Klastry jako platforma współpracy biznesu z nauką (B2R) oraz nauki z biznesem (R2B)

Wszystkie kraje Grupy Wyszehradzkiej (V4) charakteryzują się stosunkowo niskim poziomem innowacyjności w porównaniu ze średnią unijną. Jedną z przyczyn są słabe powiązania między instytucjami badawczymi a przedsiębiorstwami. Istnieją jednak dowody na to, że klastry mogą wspierać współpracę naukowo-biznesową. Ponieważ kraje V4 potrzebują skutecznych narzędzi, które mogą wspomóc ich wysiłki na rzecz rozwoju, projekt badawczy ma pomóc zidentyfikować najlepsze i możliwe do przeniesienia wzorce współpracy B2R / R2B, aby wzmocnić innowacyjność w krajach V4. 

Celem badania będzie identyfikacja modeli współpracy pomiędzy biznesem a nauką na przykładzie klastrów. Przeanalizowane zostaną formy współpracy oraz korzyści dla instytucji naukowych i przedsiębiorstw w klastrze. Zgodnie z modelem teoretycznym klastra, współpraca pomiędzy biznesem a nauką powinna istnieć w każdym klastrze jako jeden z fundamentów jego istnienia.

W ramach projektu partnerzy konsorcjum przedstawią dowody na to, że zarówno firmy, jak i instytucje badawcze odnoszą korzyści ze współpracy i zaangażowania interesariuszy na rzecz inteligentnego zarządzania w ramach B2R / R2B. Do tej pory nie przeprowadzono kompleksowych badań, w jaki sposób firmy, klastra budują więzi z uczelniami i instytucjami naukowymi (B2R) i odwrotnie (R2B). Dlatego celem projektu poza identyfikacją modeli współpracy biznesu i nauki w klastrach będzie analiza możliwości ich przeniesienia do szerszej praktyki gospodarczej. 
 

Kierownik projektu:
dr Marta Mackiewicz
Wartość projektu:
103 700 PLN
Instytujca finansująca:
Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki
Data realizacji:
luty 2021 - Lipiec 2022
Kategoria według klasyfikacji Web of Science: Economics :
Economics
Jednostka organizacyjna:
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie » Kolegia » Kolegium Gospodarki Światowej
.