Podyplomowe Studia Business Intelligence – Systemy Wspomagania Decyzji Biznesowych
Celem Podyplomowych Studiów Business Intelligence – Systemy Wspomagania Decyzji Biznesowych jest dostarczenie wiedzy i praktycznych umiejętności z używania zaawansowanych metod analizy danych (Data Science) i sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence) do zastosowań biznesowych.

Kompleksowy program – zawiera podstawy teoretyczne oraz praktykę metod analizy danych i sztucznej inteligencji

Renomowana kadra – doświadczeni wykładowcy oraz praktycy profesjonaliści, m.in. z renomowanych firm doradczych

Perspektywy zawodowe – realna szansa na uzyskanie z dyplomem nowej pracy w obszarze analizy danych
Dlaczego warto?
- Studia te powstały jako pierwsze w Polsce w zakresie praktycznych zastosowań metod sztucznej inteligencji w biznesie i obecny program odzwierciedla ponad 15 lat doświadczeń na tle dynamicznie zmieniającego się rynku.
- Jednocześnie zapotrzebowanie na specjalistów w tym zakresie jest obecnie olbrzymie i tylko w ostatnich 5 edycjach studiów ok. 30% absolwentów (także tych bez doświadczenia zawodowego) było w stanie znaleźć nową pracę w obszarze analizy danych.
- Pozyskane w trakcie studiów umiejętności umożliwiają efektywnie wykorzystanie swojej wiedzy w praktyce m.in. aby usprawniać procesy biznesowe czy realizować analizy finansowe, sprzedaży, kosztów czy klienta.
- Ponadto studia umożliwiają nawiązywanie cennych relacji, zarówno z innymi uczestnikami zajęć, jak i prowadzącymi zajęcia profesorami i profesjonalistami.
Czy dla mnie?
Podyplomowe Studia Business Intelligence – Systemy Wspomagania Decyzji Biznesowych polecane są osobom pragnącym pozyskać nowe perspektywy zawodowe w dynamicznym sektorze i w pełni zrozumieć potencjał biznesowy BI, w szczególności:
- pracującym w centrach przetwarzania danych,
- zajmującym się modelowaniem z wykorzystaniem analizy danych,
- chcącym zrozumieć warstwę technologiczną (hurtownie danych) od strony biznesowej.
Program
- Wprowadzenie do Business Intelligence (BI) w kontekście zarządzania wartością firmy (Value Based Management)
- Budowanie przewagi konkurencyjnej z wykorzystaniem metod analizy danych (data science)
- Podstawy projektowania systemów Business Intelligence z wykorzystaniem technologii Hurtowni Danych i systemów klasy Big Data dla nie informatyków
- Zajęcia laboratoryjne w zakresie wykorzystania narzędzi On-line Analytical Processing (SAS, Tableau)
- Podstawy statystyki dla menedżerów: analiza dyskryminacyjna, korelacja, podstawowy testów statystycznych, metody nieparametryczne
- Wprowadzenie do eksploracji danych (modele Data Minnig, drzewa klasyfikacyjne i regresji, reguły indukcyjne, walidacja i interpretacja modeli Data Mining)
- Zajęcia laboratoryjne w zakresie praktyki używania metod eksploracji danych (Statistica)
- Zastosowania biznesowe metod eksploracji danych, analiza koszyka zakupów (market basket analysis), analiza sekwencji, analiza migracji klientów (churn analysis), wykrywanie nadużyć (fraud detection), profilowanie klientów (m.in. cross-selling i up-selling, direct maeketing, badania segmentacyjne)
- Ekonometryczne metody prognozowania
- Modele wczesnego ostrzegania w biznesie
- Analityczne systemy CRM (segmentacja klientów, analizy typu: churn, fraud, propensity, zarządzanie kampaniami marketingowymi, modele CLTV)
- Wybrane zastosowania analizy danych w biznesie (elastyczność cenowa, next-product-to-buy, segmentacja produktów/klientów, credit scoring).
- Wprowadzenie do zrównoważonej karty wyników (Balanced Score Card)
- Analizy kontrolingowe i budowanie kokpitów menedżerskich
- Wspomaganie decyzji w zakresie analizy sprzedaży i logistyki (analiza sprzedaży: wolumen, cena, mix produktowy, analiza sezonowości, benchmarking, analiza rentowności, badanie wpływu akcji promocyjnych)
- Analiza inwestycyjna projektów BI
- Analiza wymagań biznesowych i dobre praktyki prowadzenia projektów wdrożeniowych (studium przypadku)
- Big Data i metody Sztucznej Inteligencji w biznesie: sieci neuronowe i Deep Learning
- Analiza Sieci Społecznych (Social Network Analysis) i jej zastosowania biznesowe
- Systemy Informacji Strategicznej i analiza danych ze źródeł otwartych (OSINT)
- Trendy rozwojowe i transformacja modeli biznesowych (Digital Transformation)
Kierownik studiów

Profesor nadzwyczajny w Instytucie Informatyki i Gospodarki Cyfrowej SGH. Założyciel i kierowniki studiów podyplomowych Business Intelligence oraz Zarządzanie Cyberbezpieczeństwem. Absolwent Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Ukończył również Program IFP na IESE Business School oraz Executive Programme na MIT Sloan School of Management.
Rekrutacja
Trwa rekrutacja na 6. edycję studiów (7. edycja w Kolegium Analiz Ekonomicznych), która zostanie uruchomiona w semestrze zimowym w roku akademickim 2022/2023. Zajęcia rozpoczną się w październiku 2022 r. , a zakończą we wrześniu 2023 r.
Czas trwania studiów: 2 semestry.
Studia są uruchamiane w semestrze zimowym.
Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:
- umowa o warunkach odpłatności za studia,
Dokument
- formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
- odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,
Uwaga:
Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.
Nostryfikacja i uznanie dyplomu
Warunki otrzymania świadectwa ukończenia studiów:
- uczestnictwo w zajęciach i przygotowanie pracy dyplomowej poświęconej wybranym zastosowaniom Business Intelligence w przedsiębiorstwie pod kierunkiem promotorów – wykładowców studium.
Opłaty
Opłata za całość studiów wynosi 7000 zł. Płatność możliwa jednorazowo wraz ze złożeniem dokumentów lub w dwóch równych ratach:
W ramach opłaty SGH zapewni niezbędne materiały dydaktyczne i konspekty zajęć.
Opłata obejmuje także:
• dostęp do oprogramowania: STATISTICA. SAS, SPSS,
• książki profesora Surmy wydane przez PWN: „Business Intelligence ”, „Cyfryzacja życia w erze Big Data”, „Hakowanie Sztucznej Inteligencji”
• koszt wydania świadectwa ukończenia studiów.
Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.
Kontakt
Sekretarz studiów
Ilona Jastrzębska
tel.: +48 225 649 237
tel.: +48 503 111 551
e-mail: ijastrz@sgh.waw.pl
Kierownik studiów
dr hab. Jerzy Surma, prof. SGH
e-mail: js37828p@sgh.waw.pl
adres do korespondencji
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
ul. Madalińskiego 6/8, pok. 119
02-513 Warszawa
Organizator studiów
Kolegium Analiz Ekonomicznych
Instytut Informatyki i Gospodarki Cyfrowej
- Zajęcia w uczelni
- Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu, w piątki 17:00–20:30 i soboty 9:00–17:00.
- Opłata za całość studiów: 7000 zł (możliwe raty).

dr hab. Jerzy Surma, prof. SGH
e-mail: js37828p@sgh.waw.pl
Ilona Jastrzębska
tel.: +48 225 649 237
tel.: +48 503 111 551
e-mail: ijastrz@sgh.waw.pl
