Instytut Rynków i Konkurencji,
Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie,
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
SERDECZNIE ZAPRASZAJĄ
na XVI Ogólnopolską Konferencję Naukową
z cyklu „Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce”
pt. „ Granice przedsiębiorstwa
– granice konkurencji”
Termin: 19 marzec 2026 r., godz. 10.00-15.30.
Miejsce: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie,
Al. Niepodległości 128, budynek „C”, aula I oraz MS Teams
Problematyka konferencji
Zapewne Ronald Coase publikując w 1937 r. swoje dzieło „The Nature of the Firm” nie przypuszczał, że temat granic firmy/organizacji po blisko stu latach będzie nadal frapował i inspirował szerokie kręgi ekonomistów. Granice firmy przeplatają się ściśle z granicami konkurencji. Wykreowana ludzkimi potrzebami i konkurencyjnym przymusem przedsiębiorczość prowadzi do wyłaniania się wciąż nowych struktur organizacyjnych, dając ujście różnego rodzaju innowacjom i tworząc nowe przestrzenie do rywalizacji.
Współcześnie, wraz z dążeniem do większej elastyczności przedsiębiorstwa, zacierają się zarówno jego granice zewnętrzne związane z otoczeniem, zwłaszcza w kontekście zarządzania strategicznego i innowacyjności, jak i wewnętrzne dotyczące zasad i relacji z pracownikami oraz klientami. Funkcjonowanie platform cyfrowych wraz z wciąż nowymi formami budowania rynkowych więzi tworzą wielorakie powiązania sieciowe bazujące na lojalności i współpracy. Polaryzuje to rynek, faworyzuje technologiczne giganty, ale też daje szanse bardzo szybkiego wzrostu nowym firmom potrafiącym lepiej wykorzystywać nadarzające się szanse. Żywiołowe przesuwanie granic firmy jak konkurencji podnosi ryzyko działalności. Antidotum w postaci regulacji podminowuje przedsiębiorczość. Czas staje się nowym wyzwaniem. Skracanie horyzontu ekonomicznego działalności dotyczy wszystkich.
Wskazane powyżej, ale też poszerzone o problemy praktyczne zagadnienia będziemy dyskutować w gronie naukowych ekspertów i przedstawicieli biznesu, jak też z udziałem wszystkich zainteresowanych, na niżej wskazanych trzech sesjach Konferencji nt. „Granice przedsiębiorstwa – Granice konkurencji” w dn. 19 marca 2026 r.
Organizacja konferencji:
Wystąpienie wprowadzające w problematykę konferencji poprzedzające I sesję.
Sesja 1. Granice przedsiębiorstwa
W XXI w. zacierają się zewnętrzne granice przedsiębiorstwa, jak i wewnętrzne w zakresie jego relacji z pracownikami i klientami. „Własność” przestaje być wyznacznikiem granicy przedsiębiorstwa a nowymi granicznymi właściwościami są kontrola i odpowiedzialność.
Problemy do dyskusji
Jakie czynniki wpływają na kształtowanie granic przedsiębiorstwa? W jaki sposób zmiany granic przedsiębiorstwa wpływają na jego strukturę organizacyjną i zarządzanie?
Gdzie granice przedsiębiorstwa przebiegają w metaversum? Czy, a jeśli tak, to w jaki sposób można je wyznaczyć? Jakie zachodzą współzależności pomiędzy własnością – kontrolą i odpowiedzialnością?
W jaki sposób koncepcja zrównoważonego rozwoju wpływa na granice przedsiębiorstwa? Czy zrównoważone łańcuchy dostaw mogą poszerzyć granice odpowiedzialności przedsiębiorstwa? Jakie są kluczowe determinanty sukcesu w tym zakresie?
Jak przesuwanie granic przedsiębiorstwa wpływa na jego rynkową konkurencyjność i biznesowe bezpieczeństwo?
Sesja 2. Granice konkurencji
Naturalną granicą konkurencji jest współpraca. Cechą konkurencji jest to, że w sprzyjających warunkach może doprowadzić do swojego zaprzeczenia, czyli monopolu. Konkurencja może być regulowana i ograniczana poprzez instytucje. Jej granice przesuwane są skalą interwencjonizmu i protekcjonizmu. Na efektywność rynku wpływa równoprawny dostęp do informacji. Rośnie siła oddziaływania platform cyfrowych. Granice konkurencji kształtowane są pod wpływem różnych grup społecznych i partykularnych interesów. W tych warunkach określenie kierunków przesuwania się granic konkurencji ma zasadnicze znaczenie zarówno z punktu widzenia mikroekonomicznego, pozwalając przedsiębiorstwom lepiej identyfikować szanse i ograniczenia ich działalności, jak i z perspektywy makroekonomicznej, tj. możliwości prowadzenia skutecznej polityki gospodarczej państwa.
Problemy do dyskusji:
Konkurencja versus zmiany instytucjonalne. Dostosowanie czy twórcza destrukcja?
Rynkowa różnorodność jako niezbędny warunek narodowej suwerenności. Imperatyw czy anachronizm?
Czy rozwijająca się cyfryzacja poszerza, czy zawęża granice rynkowej konkurencji przedsiębiorstw?
Jak zachować równowagę pomiędzy potrzebami a ryzykiem uzależnienia od pomocy publicznej w warunkach nierównoprawnej konkurencji?
Sesja 3. Bezpieczeństwo żywnościowe i energetyczne jako krytyczne obszary konkurencji
Konkurencja jako cecha rynku wpływa na funkcjonowanie podmiotów gospodarczych. Różnorodność oddziaływania konkurencji jest wielowymiarowa, zarówno stymulująca jak i kreująca szereg napięć ujawniających się w rezultacie wygenerowanych sprzeczności interesów pomiędzy różnymi celami, zarówno na poziomie makro, jak i mikro. Nie wyklucza to działań w interesie wspólnym.
W tym panelu podejmiemy dyskusję na wybrane, ważne obszary z punktu widzenia zarówno teoretycznego jak i praktycznego. Są to: bezpieczeństwo żywnościowe i bezpieczeństwo energetyczne, traktując je jako krytyczne obszary konkurencji.
Problemy do dyskusji:
Czy konkurencja między sektorami gospodarki sprzyja czy przeszkadza bezpieczeństwu żywnościowemu?
Czy wzrost poziomu bezpieczeństwa żywnościowego będzie wymuszał wzrost wielkości przedsiębiorstwa oraz wzrost kosztów transakcyjnych?
Na czym polegają sprzeczności pomiędzy bezpieczeństwem żywnościowym a bezpieczeństwem energetycznym? Jak je rozwiązywać?
Jakie mogą być konsekwencje ewentualnej akcesji Ukrainy do Unii Europejskiej dla bezpieczeństwa żywnościowego Europy?
W każdej sesji udział 4-5 spikerów (czas 1 wystąpienia 5-10 minut).
Uczestnicy konferencji:
Przedstawiciele ośrodków akademickich,
Przedstawiciele instytucji i administracji centralnej,
Przedstawicieli przedsiębiorstw,
Przedstawiciele organizacji zajmujących się problematyką przedsiębiorstwa i konkurencji.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
Rejestracja na Konferencję:
Bardzo prosimy, by zgłoszenia uczestnictwa były realizowane poprzez wypełnienie i przesłanie załączonego formularza rejestracyjnego, dostępnego także na stronie internetowej Konferencji. FORMULARZ REJESTRACYJNY
Udział w konferencji jest bezpłatny.
Publikacja:
Organizatorzy przewidują możliwość publikacji zaakceptowanych tekstów w pokonferencyjnej monografii. Organizatorzy Konferencji rekomendują też publikację w Kwartalniku Nauk o Przedsiębiorstwie (40 p.) zgodnie z wymogami wydawcy ze strony https://econjournals.sgh.waw.pl/KNoP/index
Przewodniczący Rady Programowej dr hab. Gabriel Główka, prof. SGH Dziekan Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie | Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego dr hab. Roman Sobiecki, prof. SGH Instytut Rynków i Konkurencji |
Rada Programowa
dr hab. Gabriel Główka, prof. SGH, Przewodniczący,
dr hab. Jerzy W. Pietrewicz, prof. SGH V-ce Przewodniczący,
dr hab. Dorota Ciesielska-Maciągowska, prof. SGH
prof. dr hab. Marian Gorynia, UEP
dr hab. Maria Johann, prof. SGH
dr hab. Tomasz Kijek, prof. UMCS
prof. dr hab. Stanisław Kowalczyk, SGH
dr hab. Arkadiusz Kowalski, prof. SGH
dr hab. Jacek Łaszek, prof. SGH
dr hab. Teresa Pakulska, prof. SGH
dr hab. Małgorzata Poniatowska-Jaksch, prof. SGH
dr hab. inż. Piotr Sliż, prof UG
dr hab. Roman Sobiecki, prof. SGH
Komitet Organizacyjny Konferencji:
dr hab. Roman Sobiecki, prof. SGH – Przewodniczący,
dr Weronika Daniłowska, Sekretarz Konferencji
dr Katarzyna Bentkowska,
dr Mariusz Sagan,
dr Joanna Waszczuk
dr Yulia Zolotnytska
Ilona Jastrzębska - sekretariat - ijastrz@sgh.waw.pl