Mocne i słabe strony absolwentów SGH studiów w opinii członków Klubu Partnerów SGH

Celem badania było określenie mocnych i słabych stron absolwentów studiów SGH na podstawie ustrukturyzowanych wywiadów przeprowadzonych na grupie respondentów reprezentujących członków Klubu Partnerów SGH, analizy literatury przedmiotu oraz własnych doświadczeń.

W badaniu poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Jakie mocne strony w oczach członków Klubu Partnerów SGH posiadają absolwenci studiów SGH?
  2. Jakie słabe strony w oczach członków Klubu Partnerów SGH posiadają absolwenci studiów SGH?
  3. Jakie kompetencje absolwentów studiów są najważniejsze z punktu widzenia członków Klubu Partnerów SGH? 4. W przypadku jakich kompetencji występuje luka?

Badanie ankietowe przeprowadzono we wrześniu i w październiku 2018 r. Dobór próby badawczej miał charakter celowy, nielosowy. Pierwotnie do wypełnienia kwestionariusza zaproszono osoby wskazane przez Centrum Współpracy z Biznesem SGH jako kontakty operacyjne, a więc reprezentujące poszczególne firmy Klubu Partnerów SGH. Wobec niewielkiej liczby zwróconych ankiet autorki opracowania poprosiły o wypełnienie ankiety innych zajmujących stanowiska menedżerskie w firmach z Klubu Partnerów i mogących się wypowiedzieć na temat będący przedmiotem badania. Ostatecznie spośród 16 firm-członków Klubu Partnerów w badaniu wzięło udział 14 z nich, tj. Bank Pekao, Santander Bank, Deloitte, EY, ING Bank Śląski, KPMG, MasterCard, McKinsey & Company, PKO Bank Polski, PwC, Grupa PZU, Schenker, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie.

Ankieta składała się z kilku modułów. Odpowiadając na pytanie o mocne strony absolwentów SGH, autorki wskazały na wysoki poziom wiedzy i przygotowania zawodowego absolwentów. Potrafią oni adaptować wiedzę teoretyczną do praktyki. Do mocnych stron absolwentów SGH należą umiejętność pozyskiwania i analizy informacji oraz otwartość na uczenie się i stały rozwój. Zaletą jest też wychodzenie z inicjatywą, kreatywność, energia w działaniu, pozytywne nastawienie do pracy oraz podejmowanie racjonalnego ryzyka.

Absolwentów SGH cechuje wysoki poziom kultury osobistej. Potrafią pracować indywidualnie, ale i tworzyć sieci kontaktów społecznych. Nie mają przy tym problemu ze współpracą z przełożonym. Do zalet zaliczają się też umiejętności tworzenia prezentacji, posługiwania się oprogramowaniem biurowym, gromadzenia i syntezy informacji. Co ważne, docenia się ich umiejętność szybkiego uczenia się nowych rozwiązań informatycznych.

W odpowiedzi na pytanie o słabe strony absolwentów SGH wyniki badania upoważniają do następujących stwierdzeń. Absolwenci mają niewystarczającą wiedzę o otoczeniu społecznym przedsiębiorstw. Problemem jest nieumiejętność samodyscypliny i stosunkowo niska pracowitość. Nie radzą też sobie z umiejętnością samooceny. Wyzwaniem dla nich bywa praca w zespole.

Na podstawie wyników badania autorki formułują rekomendacje dla SGH oraz studentów, którzy planują podjęcie pracy w jednej z firm będących członkiem Klubu Partnerów SGH lub w przedsiębiorstwach do nich podobnych.

Kierownik projektu:
dr Joanna Żukowska
Wartość projektu:
11 000 PLN
Instytujca finansująca:
SGH
Data realizacji:
Styczeń 2018 - Grudzień 2018
Kategoria według klasyfikacji Web of Science: Economics :
Management
Jednostka organizacyjna:
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie » Kolegia » Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie » Kolegia » Kolegium Gospodarki Światowej
.