Katedra Zrównoważonego Biznesu

​Katedra Zrównoważonego Biznesu powstała w lutym 2022 roku w wyniku przekształcenia Katedry Zarządzania Przedsiębiorstwem, która wcześniej funkcjonowała jako Zakład Zarządzania Przedsiębiorstwem.
O katedrze

Katedra Zrównoważonego Biznesu jest głęboko związana z historią Szkoły Głównej Handlowej. Już w latach trzydziestych funkcjonował zespół pracowników naukowych pod kierunkiem prof. Maurycego Chorzewskiego, zajmujących się zagadnieniami organizacji i ekonomiki przedsiębiorstwa. Z tego zespołu wywodził się prof. dr hab. Leon Koźmiński, późniejszy Kierownik Katedry Organizacji i Techniki Handlu SGH, a w okresie powojennym – SGH i SGP i S.
 
Katedra Organizacji i Techniki Handlu od 1975 roku przekształcona została w Katedrę Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw Handlowych. Z tej Katedry na początku lat siedemdziesiątych wyodrębniła się Katedra Teorii Organizacji i Zarządzania.
Aktualna nazwa i struktura Katedry ukształtowana została na początku lat dziewięćdziesiątych. Zdyskontowano w tym procesie zainteresowania pracowników zagadnieniami gospodarki rynkowej i autonomii ekonomicznej przedsiębiorstw w tym systemie.
 
Celem Katedry Zrównoważonego Biznesu jest prowadzenie badań naukowych i uprawianie dydaktyki z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem. Więź między badaniami a dydaktyką traktujemy jako wymóg akademickiego charakteru kształcenia, w którym uwzględniamy:

  • prawidłowości transformacyjne w kształtowaniu zarządzania przedsiębiorstwami, 
  • struktury i uwarunkowania procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwach, 
  • zarządzanie instrumentacją marketingową w przedsiębiorstwach, 
  • zarządzanie finansami w przedsiębiorstwach, 
  • zarządzanie personelem,
  • strategie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, 
  • zarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami; konkurencja,
  • podstawy przedsiębiorcze,
  • zarządzanie procesami operacyjnymi w przedsiębiorstwie.

Wymieniony zakres struktury dydaktyki obejmującej zarządzanie rozszerzony jest o wiele wątków badawczych i dydaktycznych wynikających ze specjalizacji Katedry. Pracownicy Katedry realizują wykłady na studiach dyplomowych studiów dziennych, studiów zaocznych, a także uczestniczą w dydaktyce realizowanej na studiach podyplomowych.

 

Władze

Kierownikiem Katedry Zrównoważonego Biznesu została w lutym 2022 roku mianowana 
prof. SGH Barbara Bojewska

Oferta dydaktyczna

STUDIA LICENCJACKIE I MAGISTERSKIE


Obejmuje pakiet wykładów zgłoszonych do wyboru oraz seminaria magisterskie i licencjackie.
 
Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem; reklama w strategiach rynkowych przedsiębiorstwa; oraz seminarium magisterskie z zakresu zarządzania operacyjnego w przedsiębiorstwach produkcyjnych i handlowych; zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie; restrukturyzacja przedsiębiorstwa; seminaria magisterskie z wymienionych zakresów; analiza ekonomiczno–finansowa w przedsiębiorstwie; oraz seminarium licencjackie i magisterskie z wymienionego zakresu; marketing oraz strategie nowego produktu, seminaria licencjackie i magisterskie z tego zakresu; zarządzanie przedsięwzięciami; kontroling w zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz seminaria magisterskie i licencjackie z tego zakresu; techniki sprzedaży oraz marketingowe zarządzanie z wykorzystaniem instrumentów terminowych; marketing bankowy oraz strategie zarządzania przedsiębiorstwami; zarządzanie promocją oraz reklama w systemie informacyjnym rynku.
 
dr hab. Barbara Bojewska
 
Tematyka badań własnych:
Zarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami; zarządzanie firmą rodzinną; przedsiębiorczość w zarządzaniu; zarządzanie przedsięwzięciami innowacyjnymi.
Oferta dydaktyczna:
[120700-0034] Zarządzanie projektami
[110590-0034] Zarządzanie (w)
[120710-0034] Zarządzanie zasobami ludzkimi
[234080-0034] Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie
 
dr Marta Ziółkowska
 
Tematyka badań własnych:
Franczyza jako model rozwoju biznesu; rozwój franczyzy w Polsce i świecie, internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw franczyzowych, zarządzanie przedsiębiorstwem franczyzowym, zasoby relacyjne w przedsiębiorstwie, zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie, nowoczesne modele rozowju przedsiębiorstw, strategie kooperacji przedsiębiorstw.
Oferta dydaktyczna:
[236590-0674] Franczyza w biznesie
[233890-0674] Strategie kooperacji przedsiębiorstw
[110641-0674] Management
 
dr Celina Sołek-Borowska

Tematyka badań własnych:
Alianse strategiczne na linii biznes - uczelnie wyższe, Zarządzanie wiedzą, Proces dzielenia sie wiedzą, Przedsiębiorcze postawy, przedsiębiorczość kobiet
Oferta dydaktyczna:
[110601-1089] Management challenges
[110591-1089] Management
[120671-1089] Organizational behavior
[238401-1089] Team work and Team building
 
dr inż. Monika Zajkowska

[234080] Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie
[221630] Zarządzanie kapitałem intelektualnym i innowacjami
[120710] Zarządzanie zasobami ludzkimi
[120670] Zachowania organizacyjne
[230460] Kierowanie zespołem projektowym
[120671] Organisational behaviour


SEMINARIA LICENCJACKIE I MAGISTERSKIE


Zespół Katedry prowadzi seminaria licencjackie i magisterskie w następujących obszarach:

dr hab. Barbara Bojewska  
 
Oferta seminariów:
190181-0034  [LIC ST] [LIC S-N] [LIC POP]
290181-0034  [MGR ST] [MGR S-N] [MGR POP]
 
Problematyka proponowanych prac dyplomowych:
Zarządzanie przedsiębiorstwem. Zarządzanie strategiczne.Nowoczesne metody zarządzania. Zarządzanie informacją i wiedzą. Zarządzanie zasobami pracy. Zarządzanie projektami. Zarządzanie jakością. Zarządzanie innowacją. Zarządzanie marketingowe. Zarządzanie zmianą.
 
dr Marta Ziółkowska 
 
Oferta seminariów:
191211-0674  [LIC ST] [LIC S-N] [LIC POP]
291211-0674  [MGR ST] [MGR S-N] [MGR POP]
 
Problematyka proponowanych prac dyplomowych:
Nowoczesne metody zarządzania. Franczyza i powiązania franczyzowe w rozwoju przedsiębiorstw. Strategie kooperacji przedsiębiorstw. Finansowanie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Strategie rozwoju przedsiębiorstw. Strategie produktu i marki. Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw. Zasoby relacyjne w przedsiębiorstwie. Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie.
 
dr Celina Sołek-Borowska
 
Oferta seminariów:
197151-1089 [LIC ST] [LIC POP]
297151-1089 [MGR ST] [MGR POP]
 
Problematyka proponowanych prac dyplomowych:
Transfer wiedzy, proces dzielenia się wiedzą, zarządzanie zmianą, media społecznościowe, zarządzanie zespołem, zarządzanie wiedzą.

 
dr inż. Monika Zajkowska
Problematyka proponowanych prac dyplomowych:
zarządzanie innowacjami, projekty B+R, otwarte innowacje, innowacje zrównoważone, zarządzanei zasobami ludzkimi, kierowanie zespołem projektowym, zachowania organizacyjne, zarządzanie wiedzą, angażowanie konsumenta w rozwój nowych produktów, współpraca w innowacjach.
     
     
SEMINARIA DOKTORSKIE


Profesorowie z Katedry prowadzą także seminaria doktorskie dla osób piszących rozprawy doktorskie.
W przypadku zainteresowania prosimy o indywidualny kontakt z wybranym przyszłym promotorem na konsultacjach lub poprzez kontakt z sekretariatem

Publikacje

Wykaz publikacji wydanych przez pracowników Zakładu Zarządzania Przedsiębiorstwem:

„NARZĘDZIA AUDYTU BIZNESOWEGO W MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTWACH”

Obraz
Narzędzia audytu biznesowego w małych i średnich przesiębiorstwach

„​AUDYT BIZNESOWY W DZIAŁALNOŚCI MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW​​​”

Obraz
AUDYT BIZNESOWY W DZIAŁALNOŚCI MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW​​​

​​”ODPOWIEDZIALNE ZARZĄDZANIE W MAŁYCH I SREDNICH PRZEDSIĘBIORSTWACH​”

Obraz
ODPOWIEDZIALNE ZARZĄDZANIE W MAŁYCH I SREDNICH PRZEDSIĘBIORSTWACH

„REAKCJA MAŁYCH I​ ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW NA KRYZYS”

REAKCJA MAŁYCH I​ ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW NA KRYZYS

„ZARZĄDZANIE MAŁYMI I ŚREDNIMI PRZEDSIĘBIORSTWAMI W WARUNKACH ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU”​

Obraz
ZARZĄDZANIE MAŁYMI I ŚREDNIMI PRZEDSIĘBIORSTWAMI W WARUNKACH ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU

„ZMIANY ZACHOWAŃ MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW W OKRESIE SPOWOLNIENIA GOSPODARCZEGO”

Obraz
ZMIANY ZACHOWAŃ MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW W OKRESIE SPOWOLNIENIA GOSPODARCZEGO

„​PODSTAWY ZARZĄDZANIA”

Obraz
PODSTAWY ZARZĄDZANIA

„MAŁE I ŚREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWA W STRATEGII LIZBOŃSKIEJ”

MAŁE I ŚREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWA W STRATEGII LIZBOŃSKIEJ

​”REKLAMA W PRZEDSIĘBIORSTWIE”

REKLAMA W PRZEDSIĘBIORSTWIE

„DYSTRYBUCJA JAKO ŹRÓDŁO KONKURENCYJNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW NA PRZEŁOMIE WIEKÓW XX i XXI”

DYSTRYBUCJA JAKO ŹRÓDŁO KONKURENCYJNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW NA PRZEŁOMIE WIEKÓW XX I XXI

„ANALIZA FINANSOWA PRZEDSIĘBIORSTWA”

ANALIZA FINANSOWA PRZEDSIĘBIORSTWA

„ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM”

ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM

„ANALIZA EKONOMICZNO-FINANSOWA FIRMY”

ANALIZA EKONOMICZNO-FINANSOWA FIRMY

​”EKOLOGIA W ROZWOJU I DZIAŁALNOŚCI HANDLU”

EKOLOGIA W ROZWOJU I DZIAŁALNOŚCI HANDLU

„FRANCZYZA. NOWOCZESNY MODEL ROZWOJU BIZNESU”

FRANCZYZA. NOWOCZESNY MODEL ROZWOJU BIZNESU

„MAŁE I SREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWA W GOSPODARCE REGIONU”

MAŁE I SREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWA W GOSPODARCE REGIONU

 

.