dr Michał Lutostański

Adiunkt

Doktor nauk społecznych. Absolwent 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Wykładał na UKSW, APS, SGH oraz Uniwersytecie SWPS. Od 2016 członek zarządu PTBRiO. Od 2020 roku jego wiceprezes. Autor wielu publikacji naukowych i branżowych (m.in. dla Marketing przy Kawie, Marketer +, Brief), prelekcji (otrzymał nagrodę publiczności i nagrodę 25-lecia PTBRiO za najlepiej ocenione wystąpienie dwudziestu edycji Kongresu Badaczy) i wystąpień medialnych (ponad 90 wystąpień w TV). Autor mikro-bloga o badaniach i marketingu na Brief.pl.
 
Kierował zespołami badawczymi jako Account\Client Director w firmach TNS Polska, 4P Research Mix, Millward Brown i Kantar Polska. Później jako Innovation Business Lead odpowiedzialny za rozwój badań innowacji w Kantarze oraz facylitator Innovation Academy dla pracowników. Od 2021 roku jako Strategy Business Director w Kantarze odpowiada za współpracę z osobami odpowiedzialnymi za badania dla kluczowych klientów oraz realizację celów strategicznych przez firmę. Prowadził szkolenia dla pracowników Kantara z obszaru Consultingu i Storytellingu. Występował na takich konferencjach jak: Kongres Badaczy, INSUMMIT Festiwal Insightów i Innowacji, Golden Marketing Conference, Europejskie Forum Nowych Ideai, Data Analytics Forum, INSUMMIT Youth.
 
Autor monografii „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych” (Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015) oraz współautor i redaktor książek: „Data driven decision. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018), „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021) oraz „Modern leisure society – Consumer Behavior” (Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021). Specjalizuje się w ilościowych badaniach innowacji, procesach strategicznych i pozycjonujących marek, warsztatach, analizach mikrotrendów, tribe’ów i nisz kulturowych. Badawczo i warsztatowo wspierał w przeciągu ostatnich lat wiele marek we wprowadzaniu innowacji na rynki europejskie.

Kontakt

mlutos@sgh.waw.pl

Konsultacje 

Terminy konsultacji

Wykształcenie i uprawnienia

Wykształcenie

  • doktor nauk społecznych w zakresie nauki socjologicznych, Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie na Uniwersytecie SWPS, Warszawa
  • magister socjologii, specjalność: socjologia kultury i komunikacji międzykulturowej, Uniwersytet Kardynała Stefana ​Wyszyńskiego w Warszawie

Dodatkowe kwalifikacje

  • ​Szkolenie sprzedażowe - Pathfinder (4twenty2)
  • Szkolenie - Kantar Marketplace Academy (Kantar)
  • Szkolenie - Innovation Academy (Kantar)
  • Szkolenie - Piąta ćwiartka, czyli jak zaangażować odbiorców danych (Agata Romaniuk)
  • Szkolenie - Sztuka prezentacji - jak wywrzeć wrażenie na odbiorcach? (Mikołaj Budzyński)
  • Szkolenie - Polubić kamerę. Doskonalenie technik prezentacji w mediach (Piotr Maślak)
  • Szkolenie - Rozwój umiejętności Managerskich (Mikołaj Budzyński)
  • Szkolenie - Szkolenie dla managerów Maximising Potential & Performance (TNS Polska)
  • Szkolenie - Formułowanie skutecznego przekazu w prezentacji, raporcie, broszurze. Filozofia „visual storytelling” w ​​redagowaniu publikacji tradycyjnej i cyfrowej (Jacek Gałązka)
  • Szkolenie - Gamification w praktyce badawczej (PTBRiO)
  • Szkolenie - Teorie osobowości w technikach sprzedażowych (Mikołaj Budzyński)
  • Szkolenie - Rozwój umiejętności sprzedażowych (Mikołaj Budzyński)
  • Szkolenie - New Product Development (TNS University)

Doświadczenie zawodowe

  • 10.2021 - obecnie - Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Adiunkt
  • 01.2021 - obecnie - Kantar Polska - Strategy Business Director
  • 04.2020 - 12.2020 - Kantar Polska - Innovation Business Lead 
  • 04.2019 - 03.202 - Kantar Polska - Client Director
  • 10.2017 - 04.2019 - Kantar Millward Brown - Client Director
  • 10.2017 - obecnie – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – wykładowca na studiach podyplomowych
  • 10.2014-10.2017 – Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego – wykładowca na magisterskich studiach zaocznych
  • 10.2016 - 09.2017 - 4P Research Mix - Account Director
  • 01.2016 - 08.2016 - TNS Polska - Account Director
  • 04.2015 - 12.2015 - TNS Polska - Team Leader
  • 10.2014-10.2015 – Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie – wykładowca na dziennych studiach licencjackich 
  • 06.2014 - 03.2015 - TNS Polska - Account Manager
  • 04.2013 - 05.2014 - TNS Polska - Senior Research Executive
  • 04.2012 - 03.2013 - TNS Polska - Research Executive
  • 10.2010-10.2013 – Uniwersytet SWPS w Warszawie – wykładowca na zaocznych studiach magisterskich
  • 03.2009 - 03.2012 - TNS OBOP - Market Researcher​

Pełnione funkcje

Kierownik Studiów Podyplomowych SGH Konsument we współczesnym marketingu (Consumer-centric Marketing)

od 2020 r. – wiceprezes zarządu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii

2016 – 2020 - członek zarządu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii

Wykładowca na Studiach Podyplomowych Zarządzanie Marką

Wykładowca na Studiach Podyplomowych Zarządzanie Marką na Rynku Dóbr i Marek Luksusowych​

Członkostwo w organizacjach polskich i międzynarodowych

  • Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii – wiceprezes

Prowadzone zajęcia

  • Jeden z współprowadzących Customer Behavior
  • Jeden z współprowadzących Marketing
  • Jeden z współprowadzących Marketing of Places
  • Jeden z współprowadzących Postępowanie nabywców na rynku​

Zainteresowania naukowe

  • Marketing pokoleń
  • Badanie rynku
  • Badania marketingowe
  • Zarządzanie wartościami dla klienta
  • Zarządzanie procesami wdrażania innowacji w organizacjach
  • Zarządzanie strategią marek
  • eSport​

Udział w badaniach naukowych

  • 2019/2021 – członek zespołu badawczego realizującego projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki pt. „Political branding. Nowe podejście do realacji partia-wyborca” na Uniwersytecie SWPS w Warszawie

Udział w konferencjach

  • XVIII Ogólnopolski Zjazd Socjologiczny w Warszawie 17.09.2022, „Zniewolony czas wolny – wpływ pandemii COVID-19 na timestyle Polaków”, Lutostański M. Bombol M.
  • Międzynarodowa konferencja naukowa „Pandemic shock and its consequences for business and the economy” w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu 2.12.2021, „Sustainable consumer, sustainable consumption – are we heading towards new premiumization in the post-pandemic world?„, Lutostański M., Bombol M.
  • Konferencja Młodzież w czasach pandemii na Collegium Humanum 10.06.2020, „Koniec subkultur? Pokolenie Z jako zbiór plemion”, Lutostański M.
  • Międzynarodowa konferencja naukowa Laboratorium doświadczeń czasu wolnego. Czas wolny jako materia ekonomiczna, społeczna i kulturowa. Problemy współczesności 20.11.2019 w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, „Zjawisko eSportu w Polsce”, Lutostański M.
  • Zjazd Socjologiczny wrzesień 2019, „Gamification jako metoda poprawy jakości danych w badaniach ilościowych”, Lutostański M.
  • Konferencja Naukowa Zalogowani do badań w Instytucie Socjologii na Uniwersytecie Warszawskim 31.05.2019, „Serce czy rozum? O dwóch systemach podejmowania decyzji i ich konsekwencjach dla badań”, Lutostański M.​

Publikacje

  • M. J. Lutostański, M. Bombol, „Czas wolny w tworzeniu wartości dla klienta – ujęcie międzygeneracyjne” w: M. Bombol (red.), „O zmieniającym się świecie wartości w ekonomii, finansach i zarządzaniu”, Oficyna Wydawnicza SGH 2022.
  • M. J. Lutostański, P. Prochera, M. Żerkowska-Balas, „Archetypes of Polish Political Parties – Empirical Analysis”, Journal of Political Marketing 2022. 
  • M. J. Lutostański, M. Bombol, „Modern leisure society – consumer behavior”, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021
  • M. J. Lutostański, A. Łebkowska, M. Protasiuk (red.) „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021, ISBN 978-83-01-21759-4.
  • M. J. Lutostański, P. Prochera, „Badanie rynku, czyli jak zrozumieć konsumenta” w: M. J. Lutostański, A. Łebkowska, M. Protasiuk (red.) „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021, ISBN 978-83-01-21759-4, s. 13-19.  
  • M. J. Lutostański, J. Wasilewski, „Prezentowanie wyników badań” w: M. J. Lutostański, A. Łebkowska, M. Protasiuk (red.) „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021, ISBN 978-83-01-21759-4, s. 99-110.
  • M. J. Lutostański, D. Zacharska, „Badanie opakowań” w: M. J. Lutostański, A. Łebkowska, M. Protasiuk (red.) „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021, ISBN 978-83-01-21759-4, s. 412-426.
  • M. J. Lutostański, „Przyszłość badań” w: M. J. Lutostański, A. Łebkowska, M. Protasiuk (red.) „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021, ISBN 978-83-01-21759-4, s. 678-680.
  • M. J. Lutostański, „Kulturowe, ekonomiczne i społeczne aspekty e-sportu w Polsce”, w: M. Bombol, G. Godlewski (red.) „Laboratorium doświadczeń czasu wolnego. Problemy współczesności”, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020, ISBN 978-83-8030-395-9, s. 73-90.   
  • M. J. Lutostański, M. Galica, M. Protasiuk (red.) „Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018, ISBN 978-83-01-20134-0.
  • M. J. Lutostański, L. Szycman, „New product development” w: M. J. Lutostański, M. Galica, M. Protasiuk (red.) „Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018, ISBN 978-83-01-20134-0, s. 57-114.

Zainteresowania pozanaukowe

Subkultury młodzieżowe, muzyka, gotowanie, backpacking

zdjęcie Michała Lutostańskiego
.