich, jako Circular Economy Program Manager w Fundacji African Circular Economy Network oraz w Indiach jako mentor w International Council for Circular Economy. Był również zaangażowany projekty dotyczące odpadów w takich krajach jak Turcja, Bangladesz czy Oman.
wykładowca studia podyplomowe
Sławomir Brzózek

Dyrektor ds. ESG w ENERIS, wykładowca zagadnień ESG w Krakowskiej Szkole Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i na Uczelni Łazarskiego. Ekspert-praktyk w obszarze zrównoważonego rozwoju, ESG i CSR. Konsultant, trener i szkoleniowiec z ponad 20-letnim doświadczeniem w tworzeniu i realizacji programów zaangażowania społecznego oraz transformacji systemów zarządzania w kierunku ich zgodności z oczekiwaniami i wymogami ESG/CSR dla wielu firm (m.in. Coca Cola, P&G, Henkel, Unilever, Żywiec Zdrój, Velvet).

Zajmują go zagadnienia etyki w biznesie, greenwashingu oraz ładu korporacyjnego. Współtwórca inicjatywy społecznej „Faceci w Zieleni”. Ekspert konkursu „Dobroczyńca Roku”, mentor w programie „Ambasadorzy Zrównoważonego Rozwoju” Stowarzyszenia Organizacji Narodów Zjednoczonych w Polsce oraz w programie wolontariatu studenckiego „Projektor”.  
Dagmara Czajka
Dagmara Czajka

Radca prawny w Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa, specjalizujący się w obszarze prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa ochrony środowiska, prawa odpadowego oraz uregulowań związanych z realizacją przedsięwzięć wymagających uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

W codziennej praktyce reprezentuje przedsiębiorców w postępowaniach administracyjnych i sądowo-administracyjnych w sprawach dotyczących uzyskiwania zezwoleń lub pozwoleń uprawniających do gospodarowania odpadami, administracyjnych kar pieniężnych i opłat za korzystanie ze środowiska, jak również w sprawach środowiskowych. Reprezentuje przedsiębiorców w trakcie kontroli prowadzonych przez organy ochrony środowiska. Autorka publikacji z zakresu prawa ochrony środowiska, prawa odpadowego, jak również administracyjnych kar pieniężnych.
wykładowca studia podyplomowe
prof. dr hab. inż. Wojciech Czekała

Profesor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka na Wydziale Inżynierii Środowiska i Inżynierii Mechanicznej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Jest absolwentem kierunku Ochrona Środowiska na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu (2011 r.) oraz kierunku Geologia – gospodarka zasobami mineralnymi i wodnymi na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (2013 r.).

Działalność naukowa prof. Czekały koncentruje się przede wszystkim na zagadnieniach dotyczących tematyki gospodarki odpadami, energetyki, energii odnawialnej, produkcji biopaliw, produkcji nawozów z odpadów, zrównoważonego rozwoju, gospodarki o obiegu zamkniętym oraz szeroko rozumianej ochrony i kształtowania środowiska. Udokumentowaniem działalności naukowej Profesora są m.in.: indywidualne i zespołowe nagrody JM Rektora za działalność naukową otrzymywane w każdym roku od początku zatrudnienia na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu oraz inne liczne wyróżnienia; ponad 170 publikacji naukowych, w tym ponad 60 opublikowanych w czasopismach znajdujących się na liście filadelfijskiej; 180 wykonanych recenzji dla czasopism naukowych, prawie wszystkie dla czasopism znajdujących się na liście filadelfijskiej (głównie Elsevier); 40 publikacji popularnonaukowych opublikowanych w czasopismach drukowanych; zaklasyfikowanie w grupie 2% najbardziej wpływowych naukowców na świecie pod względem cytowań w literaturze naukowej w latach 2022 i 2023 (Uniwersytet Stanforda); samodzielne autorstwo w książce wydawnictwa Springer Nature Group „Biological treatment of waste and by–product from food industry”; rola edytora i współautorstwo czterech rozdziałów w książce wydawnictwa Wiley „Biogas Plants – Waste Management, Energy Production, and Carbon Footprint Reduction”; kierowanie projektami badawczymi, w tym grantem: „IN–OIL: Innowacyjna metoda biokonwersji produktów ubocznych przemysłu spożywczego” realizowanym w ramach projektu LIDER VII, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju; ponad 75 wystąpień ustnych na konferencjach międzynarodowych i krajowych; laureat Stypendium dla wybitnych młodych naukowców, przyznawanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwo Wyższego dla najlepszych młodych naukowców w Polsce (2017 r.).
wykładowca studia podyplomowe
dr Marek Goleń

Ekonomista środowiska, adiunkt w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Specjalista w zakresie reformy gospodarowania odpadami komunalnymi. W 2010 r. opiniował dla Biura Analiz Sejmowych rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw zwany potocznie „rewolucją śmieciową”.

Doradca samorządowy i trener kadr administracji gminnej i spółek komunalnych w zakresie wdrażania reformy. Przeszkolił ponad 2000 urzędników i pracowników firm komunalnych. Współpracownik i ekspert Związku Miast Polskich i Związku Gmin Wiejskich RP. Jako pracownik zarządzał lub doradzał w tematyce gospodarowania odpadami komunalnymi w administracji samorządowej (związek międzygminny PRGOK, Urząd m.st. Warszawy) i rządowej (Ministerstwo Klimatu i Środowiska). Autor nowatorskich i innowacyjnych koncepcji zarządzania odpadami komunalnymi. Autor licznych wystąpień medialnych na temat gospodarki odpadami komunalnymi. Członek rady programowej Instytutu Gospodarki o Obiegu Zamkniętym. Członek rady nadzorczej przedsiębiorstwa komunalnego.
Mariusz Artur Grunt 

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego i Studiów Podyplomowych na Wydz. Chemii Politechniki Łódzkiej – specjalność gospodarka odpadami. Przed ponad 10 lat pracował w samorządzie terytorialnym (w tym stanowiska kierownicze). Od maja 2008 r. prowadzi własną działalność gospodarczą o profilu związanym z doradztwem prawnym i gospodarczym oraz ochroną środowiska.

Prawnik – branżysta sektora odpadowego. Wielokrotny pełnomocnik firm w zakresie uzyskania decyzji środowiskowych, decyzji na odzysk/recykling, na wytwarzanie odpadów. Jego bilans to ponad 100 skutecznie zaskarżonych wadliwych decyzji administracyjnych, w tym z sektora OZE i gospodarki odpadami. Autor kilku ważnych interpelacji poselskich dotyczących gospodarki odpadami. Współpracuje zarówno z sektorem samorządowym i firmami prywatnymi, w tym będącymi RIPOK. Często jest komentatorem artykułów na Portalu Samorządowym i WNP.PL. Obsługuje kompleksowo projekty polegające na zastosowaniu odpadów w procesach technologicznych np. w przemyśle ceramicznym. Wykładowca szkoleń w zakresie gospodarki odpadami i utrzymania czystości, porządku w gminach (ponad 1000 godzinoszkoleń). Ekspert funduszy private equity i funduszy leasingowych w zakresie wdrażania nowych technologii przetwarzania odpadów. W 2009 r. autor wyróżnionego projektu w ramach III edycji Dobre Praktyki PPP. W 1996 r. uhonorowany wyróżnieniem przez BCC i Ministra Pracy.
wykładowca studia podyplomowe
Krzysztof Hornicki

Wiceprezes Zarządu w Krajowym Systemie Kaucyjnym ZWROTKA S.A. Członek Zarządu w Krajowej Izbie Gospodarczej „Przemysł Rozlewniczy”. Ekspert ds. ochrony środowiska. Na co dzień zajmuje się doradztwem w zakresie zarządzania w przedsiębiorstwie obszarem szeroko pojętej ochrony środowiska.

Absolwent Uniwersytetu Łódzkiego na kierunku ochrona środowiska, uczestnik programu doktorskiego na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Od ponad 15 lat prowadzi audyty, szkolenia i doradztwo środowiskowe, umożliwiające krajowym przedsiębiorcom spełnianie wymagań wynikających z przepisów prawnych w zakresie ochrony środowiska.
wykladowca studia podyplomowe
Anita Janiec

Specjalistka ds. ochrony środowiska zajmująca się na co dzień doradztwem w obszarze ochrony środowiska. Absolwentka Politechniki Łódzkiej na kierunku Inżynieria Środowiska. Od wielu lat zajmuje się wspieraniem przedsiębiorców w realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa dotyczącego ochrony środowiska poprzez narzędzia takie jak: audyty środowiskowe, szkolenia, opracowywanie dokumentacji, aż po kompleksowe doradztwo. Poza szeroko pojętym konsultingiem środowiskowym koordynuje również działania Zespołu Doradców Środowiskowych w Spółce Interzero Advisory.

wykładowca studia podyplomowe
Tomasz Kaczmarek

Praktyk–specjalista ds. ochrony środowiska, od ponad siedemnastu lat w branży gospodarki odpadami komunalnymi. Właściciel firmy Synteko. Audytor współpracujący z czołowymi jednostkami w Polsce: TUV Nord Polska Sp. z o .o. oraz ISOCERT Sp. z o.o. w obszarze systemów zarządzania środowiskowego według normy ISO 14001:2015 oraz EMAS (w szczególności audyty w zakresie gospodarowania odpadami: recykling odpadów opakowaniowych, ZSEiE).

Współautor poradnika wydawnictwa C.H. BECK pt. „Sprawozdania o odpadach komunalnych. Analiza nowych wzorów obliczeniowych w kontekście zmian prawnych”. Od kilku lat prowadzi m.in. szkolenia dla przedstawicieli firm i samorządów z zakresu sprawozdawczości w gospodarce odpadami komunalnymi, bardzo dobrze oceniany za posiadaną wiedzę i praktyczne podejście do omawianych zagadnień. Absolwent Wydziału Chemii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Joanna Kądziołka
Joanna Kądziołka

Prezeska Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste. Ekspertka ds. komunikacji, edukatorka ekologiczna, pomysłodawczyni kampanii edukacyjnej „Wrzucam. Nie wyrzucam”, postulującej wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce. Koordynatorka projektów społecznych, m.in. Mapy Zero Waste, promujacej biznesy działające w duchu zero waste. Konsultantka strategii GOZ opracowywanych przez instytucje publiczne.

Prowadzi warsztaty zero waste dla firm, instytucji, uczelni, od wielu lat współpracuje z mieszkańcami i organizacjami pozarządowymi przy lokalnych projektach skupiających się wokół tematyki prewencji wytwarzania odpadów. Pomysłodawczyni i koordynatorka Festiwalu Zero Waste w Krakowie. Absolwentka Studiów Podyplomowych Zarządzanie Gospodarką Odpadami na SGH.
wykładowca studia podyplomowe
Maciej Kiełbus

Partner współkierujący Działem Prawa Administracyjnego Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu;  specjalista w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego, procedury administracyjnej i sądowoadministracyjnej. Stały współpracownik ogólnopolskich i regionalnych organizacji zrzeszających jednostki samorządu terytorialnego; redaktor naczelny czasopisma internetowego „Prawo Dla Samorządu”. Autor licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych poświęconych tematyce prawa administracyjnego; aktywny uczestnik ponad 100 konferencji i seminariów dotyczących prawa administracyjnego.

 

Michał Kostrzewa
Michał Kostrzewa

Radca prawny, Partner kierujący działem Prawa Podatkowego w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalista w zakresie prawa podatkowego, w szczególności w zakresie optymalnych zasad rozliczeń podatku od towarów i usług oraz cen transferowych. W codziennej praktyce doradza m.in.: w zakresie optymalnego ukształtowania zasad rozliczeń podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług oraz centralizacji rozliczeń VAT przez jednostki samorządu terytorialnego.

 

wykładowca studia podyplomowe
Joanna Kostrzewska

Partner, radca prawny w Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa, specjalizujący się w procesowym i materialnym prawie administracyjnym. Rozwiązuje bieżące problemy związane z zagadnieniami dotyczącymi gospodarki odpadami komunalnymi oraz doradza samorządom w problemach związanych z  prawem ochrony środowiska.

Autorka publikacji z zakresu prawa ochrony środowiska, m.in. na Portalu Prawo dla Samorządu oraz Sozosfera. Na codzień opiniuje oraz opracowuje kompleksowe rozwiązania związane z dostępem do informacji publicznej oraz wspiera prawnie jednostki samorządu terytorialnego w radzeniu sobie z ustrojowym prawem samorządowym.
wykladowca studia podyplomowe
Andrzej Krzyśków

Specjalista ds. gospodarki odpadami, dyrektor proGEO sp.z o.o. we Wrocławiu. Niezależny konsultant w zakresie technologii gospodarki odpadami - autor szeregu publikacji, koncepcji oraz projektów zakładów MBP i systemów gospodarki odpadami. Współautor prac o charakterze strategicznym m.in. Gospodarka odpadami komunalnymi w Polsce.

Analiza kosztów gospodarki odpadami, Ekspertyza w zakresie Aktualizacji Krajowego Planu Gospodarki Odpadami 2028 (IOŚ–PIB 2021), a także planów gospodarki odpadami (dla województw w kraju oraz dla miasta Kijowa). Ekspert w zakresie systemów zarządzania gospodarką odpadami komunalnymi. Prelegent na międzynarodowych konferencjach w zakresie systemów gospodarki odpadami. Współautor kilkuset opracowań i kilkudziesięciu publikacji z zakresu gospodarki odpadami, ochrony środowiska i studium wykonalności.
wykładowca studia podyplomowe
dr Grzegorz Maśloch

Adiunkt w Katedrze Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Pełni funkcję kierownika Studiów Podyplomowych Menadżerów Samorządu Terytorialnego oraz Studiów Podyplomowych Gospodarki Odpadami. Zainteresowania badawcze: finanse publiczne, zarządzanie przedsiębiorstwem komunalnym, finansowania projektów inwestycyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jednostek samorządu terytorialnego oraz problematyka związana z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.

Autor, współautor i redaktor naukowy ponad 50 publikacji naukowych dotyczących funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego i przedsiębiorstw komunalnych. Ekspert w zakresie przygotowania projektów inwestycyjnych, strategii rozwoju oraz planów inwestycyjnych.  
wykładowca studia podyplomowe
dr hab. Artur Modrzejewski

Radca prawny, adiunkt w Katedrze Prawa i Postępowania Administracyjnego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Członek etatowy Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku orzekający m.in. w sprawach związanych z opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi, kar nakładanych na gruncie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

W latach 2011–2012 doradca Prezydenta Białegostoku ds. tworzenia systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, członek Zespołu do spraw tworzenia systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Białymstoku. W latach 2012–2017 r. doradca prawny w PUHP „LECH” Sp. z o.o. (spółka komunalna zajmująca się organizacją systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Białystoku, w tym również przygotowywaniem projektów aktów prawa miejscowego). Aktualnie współpracownik kancelarii radców prawnych „BLC” Sp.k., w zakresie prawnych aspektów gospodarki odpadami. Wykładowca w ramach Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Autor ponad 100 publikacji z zakresu prawa i postępowania administracyjnego w tym w szczególności z obszaru gospodarki odpadami komunalnymi.
wykladowca studia podyplomowe
dr Martyna Robakowska

Dr nauk prawnych, radczyni prawna pracującą w Komisji Europejskiej, Dyrekcji Generalnej ds. Środowiska, Dyrekcji ds. Gospodarki Obiegu Zamkniętego, dziale Od odpadów do surowców. Uczestniczyła w przygotowaniu dwóch projektów rozporządzeń Komisji Europejskiej: przyjętego 30 listopada 2022 r. projektu rozporządzenia ws. opakowań i odpadów opakowaniowych oraz przyjętego 13 lipca 2023 r. projektu rozporządzenia ws. wymagań w zakresie cyrkularnego projektowania pojazdów oraz gospodarowania pojazdami wycofanymi z eksploatacji.

Obecnie bierze udział w pracach związanych z uchwaleniem rozporządzenia w sprawie międzynarodowego przemieszczania odpadów. Przed rozpoczęciem pracy w Komisji Europejskiej przez kilka lat pracowała w wiodącej polskiej kancelarii prawnej doradzając przedsiębiorcom w zakresie prawa ochrony środowiska. Jej rozprawa doktorska pt. „Odpad jako przedmiot obrotu cywilnoprawnego z perspektywy wdrażania gospodarki obiegu zamkniętego” otrzymała II nagrodę w konkursie organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A. oraz redakcję miesięcznika Przegląd Ustawodawstwa Gospodarskiego na najlepsze rozprawy doktorskie obronione w latach 2021–2022.
wykładowca studia podyplomowe
Konrad Różowicz

Partner kierujący Działem Prawa Zamówień Publicznych w Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna Sp. k. W swojej dotychczasowej pracy zawodowej nabył doświadczenie w obsłudze prawnej zamawiających, wykonawców oraz podwykonawców doradzając im zarówno w zakresie spraw związanych z planowaniem i udzielaniem zamówień publicznych, ubieganiem się o uzyskanie zamówień, jak również powstających w związku z realizacją umów w sprawie zamówień publicznych czy umów o podwykonawstwo.

Posiada także doświadczenie w reprezentowaniu klientów przed Krajową Izbą Odwoławczą oraz organami kontroli, w szczególności Prezesem Urzędu Zamówień Publicznych. Swoją pracę zawodową łączy z działalnością naukową, popularyzatorską oraz szkoleniową. Autor książek, komentarzy praktycznych, dziesiątków artykułów specjalistycznych oraz naukowych publikowanych w czasopismach zamówieniowych, w tym szeregu dotyczących nowego P.z.p. Trener z bogatym doświadczeniem w szkoleniach grupowych oraz konsultacjach indywidualnych.
Piotr Szewczyk
Piotr Szewczyk 

Przewodniczący Rady RIPOK, z-ca dyr. ZUOK „Orli Staw”. Specjalista w zakresie inwestycji przemysłowych i gospodarki odpadami. Posiada bogate doświadczenie w projektowaniu oraz kierowaniu realizacją i eksploatacją nowoczesnych zakładów przetwarzania odpadów. Absolwent Politechniki Łódzkiej, posiada dyplom MBA, ukończył podyplomowe studia zarządzania środowiskiem.

Kierował projektowaniem i realizacją ZUOK „Orli Staw” obsługującego 23 miasta i gminy (www.orlistaw.pl) . Kieruje jego eksploatacją. Bierze udział w jego modernizacji i rozbudowie. Projekt modernizacyjny obejmuje nowoczesną sortownię oraz pierwszą w Polsce instalację fermentacji selektywnie zbieranych bioodpadów w procesie termofilowym, ciągłym. Autor licznych publikacji z zakresu gospodarki odpadami oraz inwestycji w ochronie środowiska. Wykładowca akademicki oraz prelegent na konferencjach i szkoleniach. Brał udział w opracowaniu i weryfikacji dokumentacji technicznej i przetargowej zadań inwestycyjnych i opracowań planistycznych z zakresu gospodarki odpadami oraz opiniowaniu aktów prawnych w zakresie gospodarki odpadami. Współzałożyciel i Prezes Zarządu „Związku Pracodawców Rada RIPOK” zrzeszającego instalacje komunalne (www.radaripk.eu).
zdjecie Tomasz Wojciechowski
dr inż. Tomasz Wojciechowski

Inżynier, manager przedsiębiorstw komunalnych. Absolwent Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej ATR Bydgoszcz. Stopień naukowy doktora w dyscyplinie ochrona i kształtowanie środowiska obroniony na Uniwersytecie Technologiczno–Przyrodniczym w Bydgoszczy. Prezes zarządu spółki GWDA w Pile, lider Pilskiego Klastra Energetycznego.

Członek i przewodniczący rad nadzorczych (uprawniony do zasiadania w RN spółek Skarbu Państwa). Wykładowca akademicki. Członek panelu nauki Wielkopolskiej Platformy Wodorowej. Dyrektor Centrum Badawczo–Rozwojowego OZE, zbudowanym we współpracy z Akademią Nauk Stosowanych w Pile. Pomysłodawca i twórca pierwszej polskiej internetowej giełdy odpadów. Członek Rady European Compost Network, pełnomocnik sektora komunalnego Izby Gospodarczej Północnej Wielkopolski, biegły sądowy Sądu Okręgowego w Poznaniu w zakresie ochrona środowiska. Współtwórca i wiceprezes Stowarzyszenia „Biorecykling”. Specjalizuje się w tworzeniu w Polsce podwalin pod implementację pakietu Circular Economy. Pomysłodawca i założyciel inicjatywy Współdzielnia Piła. Członek Rady Programowej Instytutu Gospodarki o Obiegu Zamkniętym.
„ ”

Informacje techniczne

Zajęcia online będą organizowane za pośrednictwem aplikacji Microsoft TEAMS.

POBIERZ APLIKACJĘ MICROSOFT TEAMS

Aplikacja jest bezpłatna dla słuchaczy studiów podyplomowych SGH. Logowanie do aplikacji odbywa się za pośrednictwem kont SGH, które zostają nadane po przyjęciu na studia.  Dla całej edycji zostanie stworzony jeden zespół, aby słuchacze mogli utrzymywać ze sobą kontakt. Każde zajęcia będą prowadzone na osobnym kanale. Dzięki temu wszystkie informacje dotyczące zajęć (materiały, zadania, dyskusja) będą w jednym miejscu i będzie można do nich wracać podczas trwania studiów. 

Potrzebne będą: komputer stacjonarny, laptop oraz urządzenia mobilne (tablet, smartfon) z systemami operacyjnymi iOS i Android, ewentualnie słuchawki (np. od smartfona, które zawierają wbudowany mikrofon) – poprawiają jakość słuchania wykładu i wypowiedzi słuchaczy podczas dyskusji (w przypadku braku mikrofonu, dyskusja może być prowadzona na czacie). 

Jeśli mają Państwo jakieś wątpliwości dotyczące możliwości studiowania online, to zapraszamy na próbne zajęcia! W tym celu prosimy o kontakt z sekretarzem studiów.

Rekrutacja

Rekrutacja na następną edycję, szczegóły wkrótce..

Czas trwania studiów: 2 semestry.

Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:

  • umowa o warunkach odpłatności za studia, 

    Dokument
  • formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
  • odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,

Uwaga:

Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.

​Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów jest:

  • uczestnictwo w zajęciach,
  • przygotowanie pod opieką promotorów z grona wykładowców SGH pracy końcowej związanej merytorycznie z profilem studiów.

Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych według wzoru Ministerstwa Edukacji Narodowej

Harmonogram

Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu w soboty i niedziele od 8:00 do 16:00.

Hybrydowy charakter studiów oznacza w naszym przypadku, że dwa zjazdy (na początku każdego semestru) odbędą się fizycznie na uczelni, a pozostałe zajęcia odbywać się będą zdalnie za pośrednictwem aplikacji Microsoft TEAMS (szczegóły w zakładce INFORMACJE TECHNICZNE).

Terminy zjazdów 11. edycji:

  • 28–29 października 2023 r. – inauguracja studiów (zajęcia na uczelni)
  • 18–19 listopada 2023 r. – (zajęcia zdalne)
  • 02–03 grudnia 2023 r. – (zajęcia zdalne)
  • 16–17 grudnia 2023 r. – (zajęcia zdalne)
  • 13–14 stycznia 2024 r. – (zajęcia zdalne)
  • 27–28 stycznia 2024 r. – (zajęcia zdalne)
  • 17–18 lutego 2024 r. – inauguracja drugiego semestru (zajęcia na uczelni)
  • 09–10 marca 2024 r. – (zajęcia zdalne)
  • 23–24 marca 2024 r. – (zajęcia zdalne)
  • 06–07 kwietnia 2024 r. – (zajęcia zdalne)

Daty pozostałych zajęć ustalone zostaną w toku studiów. Liczba zjazdów nie powinna przekroczyć 12.

Ostatnie zajęcia przewidywane są w kwietniu lub maju 2024 r

Opłaty

Opłata za całość studiów wynosi 5500 zł. Możliwa płatność w dwóch równych ratach.

W ramach opłaty SGH zapewnia niezbędne materiały dydaktyczne. Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów.

Na realizację studiów możliwe jest uzyskanie dofinansowania z PARP w ramach Bazy Usług Rozwojowych, przy spełnieniu określonych przez PARP warunków. Studia Podyplomowe Zarządzanie Gospodarką Odpadami zostały opublikowane w BUR PARP pod numerem 2023/08/03/15499/1918393.

Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.

Kontakt

Sekretarz studiów
dr Magdalena Giedroyć
e-mail: mgiedr@sgh.waw.pl

Kierownik studiów
dr Marek Goleń
tel.: +48 601 066 467
e-mail: mgolen@sgh.waw.pl

adres do korespondencji
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Katedra Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego
al. Niepodległości 162, pok. 301, bud. M.
02-554 Warszawa

Organizator studiów
Kolegium Zarządzania i Finansów
Katedra Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego

Pliki do pobrania:
Dokument
  • Studia hybrydowe
  • Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu w soboty i niedziele 8:00–16:00.
  • Opłata za całość studiów: 5500 zł (możliwe raty).
PARTNERZY
Kierownik studiów

dr Marek Goleń
tel.: +48 601 066 467
e-mail: mgolen@sgh.waw.pl

 

Sekretarz studiów

dr Magdalena Giedroyć
e-mail: mgiedr@sgh.waw.pl

 

Programy MBA i studia podyplomowe