Gość serwisu pisze:
Wasza Magnificencjo,
chcę zwrócić uwagę na uciążliwy proces przygotowania do wymiany międzynarodowej. Po konsultacji z wieloma innymi studentami dowiedziałam się, że ten problem dotyczy znacznego grona osób. Chodzi o studia licencjackie i magisterskie.
Tu nie ma żartów. Prawie każdy student traktuje poważnie pół roku swojego życia oraz wydatek rzędu od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Kwoty różnią się w zależności od tego, czy student wyjeżdża z finansowaniem ze stypendium, np. Erasmus+, czy na program bez stypendium. W drugim przypadku studenci nieraz muszą sami pokryć koszty transportu, najmu na miejscu docelowym i wszystkie pozostałe koszty życia. Stąd kwota sięgająca nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych za cały odbyty wyjazd.
Według niezrozumiałych przez wielu studentów zasad opisanych w regulaminie nie można spotkać się z pracownikami Centrum Współpracy Międzynarodowej na konsultację. Dotyczy to programu Erasmus, umów bilateralnych i programów podwójnego dyplomu. Można to uczynić, po uprzednim umówieniu się, DOPIERO PO ZAKOŃCZENIU KWALIFIKACJI na programy wymiany i przyznaniu przydziałów. Unikanie odpowiedzi na pytania i brak kontaktu z osobami odpowiedzialnymi za proces wymian, w tym ze specjalistami, jest dosyć nieodpowiednie, a dla studentów nawet oburzające. Niepokojące są bardzo częste zwolnienia chorobowe lub inne pracowników CWM.
Przed rozpoczęciem kwalifikacji było tylko jedno spotkanie informacyjne oraz można było raz spotkać pracowników w budynku G w auli spadochronowej, gdzie państwo odpowiadali na pytania. Dostępność zaledwie dwóch takich możliwości przy sprawach tak istotnych jest swego rodzaju nieporozumieniem, co jest bardzo przykro stwierdzać.
W odpowiedzi na jedno z pytań do Waszej Magnificencji została udzielona odpowiedź, że dwukrotne odwołanie przydziałów przez CWM było spowodowane problemami technicznymi i dbałością o transparentność. Mimo tego, trudno tutaj mówić o jakiejkolwiek transparentności.
W związku z działaniami na rzecz transparentności, proszę o podanie w odpowiedzi do tej wiadomości informacji, gdzie można zapoznać się z listą numerów przypisanych podczas kwalifikacji studentom, którzy aplikowali na daną uczelnię w ramach kwalifikacji na wymiany międzynarodowe 2025/2026, tak, aby dowiedzieć się, ile osób aplikowało na określoną liczbę miejsc na daną uczelnię oraz ile dokładnie mieli punktów?
W związku z powyżej przedstawionymi informacjami zwracam się z uprzejmą prośbą o rozważenie, na miarę dostępnych możliwości, opcji zatrudnienia większej liczby pracowników CWM lub określenia lepszej organizacji wykonywania zadań i pracy przez obecnie zatrudnionych pracowników, lub obu powyższych rozwiązań, tak, aby studenci biorący udział w kwalifikacji na wymiany międzynarodowe oraz ci już zakwalifikowani mogli liczyć na godne traktowanie i uzyskanie wszystkich oczekiwanych i kluczowych informacji. Przede wszystkim chodzi o to, by zdecydowanie polepszyć standardy podczas kwalifikacji na programy międzynarodowe w następnych latach. Proszę Waszą Magnificencję o podjęcie konkretnych działań.
Odpowiedź:
Podzielam obserwację dotyczącą znacznych kosztów udziału w wymianie międzynarodowej oraz wysiłku organizacyjnego, związanego z udziałem w takich programach. Należy jednak podkreślić, że koszty i wysiłki związane z tym procesem spoczywają nie tylko na studentach, lecz także na uczelni, która – z zachowaniem zasad dyscypliny finansów publicznych – musi zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zapisami umów: przydzielać, wypłacać i rozliczać środki na stypendia pobytowe, a także alokować miejsca na wymianę zgodnie z preferencjami studentów oraz ograniczeniami wynikającymi z uwarunkowań uczelni partnerskich (takich jak równowaga wymiany w poprzednich latach czy różne terminy nominacji i formalności).
Pragnę też podkreślić, że SGH (w ostatnim rankingu „Perspektyw”) jest liderem umiędzynarodowienia, jeśli chodzi o liczbę studentów wyjeżdżających w ramach wymiany zagranicznej na co najmniej 3 miesiące w relacji do ogólnej liczby studentów, wyprzedzając największe uniwersytety w Polsce. W praktyce każdy student, który chce wyjechać, może to zrobić, choć nie zawsze do uczelni swojego pierwszego wyboru.
Z pracownikami CWM można umówić się na konsultacje w dowolnym okresie roku akademickiego, natomiast zakres udzielanych informacji, przy tej liczbie studentów powiązany jest z etapem realizowanej przez nich mobilności, tj. szczegółowych informacji dot. organizacji wyjazdu (poza spotkaniami ogólnymi) udziela po zakwalifikowaniu się studenta na takowy program.
W tym miejscu warto zauważyć, że zdecydowana większość informacji i instrukcji, które są przedmiotem indywidualnych wizyt, jest dostępna na stronie internetowej CWM, która została stworzona i jest akutalizowana po to, aby studenci samodzielnie mogli właściwie się przygotować i zrealizować kolejne etapy od kwalifikacji do rozliczenia wymiany międzynarodowej. Osoby zainteresowane kontaktem bezpośrednim serdecznie zapraszamy do CWM, do bud. S w godzinach konsultacji pracowników odpowiedzialnych za poszczególne programy (szczegółowe informacje kontaktowe umieszczone są na stronie).
CWM cyklicznie organizuje spotkania informacyjne o ofercie i procedurach wyjazdowych, zarówno w trybie zdalnym, jak i stacjonarnym. Jednakowoż, od lat obserwujemy znaczny spadek zainteresowania udziałem w takich spotkaniach, mierzony w obiektywny sposób liczbą ich uczestników. Organizowanie podobnych prelekcji w trybie indywidualnym nie jest fizycznie i czasowo możliwe. Zachęcam gorąco do uczestnictwa w spotkaniach informacyjnych i zadawania wszelkich nurtujących pytań.
Ponadto, CWM prowadzi fanpage na Facebook SGH International, do polubienia którego zapraszamy, gdzie regularnie publikowane są informacje o wszystkich naszych działaniach.
Będziemy usprawniać ten proces, żeby był jak najbardziej dogodny dla studentów. Za zgłoszone uwagi dziękuję,