O Instytucie Rynków i Konkurencji

Instytut Rynków i Konkurencji powstał 2. kwietnia 2013 r. w wyniku przekształcenia Katedry Analizy Rynków i Konkurencji i Katedry Zarządzania Strategicznego.
zdjecie-pracownicy-IRIK

​Instytut Rynków i Konkurencji powstał 2. kwietnia 2013 r. w wyniku przekształcenia Katedry Analizy Rynków i Konkurencji, która pod tą nazwą funkcjonowała od 1992 roku. Dyrektorem Instytutu jest prof. Roman Sobiecki, który w latach 2012-2020 pełnił funkcję Dziekana Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie a obecnie Prorektora ds. rozwoju.

Korzenie obecnego Instytutu sięgają do pierwszej Katedry Ekonomiki Politycznej, utworzonej w Szkole Głównej Planowania i Statystyki w 1949 roku. Dlatego Instytut Rynków i Konkurencji należy uznać za najstarszą jednostkę organizacyjną Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W 1957 roku zostały wydzielone cztery katedry ekonomii politycznej, które obsługiwały ówcześnie cztery wydziały: Ekonomiki Produkcji, Finansów i Statystyki, Handlu Wewnętrznego i Handlu Zagranicznego. Katedra Analizy Rynków i Konkurencji powstała na bazie doświadczeń naukowych i dydaktycznych oraz potencjału intelektualnego Kadry Ekonomii Politycznej na Wydziale Ekonomiki Produkcji.

Utworzenie Instytutu jest wynikiem wieloletniego procesu konsolidacji jednostek organizacyjnych zrzeszonych w Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie, których profil naukowo-badawczy i dydaktyczny jest merytorycznie spójny. W tym procesie, poza Katedrą Analizy Rynków i Konkurencji w kolejnych latach uczestniczyły następujące Katedry:

Katedra Rozwoju Obszarów Wiejskich (wcześniej funkcjonowała pod nazwą Katedry Agrobiznesu, a jeszcze wcześniej – Katedry Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej następnie Zakład Rynku Rolnego w Instytucie Rynków i Konkurencji) obecnie Zakład Analizy Rynków w Instytucie Rynków i Konkurencji.

Katedra Zarządzania Strategicznego (wcześniej funkcjonowała pod nazwą Katedra Ekonomiki Przemysłu i w 20011 roku została połączona z Katedrą Biznesu Międzynarodowego, tworząc jednostkę organizacyjną pod nazwą Katedra Zarządzania Strategicznego, obecnie Zakład Strategii Konkurencji w Instytucie Rynków i Konkurencji.

Funkcję kierownika Katedry współtworzącej Instytut pełnili:

Katedry Analizy Rynków i Konkurencji

  • prof. dr hab. Władysław Szymański (1992-2012),
  • dr hab. Roman Sobiecki, prof. SGH (2012-2013).

Katedra Rozwoju Obszarów Wiejskich

  • prof. dr hab. Katarzyna Duczkowska-Małysz (2007-2008),
  •  prof. dr hab. Andrzej Kowalski (2008-2010).

Katedry Zarządzania Strategicznego

  • prof. dr hab. Ryszard Gajęcki (1992-1997),
  • prof. dr hab. Zdzisław Pierścionek (1997-2011),
  • dr hab. Małgorzata Poniatowska-Jaksch, prof. SGH (2011-2013).

Katedra Biznesu Międzynarodowego

  • prof. dr hab. Marcin K. Nowakowski (1992-2008),
  • dr hab. Małgorzata Poniatowska-Jaksch, prof. SGH​ (2008-2011).

Pracownicy Instytutu

dr hab. Roman Sobiecki, prof. SGH - dyrektor Instytutu, Zakład Konkurencyjności Przedsiębiorstwa Międzynarodowego
Roman Sobiecki

e-mail: rsobie1@sgh.waw.pl

Tematyka badań własnych:
Teoria ekonomii; transformacja systemowa; analiza rynku; zarządzanie przedsiębiorcze; przedsiębiorczość rodzinna; wpływ instytucji rynkowych na sprawność mechanizmu rynkowego; globalizacja ekonomiczna; prywatyzacja i restrukturyzacja gospodarki.

Oferta dydaktyczna:
221340-0522  Globalizacja i regionalizacja w stosunkach międzynarodowych
110460-0522  Makroekonomia I
110500-0522  Mikroekonomia I
220500-0522  Przedsiębiorczość
120590-0522  Strategie konkurencji
Oferta seminariów (sygnatury dla pierwszego semestru seminarium)
192261   LIC ST LIC POP
292261   MGR ST MGR POP

Problematyka proponowanych prac dyplomowych:

  1. Globalizacja i integracja regionalna. Globaliz. rolnictwa. Globaliz. a problemy globalne. Bezpieczeństwo żywnościowe. Przedsiębiorczość. Przedsięb. rodzinne. Konkurencyjność przedsiębiorstw. Analiza przedsiębiorstwa. Analiza rynków. Rozwoj korporacji transnarodowych a monopol i monopson. Oddzielenie własności od zarządzania. Ład korporacyjny. Tradycyjne i nowoczesne strategie konkurowania firmy. Kluczowe czynniki sukcesu firm.  
  2. Wybrane publikowane prace naukowe
  3. Globalizacja a funkcje polskiego rolnictwa, SGH, Warszawa, 2007 stron 381.
  4. Podstawy przedsiębiorczości w pytaniach i odpowiedziach (redaktor i współautor 50%), Difin, Warszawa, 2003 r., stron 235. (książka nagrodzona nagrodą zbiorową I stopnia Rektora SGH w 2004 r.).
  5. Podstawy przedsiębiorczości, poradnik praktyczny dla ucznia (redaktor i współautor 40%), Difin, Warszawa, 2004 r., stron 128.
  6. Skutki globalizacji dla gospodarstw rolnych, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie Nr 4/2007, strony 25-33.
  7. Przygotowanie europejskiego rolnictwa do szoku wynikającego z globalizacji w: Wyzwania przed obszarami wiejskimi i rolnictwem w perspektywie lat 2014-2020, pod red. naukową Marka Kłodzińskiego, IRWiR PAN, Warszawa, 2008, strony 171-188.
  8. Wiedza jako przedmiot własności intelektualnej w: Przedsiębiorstwo wobec wyzwań globalnych, tom 2, praca zbiorowapod redakcją naukową Andrzeja Hermana i Krystyny Poznańskiej, SGH, Warszawa, 2008. ss. 51-65.
  9. Przedsiębiorczość w XXI wieku, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstw
dr hab. Jerzy W. Pietrewicz, prof. SGH - kierownik Zakładu Analizy Rynków

e-mail: jpietre@sgh.waw.pl

Tematyka badań własnych
Przedsiębiorstwo, konkurencja, ochrona środowiska naturalnego w warunkach procesów globalizacji; zarządzanie bankiem komercyjnym; wymogi efektywnego działania instytucji oraz rynków finansowych

Oferta dydaktyczna
121030-0449  Bankowość
234720-0449  Instytucje sektora finansowego
110460-0449  Makroekonomia I
110500-0449  Mikroekonomia I
Oferta seminariów (sygnatury dla pierwszego semestru seminarium)
191871   LIC ST LIC S-N LIC POP
291871   MGR ST MGR S-N MGR POP
Problematyka proponowanych prac dyplomowych
Problemy środowiska naturalnego w warunkach globalizacji. Wybrane aspekty konkurencji firm w warunkach globalizacji. Analiza wybranych obszarów działalności banku komercyjnego. Konkurencyjność i bezpieczeństwo sektora bankowego. Bank centralny w gospodarce rynkowej. Bankowość inwestycyjna. Wybrane zagadnienia funkcjonowania rynków finansowych. Rola i funkcjonowanie instytucji rynków finansowych.

Wybrane publikacje
1993
Bank centralny w gospodarce, w: Pieniądz, Bank i Rynek Kapitałowy. Praca zbiorowa. PTE Bydgoszcz 1993.
Ekonomiczna efektywność spółek pracowniczych, w: Spółki pracownicze. Ekonomiczno-społeczne skutki przekształceń własnościowych. Raport z badań pod redakcją M. Jarosz, MPW, Warszawa, listopad 1993.
Unie Kredytowe na amerykańskim rynku finansowym. Bank i Kredyt 1993, nr 1.
1994
Rynek pieniężny w Polsce. Materiały i Studia NBP, Warszawa 1994, Zeszyt nr 46.
Ekonomiczna efektywność spółek pracowniczych, w: M. Jarosz /red./: Spółki pracownicze. ISP PAN, Warszawa 1994, w: wersji angielskiej: The economic efficiency of employee-owned companies. In: Employee-owned companies in Poland. Edited by M. Jarosz. Institute of Political Studies Polish Academy of Sciences. Warsaw, 1994.
Sytuacja finansowa spółek pracowniczych, w: Pracownicze spółki leasingujące. Analiza ekonomicznych i społecznych efektów przekształceń własnościowych. Raport z badań pod redakcją M. Jarosz. Ministerstwo Przekształceń Własnościowych. Warszawa, grudzień 1994.
Położenie i tendencje zmian w sytuacji ekonomicznej spółek  pracowniczych, w: Pracownicze spółki leasingujące. Synteza badañ z lat 1992 - 1994 pod redakcją M. Jarosz. MPW, Warszawa, grudzień 1994.
Bank centralny w polskiej gospodarce rynkowej. Bank i Kredyt 1994, nr 6.
Bank centralny w gospodarce rynkowej. Bank i Kredyt 1994, nr 12.
1995
Direction of transformation of employee-owned companies, in: M. Jarosz: Management Employee Buy- Outs in Poland. ISP PAN, Warszawa 1995.
Wpływ zagranicznych inwestycji bezpośrednich na rozwój gospodarczy regionów, w: M.Jarosz (red.): Prywatyzacja polskiej gospodarki w ujęciu regionalnym. Aspekty społeczno - ekonomiczne. ISP PAN, Warszawa 1995.
Tendencje zmian w sytuacji ekonomicznej spółek pracowniczych, w: M. Jarosz (red.): Blaski i cienie spółek pracowniczych 1991-1994. ISP PAN, Warszawa 1995.
Funkcjonowanie rynków i teoria konkurencji w: Przedsiębiorstwo - rynek - konkurencja. Praca zbiorowa, SGH, W-wa 1995.
Nakłady i efekty gospodarowania w przedsiębiorstwach-spółkach pracowniczych w Polsce, w: L. Gilejko (red.): Partycypacja i akcjonariat pracowniczy w Polsce. Stan i perspektywy. OGW, Warszawa 1995.
Wpływ ustawy prawo dewizowe na konkurencyjność krajowych towarzystw ubezpieczeniowych. Prawo Asekuracyjne 1995, nr 3.
D. McNaughton, Ch. J. Barltop: Zarządzanie nowoczesnym bankiem w okresie zmian. Wyd. Fundacja: Warszawski Intytut Bankowości, Warszawa 1995. Recenzja w: Bank 1995, nr 10.
Efekty ekonomiczne leasingujących spółek pracowniczych. Ekspertyza sejmowa na rzecz Komisji Przekształceñ Własnościowych. Warszawa, luty 1995.
1996
Jerzy Pietrewicz, Stanisław Hebda: Analiza ekonomiczno-finansowa spółek pracowniczych, w: M. Jarosz (red.): Spółki pracownicze `95. ISP PAN, Warszawa 1996.
Jerzy Pietrewicz, Andrzej Sławiński: The role of money market in managing liquidity. Bank i Kredyt, NBP 1996.
1997
Podatki i parapodatki w polskim systemie podatkowym. Referat na konferencję: Przedsiębiorstwo wobec polityki podatkowej. IFGN SGH, Warszawa 1997.
1998
Operacyjne zarządzanie bankiem komercyjnym, w: Studium bankowości (wyd. drugie, rozszerzone) Fundacja WIB 1998.
1999
Konkurencja bez barier – polski sektor bankowy. Referat na konferencję: Uwarunkowania    konkurencyjności przedsiębiorstw w Polsce. IFGN SGH, Warszawa listopad 1999..
2000
Konkurencja bez barier – polski sektor bankowy. W: Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw w Polsce. Materiały i Prace IFGN SGH, Warszawa 2000.
Konkurencyjność polskiego sektora bankowego w warunkach jednolitych standardów regulacji ostrożnościowych. Bank i Kredyt nr 5, 2000.
Konkurencyjność polskiego sektora bankowego wobec nowych międzynarodowych regulacji ostrożnościowych. W: Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji. Materiały konferencyjne, cz. II. SGH, Warszawa 2000.
Polska wobec europejskich standardów ochrony środowiska. Potrzeby i możliwości. Referat na konferencję: Polski system finansowy – instytucje, rynki, regulacje. Instytut Międzynarodowych Finansów i Bankowości, Warszawa, listopad 2000.
Charakterystyczne cechy współczesnego rynku. Oraz: Cechy i współzależności rynków a siła konkurencji i efektywności rynku w: T.P. Tkaczyk (red.): Przedsiębiorczość a strategie konkurencji. Praca zbiorowa, SGH, Warszawa 2000, s. 9-18 oraz 39-49.
Polski sektor bankowy. Artykuł w: Unia Europejska” nr 10, Agencja Unia-Press, listopad 2000.
2001
Konkurencyjne możliwości polskiego sektora finansowego w warunkach globalizacji i integracji z Unią Europejską; Zagrożenia dla sektora finansowego. W: K. Kuciński (red.): Polskie przedsiębiorstwa wobec globalizacji. SGH, Warszawa 2001.
Konkurencyjność polskiego sektora bankowego wobec nowych międzynarodowych regulacji ostrożnościowych. W: J. Bossak, W. Bieńkowski (red.): Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji. T. 2, Warszawa, SGH 2001.
2002
Globalizacja i integracja a wyzwania konkurencyjne dla przedsiębiorstw sektora finansowego w Polsce, w: W. Szymański (red.): Przedsiębiorstwo wobec globalizacji i integracji. SGH, Warszawa 2002.
Dostosowanie polskich przedsiębiorstw w zakresie ochrony środowiska do wymogów Unii Europejskiej. Referat na Konferencję: Pozyskiwanie i zarządzanie funduszami pomocowymi Unii Europejskiej. Stowarzyszenie Menadżerów w Polsce, Warszawa, grudzień 2002.
Lepiej wydawać pieniądze. Wywiad. Rzecz o środowisku, nr 1/271(648). Dodatek do Rzeczpospolitej z dn. 21 listopada 2002.
Chcemy być w Europie. Wywiad. Rzeczpospolita. Człowiek i Ekologia, nr 012/298 z 23 grudnia 2002.
2003
Przedsiębiorstwa w Polsce wobec wymogów ochrony środowiska wynikających z Traktatu Akcesyjnego. Referat na Konferencję: Przedsiębiorstwa w Polsce wobec szoku integracyjnego. SGH, IFGN, Warszawa, listopad 2003.
Sięgać po nowe źródła, w: Zielone fundusze. Praca zbiorowa, Fundacja Ekologiczna „Silesia”, Katowice 2003.
Analiza projektu ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Ekspertyza. Biuro Studiów i Ekspertyz, Kancelaria Sejmu, sierpień 2003.
Wykorzystanie funduszy UE na wsparcie działań na rzecz ochrony środowiska. Referat na Konferencję Związku Banków w Polsce: Wykorzystanie funduszy pomocowych UE. Rola banków. Warszawa, marzec 2003.
2004
Niestabilność procesów rozwojowych w warunkach globalizacji. Implikacje dla BFG. Warszawa, kwiecień 2004.
2005
Dostosowanie polskich przedsiębiorstw w zakresie ochrony środowiska do wymogów Unii Europejskiej. W: T.P. Tkaczyk (red. naukowa): Problem dostosowania polskich przedsiębiorstw do standardów europejskich. SGH, Warszawa 2005.
Narzędzia i zasady udzielania pomocy przez BFG (kierunki poszukiwań). Bezpieczny Bank nr 2, Warszawa 2005 r.
2006
Bank uniwersalny. Przegląd Komunalny 2006, nr 12.
Usługi i produkty finansowe. Udział w sondzie. Nasz Rynek Kapitałowy nr 12, Kraków 2006.
2008
Watching and wating. Wywiad nt bezpieczeństwa polskiego systemu bankowego. Poland Monthly. No.74, April 2008.  
Czy możemy obawiać się, że taka sytuacja, jaka wydarzyła się w Societe Generale może powtórzyć się w Polsce, ale na mniejszą skalę ? Wywiad inwestora. Trend 2008.

dr hab. Maria Johann​, prof. SGH - Zakład Analizy Rynków

e-mail: mjohan@sgh.waw.pl

Tematyka badań własnych
strategie marketingowe; zarządzanie strategiczne; społeczna odpowiedzalność przedsiębiorstw; marketing usług; marketing usług turystycznych; jakość usług; satysfakcja klienta

Oferta dydaktyczna
130401-1030  Services Marketing
211711-1030  Marketing Strategies
221710-1030 Strategie Marketingowe
Oferta seminariów (sygnatury dla pierwszego semestru seminarium)
196941   LIC ST LIC S-N LIC POP
296941   MGR ST MGR S-N MGR POP

Problematyka proponowanych prac dyplomowych
strategie marketingowe, nowe technologie w marketingu, marketing internetowy, zarządzanie strategiczne, społeczna odpowiedzialność biznesu, kształtowanie wizerunku marki, marketing usług turystycznych, kształtowanie relacji w sieciach, marketing regionalny.

Wybrane publikacje
Johann M., CSR strategy in tourism during the COVID-19 pandemic, Sustainability, 14(7), 3773, 2022.
Johann M., Mishra S., Malhotra G., Tiwari S.R., Participation in active sport tourism: impact assessment of destination involvement and perceived risk, Journal of Sport & Tourism, 26(2), 2022.
Mishra S., Malhotra G., Johann M., Tiwari S.R., Motivations for participation in active sport tourism: a cross national study, International Journal of Event end Festival Management, 13(1), 2022.
Johann M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw turystycznych, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2021.
Gospodarka cyfrowa i postcyfrowa a przedsiębiorstwo, red. M. Johann, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2021.
Johann M., Programy lojalnościowe jako narzędzie budowania relacji z klientami w erze cyfrowej, w: Gospodarka cyfrowa i postcyfrowa a przedsiębiorstwo, red. M. Johann, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2021
Johann M., Satysfakcja klienta na rynku usług turystycznych, Difin, Warszawa, 2019.
Johann M., Cross-cultural differences in tourism product preferences, International Conference on Marketing & Business Development, 1(1), Bucharest, 2017.
Johann M., Panchapakesan P., Benchmarking holiday experience: the case of senior tourists, Benchmarking: An International Journal, 23 (7), 2016.
Johann M., Satysfakcja klienta jako wyznacznik działalności przedsiębiorstwa, w: Narzędzia w zarządzaniu przedsiębiorstwem. W kierunku nowego myślenia strategicznego red. M. Poniatowska-Jaksch, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2016.
Johann M., Relacje biznesowe w kształtowaniu produktów turystycznych, w: Strategiczne pola konkurowania, red. M. Poniatowska-Jaksch, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2016.
Johann M., Marketing Communication in the network organizations, w: Communication and Information Technology, Vol. 2, edit.: J. Kowal, M. Wawrzak-Chodaczek, W. Żeligowski, Cambridge Scholars Publishing, 2015.
Johann M., Panchapakesan P., The comparative analysis of senior and non-senior package holiday travelers» tourism product preferences, Journal of Economics and Management, 2015.
Johann M., Constantinescu M., Caescu S., Polish tourists» perceptions of service quality offered by summer resort hotels in Romania, Journal of International Conference on Marketing & Business Development, Volume 1, no 1, 2015.
Johann M., Services Marketing, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 2015.
Johann M., Strategia budowania relacji z partnerami w sieci na przykładzie przedsiębiorstwa turystycznego, w: Nowe myślenie w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwa, red. M. Poniatowska-Jaksch, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2015.
Johann M., Jankowska M., Wyzwania dla menadżerów marketingu w obliczu rozwoju technologii IT, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 3/2014.
Johann M., Badanie poziomu satysfakcji klientów z produktów turystycznych oferowanych przez touroperatorów, Marketing i Rynek, 12/2014.
Johann M., The relationship building strategy with partners in tourism market, European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, Special Issue, May 2014.
Johann M., The image of Poland as a tourist destination, European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, Special Issue, May 2014.
Johann M., Strategie konkurowania przedsiębiorstw na rynku turystycznym w Polsce, w: Dziedzic E. (red.), Turystyka wobec nowych zjawisk w gospodarce światowej, Oficyna Wydawnicza SGH, 2011.
Johann M., Rynkowe czynniki konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, Przegląd Organizacji, 2011, nr 5.
Johann M., Strategie marketingowe stosowane w praktyce polskich przedsiębiorstw, Przegląd Organizacji, 2010, nr 4.
Johann M., Strategie marketingowe w turystyce, Difin, Warszawa 2009.
Johann M., Polska-UE. Porównanie poziomu życia ludności, Difin, Warszawa 2005.
Johann M., Marketing usług, Oficyna Wydawnicza WSM SIG, Warszawa 2000.

Zainteresowania pozanaukowe

Turystyka - pilotaż wycieczek zagranicznych.

dr hab. Jacek Łaszek, prof. SGH - Zakład Analizy Rynków

e-mail:jlasze@sgh.waw.pl

Tematyka badań własnych
System finansowy w sektorze nieruchomości i bankowość hipoteczna; cykle i kryzysy nieruchomościowe, analiza i modelowanie rynku nieruchomości, polityka fiskalna, finansowa, ostrożnościowa i monetarna w sektorze.

Oferta dydaktyczna
131500-0331  Bankowość hipoteczna
238280-0331  Cykle i kryzysy na rynkach nieruchomości
131660-0331  Rynek nieruchomości
Oferta seminariów (sygnatury dla pierwszego semestru seminarium)
194051   LIC ST LIC S-N LIC POP
294051   MGR ST MGR S-N MGR POP

Problematyka proponowanych prac dyplomowych
Rynek nieruchomości. Nieruchomości mieszkaniowe i komercyjne. System finansowania nieruchomości. Polityka mieszkaniowa. Bankowość hipoteczna i banki hipoteczne. Doświadczenia międzynarodowe w sektorze.

dr hab. Stanisław Łobejko, prof. SGH​ - Zakład Analizy Rynków

e-mail: slobej@sgh.waw.pl

Tematyka badań własnych
Zarządzanie strategiczne; przedsiębiorstwa sieciowe; zarządzanie wiedzą i innowacją; nowe technologie; badania rynku; zarządzanie innowacjami; komercjalizacja innowacji, polityka innowacyjna; cyfrowa gospodarka; przemysł 4.0; inteligentne miasta i firmy.

Oferta dydaktyczna
136110-0330  Analiza i prognozowanie szeregów czasowych z wykorzystaniem narzędzi SAS
234080-0330  Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie
222620-0330  Zarządzanie strategiczne
Oferta seminariów (sygnatury dla pierwszego semestru seminarium)
191331   LIC ST LIC S-N LIC POP
291331   MGR ST MGR S-N MGR POP

Problematyka proponowanych prac dyplomowych
Zarządzanie strategiczne. Nowoczesne technologie i ich wykorzystanie w firmie. Innowacyjność gospodarki i przedsiębiorstw. Zarządzanie wiedzą i innowacją. Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą i innowacją. Badania rynku. Prognozowanie ekonomiczne Cyfryzacja gospodarki - przemysł 4.0.

Wybrane publikacje:
S. Łobejko, Digital transformation and innovativeness of enterprises,  w: The impact of digital transformation, ed. Ömer AYDIN, EFEACADEMY, İstanbul, August, 2020, s. 99-113, ISBN 978-605-06499-1-8, E-ISBN 978-605-06499-0-1.
S. Łobejko, Digital transformation and innovativeness of enterprises, Optimum. Economic Studies, Nr 2 (100) (2020),  s. 36-46, ISSN 1506-7637.
S. Łobejko, A. Sosnowska, D. Plinta, Strategie i modelowanie rozwoju produktów innowacyjnych, Warszawa 2019, Objętość: 16 ark. wyd. Seria wydawnicza:  Nauka i Praktyka Innowacji, ISBN: 978-83-208-2339-4.
S. Łobejko, Wpływ cyfryzacji na modele biznesowe przedsiębiorstw, [w]: Biznes cyfrowy: perspektywa innowacji cyfrowych, red. naukowa K. Nowicka, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2019, s. 45-75, Objętość: 1,55  ark. wyd. ISBN: 978-83-8030-308-9
S. Łobejko, Przedsiębiorstwo inteligentne w gospodarce cyfrowej, [w]: Cyfryzacja a przedsiębiorstwo, red. naukowa M. Poniatowska-Jaksch, R. Sobiecki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2019, s. 129-156, Objętość: 1,8  ark. wyd. ISBN 978-83-8030-332-4.
S. Łobejko, Zarządzanie firmą w gospodarce cyfrowej, w: Inżynieria zarządzania, Cyfryzacja produkcji, Aktualności badawcze 1, red. naukowa R. Knosala, PWE, Warszawa 2019, s. 171-179, Objętość: 0,45 Ark. wyd. ISBN: 978-83-208-2350-9.
S. Łobejko, Cyfryzacja gospodarki a modele biznesowe, [w]: S. Łobejko, K. Nowicka, W. Szpringer, Biznes cyfrowy, red. naukowa K. Nowicka, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2018, s. 65-101, Objętość: 1,85 ark. wyd. ISBN: 978-83-8030-249-5.
S. Łobejko, Strategie cyfryzacji przedsiębiorstw, [w]: Innowacje w Zarządzaniu i inżynierii produkcji, red. R. Knosala, Tom 2, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole 2018, s. 608-614, Objętość: 0,6 ark. wyd. ISBN: 978-83-941281-2-8.
W. Gierulski, B. Kaczmarska, S. Łobejko, Zagadnienie komercjalizacji – wyniki badań, [w]: Wacław Gierulski, Anna Hnydiuk-Stefan, Bożena Kaczmarska Stanisław Łobejko, Krzysztof Santarek, Joanna Wiśniewska, Komercjalizacja wyników badań i innowacyjnych rozwiązań w Polsce, Komitet Inżynierii Produkcji PAN, Polskie Towarzystwo Zarządzania Innowacjami, Warszawa, grudzień 2018, s. 48-94, ISBN: 978-83-63305-59-8. http://www.kip.pan.pl/images/stories/zdjecia/wydawnictwa/Ekspertyza_2018.pdf
S. Łobejko, A. Sosnowska, Modele zarządzania parkiem naukowo-technologicznym, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie,
S. Łobejko, Planning an Eco-city as a Creative City, in: Eco-innovations in cities, A. Szelągowska (ed), M. Bryx (ed), Warsaw School of Economics, Warszawa 2015, s. 33-48
S. Łobejko, Foresight in Strategic Management, in: Considerations about the Economy …., Warsaw School of Economics Press, Warsaw 2015, pp. 99-120.
S. Łobejko, A. Stankowska, M. Zabielski, Planning and Management In Eco-cities, CeDEWu.PL, Warszawa 2015, e-book, pp. 211.
S. Łobejko, Miasto akceleratorem innowacji, w: Innowacje w zarządzaniu miastami w Polsce, red. nauk. M. Bryx, Oficyna Wydawnicza, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2014, s. 23-44.
S. Łobejko, Międzynarodowe rankingi, wskaźniki i serwisy innowacji. Dyskusja na temat użyteczności i potrzeb na rzecz polityki innowacji w Polsce, w: Świt innowacyjnego społeczeństwa. Trendy na najbliższe lata. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2013,
S. Łobejko (i inni), Praktyka wdrażania innowacji w firmach sukcesu Mazowsza, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Warszawa 2013, ss. 171.  
Zarządzanie strategiczne w praktyce polskich przedsiębiorstw, red. S. Łobejko, Z. Pierścionek, Of. Wyd. SGH, Warszawa 2011, ss. 296
A. Sosnowska, S. Łobejko, Model procesu decyzyjnego kompleksowego programu badawczego, w: Zarządzanie wynikami badań naukowych. Poradnik dla innowatorów, red. A. H. Jasiński, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Radom 2011. s. 23-41
A. Sosnowska, S. Łobejko, Wsparcie finansowe, w: Zarządzanie wynikami badań naukowych. Poradnik dla innowatorów, red. nauk. A. H. Jasiński, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Radom 2011. s. 131-151
S. Łobejko, Przedsiębiorstwo sieciowe. Zmiany uwarunkowań i strategii w XXI wieku, Of. Wyd. SGH, Warszawa 2010. ss. 276
S. Łobejko, Innowacje otwarte źródłem konkurencyjności przedsiębiorstw, w: Podejście innowacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. nauk. R. Nowacki, M.W. Staniewski, Difin, Warszawa 2010, s 21
S. Łobejko, Wewnętrzne źródła konkurencyjności przedsiębiorstw, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw, nr 1(720)/2010
S. Łobejko, Teoretyczne koncepcje źródeł konkurencyjności przedsiębiorstwa – wyniki badań, „Przegląd Organizacji”, nr 12/2009, s. 18-22
S. Łobejko, Z. Pierścionek, Poziom zastosowania zarządzania strategicznego, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw”, nr 7(714)/2009, s. 3-16
Z. Pierścionek, S. Łobejko, Problemy badań konkurencyjności przedsiębiorstw, „Przegląd Organizacji”, nr 9/2009, s. 18-22
S. Łobejko, Teoretyczne koncepcje źródeł konkurencyjności przedsiębiorstwa - wyniki badań, Przegląd Organizacji, 12/2009, s. 18-21
S. Łobejko, Stan i tendencje rozwojowe sektora jednostek badawczo-rozwojowych w Polsce, PARP, Warszawa 2008, s. 82.

Działalność doradcza:
Foresight regionalny dla szkół wyższych Warszawy i Mazowsza „Akademickie Mazowsze 2030” realizowany przez konsorcjum 5 uczelni warszawskich: PW, SGGW, UKSW, PJWSTK, SGH, ALK.
Systemy i metody transferu wiedzy i technologii do przedsiębiorstw. Projekt badawczy zamawiany (PBZ). Zrealizowany dla Instytutu Technologii Eksploatacji w Radomiu.
Systemy wspierania innowacji i transferu technologii w krajach UE i w Polsce. Zrealizowany na zlecenie PARP.
Efektywny model funkcjonowania klastrów w skali kraju i regionu. Zrealizowany dla Instytutu Technologii Eksploatacji w Radomiu.
Analiza stanu sektora kosmicznego. Zrealizowany dla Centrum Badań Kosmicznych.
Ewaluacja europejskiego projektu Leonardo da Vinci: Tourism enterprises in rural areas. Zrealizowany dla TŰV Berlin, Niemcy.
Survey of Polish Manufacturing firms with foreign ownership in the frame of FP6 “U-KNOW” oraz “Comparative Study and Analysis of MNCs in the Enlarged Europe” Zrealizowany dla Institut fűr Wirtschaftsforschung Halle (Niemcy).

dr Sabina Klimek - Zakład Analizy Rynków - urlop bezpłatny

e-mail: sklime@sgh.waw.pl

dr Marcin Kołtuniak - Zakład Analizy Rynków

e-mail: mkoltu1@sgh.waw.pl

dr Małgorzata Skrzek-Lubasińska - Zakład Analizy Rynków

e-mail: mskrze@sgh.waw.pl

dr Joanna Waszczuk - Zakład Analizy Rynków

e-mail: jwaszcz@sgh.waw.pl

mgr Weronika Daniłowska

Accordion content.

mgr Katarzyna Kacperczyk

 

prof. dr hab. Stanisław Kowalczyk - kierownik Zakładu Rynku i Bezpieczeństwa Żywnościowego

e-mail:skowal1@sgh.waw.pl

Tematyka badań własnych
bezpieczeństwo żywnościowe, jakość żywności, fałszowanie żywności, agrobiznes w warunkach globalizacji, rolnictwo zrównoważone w warunkach globalizacji

Oferta dydaktyczna
121110-0265  Fundusze strukturalne Unii Europejskiej
233630-0265  Prawo żywnościowe w Unii Europejskiej
Oferta seminariów (sygnatury dla pierwszego semestru seminarium)
196181   LIC ST
296181   MGR ST

Problematyka proponowanych prac dyplomowych
Globalizacja a bezpieczeństwo i jakość żywności. Strategie firm na rynku w warunkach globalizacji, Polityka regionalna UE. Globalne problemy żywnościowe świata.
Wybrane publikacje:

Kryzys globalny a bezpieczeństwo żywnościowe i żywności

Sektor żywnościowy w czasach pandemii koronawirusa

Materiały do wykładów:

Prawo czystej żywności
 

Globalizacja i regionalizacja

Ochrona konsumentów na rynku usług

Prawo żywnościowe
Zanieczyszczenia żywności_akty_prawne.pdfZanieczyszczenia żywności_akty_prawne.pdf

Dokument

Ochrona konsumenta

Dokument
Dokument
dr Marek Błaszczyk - Zakład Rynku i Bezpieczeństwa Żywnościowego

e-mail: mblaszc@sgh.waw.pl

Tematyka badań własnych
Strategie wzrostu i rozwoju polskich przedsiębiorstw; rynkowe i zasobowe strategie konkurencji; metody analiz strategicznych; metody kreowania kluczowych kompetencji; strategie zasobowe a przedsiębiorstwa sieciowe.

Oferta dydaktyczna
222620-0030 Zarządzanie strategiczne
232600-0030 Analiza strategiczna przedsiębiorstwa w wymiarze międzynarodowym
Oferta seminariów (sygnatury dla pierwszego semestru seminarium)
190001 Seminarium licencjackie​
290001 Seminarium magisterskie​

Problematyka proponowanych prac dyplomowych
metody tworzenia, realizacji i oceny strategii
metody i narzędzia analizy strategicznej przedsiębiorstwa
strategie wzrostu i rozwoju oraz metody ich analizy i oceny
strategie konkurencji i zasady ich wyboru
metody analizy rynków, sektorów i konkurentów
analiza strategiczna w procesach fuzji i przejęć
metody analizy strategii kooperacji i aliansów strategicznych

Wybrane publikacje:
Błaszczyk M., Metodyczne wyzwania wobec procesu analizy strategicznej w warunkach kooperacji oraz rozwoju nowych form organizacyjnych przedsiębiorstw, Studia Oeconomica Posnaniensia, vol. 7, no. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2019, ss.7-26
Błaszczyk M., Mechanizmy tworzenia przewagi konkurencyjnej w procesie formułowania strategii przedsiębiorstwa (rozdz. 2), w: „W poszukiwaniu konkurencyjnej przewagi”, red. nauk. J.W. Pietrewicz i R. Sobiecki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2019, ss.29-63
Błaszczyk M., Strategic synergies and perspectives of their evaluation in the process of strategic analysis, in: Management Sciences - Nauki o Zarządzaniu, Vol. 23, No. 4, Wrocław 2018, ss.9-17
https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/100577/edition/59162
Błaszczyk M., Market and Competitive Determinants of Strategy in the Process of Strategic Analysis - Toward Comprehensive and Integrated Approach, International Conference on Marketing and Business Development Journal, Vol III, No. 1/2017, pp.180-191
Błaszczyk M., Przedsiębiorstwo jako elastyczny system zasobów, Handel Wewnętrzny, Rocznik 63, 3 (368), maj-czerwiec 2017, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2017, ss.29-39
https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-6e989f40-71bf-4e1f-83df-3e20cc1fcf14/c/IBRKK-handel_wew_3-2017-t1.29-39.pdf
Błaszczyk M., Źródła elastyczności strategii i systemu zarządzania strategicznego (ss.15), w: „Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce”, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 444, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2016.
Błaszczyk M., Zasobowe uwarunkowania procesów tworzenia i rozwoju przedsiębiorstw inteligentnych (ss.14), w: „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, Zeszyt naukowy 149, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2016.   
Błaszczyk M., Kryteria klasyfikacji i podstawowe rodzaje narzędzi strategii (ss.33), w: „Narzędzia w zarządzaniu przedsiębiorstwem. W kierunku nowego myślenia strategicznego”, red. nauk. M. Poniatowska-Jaksch, Oficyna Wyd. SGH. Warszawa 2016.   
Błaszczyk M., Strategiczne pola konkurowania a strategie konkurencji (ss.35), oraz Metody konkurowania na przykładzie wybranych przedsiębiorstw z sektora instrumentów lutniczych i gitar elektrycznych (ss.23), w: „Strategiczne pola konkurowania”, red. nauk. M. Poniatowska-Jaksch, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2016.
Błaszczyk M., Wpływ kluczowych kompetencji na konkurencyjność przedsiębiorstw przemysłowych (ss.30), w: „Przedsiębiorstwo przemysłowe w Polsce”, red. nauk. M. Poniatowska-Jaksch, R. Sobiecki, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2015.
Błaszczyk M., Zarządzanie wiedzą w procesie kreowania kluczowych kompetencji, w: „Strategiczny wymiar modeli biznesu w zarządzaniu wartością przedsiębiorstw – kierunki rozwoju”, red. nauk. A. Jabłoński, M. Jabłoński, Wyd. Naukowe Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2014.
Błaszczyk M., Zasobowe przesłanki decyzji strategicznych w tworzeniu i rozwijaniu przedsiębiorstw sieciowych (ss.18), w: „Przedsiębiorstwa sieciowe i inne formy współpracy sieciowej”, red. nauk. S. Łobejko, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2012. (publikacja do pobrania wkrótce)  
Błaszczyk M., Wiodące zasobowe koncepcje konkurencyjności przedsiębiorstwa (ss.9), oraz Tworzenie i rozwijanie konkurencyjnych zasobów i umiejętności w praktyce (ss.30), w: „Zarządzanie strategiczne w praktyce polskich przedsiębiorstw”, red. S. Łobejko, Z. Pierścionek, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2011.  
Błaszczyk M., Strategie kształtowania konkurencyjnych zasobów w badaniu polskich przedsiębiorstw (ss.10), w: Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii, red. nauk.: A. Kaleta, K. Moszkowicz, Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2010.  
Błaszczyk M., Metody rozwijania konkurencyjnych zasobów i umiejętności w praktyce polskich przedsiębiorstw, w: „Źródła wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw na rynkach UE”, Instytut Funkcjonowania Gospodarki Narodowej SGH, Warszawa 2009.
Błaszczyk M., Wykorzystanie metod analizy portfelowej w ocenie pozycji strategicznej przedsiębiorstwa na przykładzie firmy UPC Polska (rozdz. 6), oraz Wykorzystanie łańcucha wartości w analizie zasobów przedsiębiorstwa – kierunki działań związane ze zwiększaniem wartości dodanej (rozdz. 8), w: „Strategie rozwoju przedsiębiorstwa. Metody analizy – przykłady”, red. S. Jurek-Stępień, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2007.  
Błaszczyk M., Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw w świetle badań prowadzonych przez instytucje europejskie (ss.10), oraz Analiza kluczowych kompetencji polskich przedsiębiorstw eksportujących na rynki UE (ss.46), w: „Czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej”, red. naukowa Z. Pierścionek, S. Jurek-Stępień, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2006.  
Błaszczyk M, Ocena kluczowych kompetencji polskich przedsiębiorstw konkurencyjnych na rynku UE, w: „Polskie przedsiębiorstwa wobec globalnej konkurencji”, red. K. Kuciński, Instytut Funkcjonowania Gospodarki Narodowej SGH, „Materiały i Prace XCV”, Warszawa 2006.

Zainteresowania pozanaukowe:
wspinaczka sportowa i wysokogórska (letnia) (członek zw. KW Warszawa); gitara akustyczna, elektryczna - muzyka współczesna (pop, rock, blues, jazz-rock).

dr Iwona Łuczyk - Zakład Rynku i Bezpieczeństwa Żywnościowego

e-mail: Iwona.Luczyk@sgh.waw.pl

dr Yuliia Zolotnytska - Zakład Rynku i Bezpieczeństwa Żywnościowego

e-mail: yzolot@sgh.waw.pl

dr hab. Małgorzata Poniatowska-Jaksch, prof. SGH - kierownik Zakładu Konkurencyjności Przedsiębiorstwa Międzynarodowego
Obraz
M. Poniatowska-Jaksch

e-mail: mponia@sgh.waw.pl

Tematyka badań własnych
Ekspansja międzynarodowa przedsiębiorstwa; internacjonalizacja przedsiębiorstwa w erze digitalizacji; modele biznesu w gospodarce sieciowej; sharing economy

Oferta dydaktyczna
120920-0467 Marketing międzynarodowy
121480-0467 Umiędzynarodowienie przedsiębiorstwa
232120-0467 Konkurencyjność regionów
235700-0467 Strategie funkcjonalne w przedsiębiorstwach​
Oferta seminariów (sygnatury dla pierwszego semestru seminarium)
191961   LIC ST LIC S-N LIC POP
291961   MGR ST MGR S-N MGR POP
Problematyka proponowanych prac dyplomowych
Ekspansja międzynarodowa przedsiębiorstwa
Internacjonalizacja e-biznesu

Modele biznesu
Konkurencyjność regionów​

Wybrane publikacje:
M.Poniatowska-Jaksch (2021). Energy Consumption in Central and Eastern Europe (CEE) Households in the Platform Economics, Energies 14, no. 4: 1002. https://doi.org/10.3390/en14041002
M.Poniatowska-Jaksch, K.Nowicka (2021). Transport Platforms in the EU towards Sustainable Development, European Research Studies Journal Volume XXIV Issue 2, 779-797, DOI:10.35808/ersj/2155
Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M., Platformizacja korporacji transnarodowych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021, ISBN 978-83-8030-440-6, s. 227.
M.Poniatowska-Jaksch, Dynamiczne zdolności źródłem przewag konkurencyjnych platform wirtualnych, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”2 018, nr 3, s. 82-91:  ISSN 0860-6846
M.Poniatowska-Jaksch, Strategie konkurowania polskich transgranicznych e-commerce, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”  2018, t. 19, z. 2, cz. 1, s 59-67: ISSN 1733-2486
M.Poniatowska-Jaksch, Ekspansja zagraniczna przedsiębiorstw w modelu sharing economy, „Ekonomia Międzynarodowa” 2018, nr 22, s. 44-54: ISSN 2082-4440
M.Poniatowska-Jaksch, Internationalization in the sharing economy model, in: Entrepreneurship, economic development and public policy – in search of synergies,  red. Elliott Parker, Paweł Pietrasieński, Mehmet S. Tosun, Piotr Wachowiak, Marcin Wojtysiak-Kotlarski, OW SGH, Warszawa 2019, s. 147-157.
M.Poniatowska-Jaksch, Gospodarka cyfrowa, (w:) Cyfryzacja a przedsiębiorstwo, red. M.Poniatowska-Jaksch, R.Sobiecki (red.), OW SGH, Warszawa 2019, s. 11-32 (współautor T.Pakulska): ISBN 978-83-8030-332-4
M.Poniatowska-Jaksch, Globalne firmy technologiczne, (w:) Cyfryzacja a przedsiębiorstwo, red. M.Poniatowska-Jaksch, R.Sobiecki (red.), OW SGH, Warszawa 2019, s. 157-186: ISBN 978-83-8030-332-4
Network internationalisation of transnational corporations and corporate entrepreneurship, Studia Ekonomicznme, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 217/2016, ISSN 2083-8611
http://www.ue.katowice.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/SE_Artyku%C5%82y_271_290/SE_271/02.pdf
W poszukiwaniu nowych modeli ekspansji międzynarodowej Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 3(39) kwiecień-czerwiec 2016, ISSN 1896-656X (współautor T.Pakulska 50%).
Dekompozycja globalnego łańcucha wartości jako narzędzia realizacji strategii (w:) Narzędzia w zarządzaniu przedsiębiorstwem. W kierunku nowego myślenia strategicznego, red. M.Poniatowska-Jaksch, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2016 (współautor T.Pakulska 50%), s. 217-253.
Strategiczna przedsiębiorczość (rozdział 5 s. 143-176); Wielowymiarowy charakter (rozdział 10 s. 261-286) (w:) Strategiczne pola konkurowania przedsiębiorstw, red. M.Poniatowska-Jaksch, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2015
http://administracja.sgh.waw.pl/pl/OW/publikacje/Documents/Strategiczne_pola_Poniatowska.pdf
Non-equity Modes as International Business Strategy. From Ownership to Control, Lampert Academic Publishing 2015 (współautor T.Pakulska 50%).
Światowe trendy w przemyśle - wyzwania dla Polski, (w:) Przedsiębiorstwo przemysłowe w Polsce, red. M. Poniatowska-Jaksch, R. Sobiecki,  Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2015.
Przegrupowania przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji (w:) Nowe myślenie w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem, red. M.Poniatowska-Jaksch, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2015 (współautor T.Pakulska 50%).
Ekosystem Internetu a internacjonalizacja sieciowa przedsiębiorstw, (w:) Gospodarka w sieciach relacji, red. R. Sobiecki, Wydawnictwo KUL, Lublin 2014.
Przesłanki nowego myślenia strategicznego (rozdz.1. s. 21-62); Przedsiębiorstwo w sieci – wobec wyzwań dla modelu biznesu (rozdz. 7, s. 215-248); Sieciowe modele biznesu (rozdz. 8, s.249-284), (w:) Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, red. M.Duczkowska-Piasecka, Difin, Warszawa 2013.
BIZ w Polsce – wobec wyzwań „nowej gospodarki”,  ACTA UNIVERSITATIS NICOLAI COPERNICI, EKONOMIA  XLIV – NAUKI  HUMANISTYCZNO-SPOŁECZNE  –  nr 1  – TORUŃ.  2013
http://apcz.pl/czasopisma/index.php/AUNC_EKON/article/view/AUNC_ECON.2013.018/2926
Atrakcyjność innowacyjna Polski – prawda i mity, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 3(28) lipiec–sierpień 2013.
Rola instytucji nieformalnych w przedsiębiorstwie w warunkach zmian transparentności gospodarek, (w:) Przedsiębiorstwo a narastająca niestabilność otoczenia, red. R.Sobiecki, J.W.Pietrewicz, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2012.
Nowe oblicze kapitału państwowego w ekspansji międzynarodowej przedsiębiorstwa, (w:) Międzynarodowe stosunki gospodarcze – internacjonalizacja i konkurencyjność międzynarodowa. Wybrane problemy, red.  T. Sporek, Studia Ekonomiczne, UE w Katowicach 2012, Zeszyty Naukowe Wydziałowe nr 116, s. s. 79-86.
http://www.ue.katowice.pl/uploads/media/SE_116.pdf
Rola instytucji nieformalnych w przedsiębiorstwie w warunkach zmian transparentności gospodarek, (w:) Przedsiębiorstwo a narastająca niestabilność otoczenia, red. R. Sobiecki, J.W. Pietrewicz, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2012.
Lokalne powiązania korporacji transnarodowych, (w:) Glokalizacja, red. K. Kuciński, Difin Warszawa 2011.
Model biznesu w epoce network economy, (w:) Model biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. M. Duczkowska-Piasecka, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2011.
Światowe trendy offshoringu usług, (w:) Serwicyzacja polskiej gospodarki, red. I. Lichniak, „Studia i Analizy Instytutu Przedsiębiorstwa”, SGH, Warszawa 2010 (współautor T.Pakulska 50%).
Kraje WNP jako specyficzne miejsce ekspansji międzynarodowej przedsiębiorstw, (w:) Eksport polskich przedsiębiorstw na rynki Wspólnoty Niepodległych Państw – szanse i bariery, red. M. Poniatowska-Jaksch, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
Korporacje transnarodowe a globalne pozyskiwanie zasobów, „Przedsiębiorstwo współczesne”, SGH, Warszawa 2009 (współautor T.Pakulska 50%).
Przemysłowe bezpośrednie inwestycje zagraniczne źródłem konkurencyjności regionu, „Monografie i Opracowania”, nr 544, OW SGH, Warszawa 2006.

Działalność doradcza:
Współpraca z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ)

dr hab. Dorota Ciesielska-Maciągowska​, prof. SGH - Zakład Konkurencyjności Przedsiębiorstwa Międzynarodowego

email: d.a.ciesielska@gmail.com

Tematyka badań własnych:
Ekspansja zagraniczne polskich przedsiębiorstw
Fuzje i przejęcia
Wycena przedsiębiorstwa w procesie międzynarodowych fuzji i przejęć

Oferta dydaktyczna:
Business in Central and Eastern Europe 132071 - 1137
Service Quality Management 131161 - 1137
Business Strategies for Central and Eastern Europe 232301 - 1137
Oferta seminariów (sygnatury dla pierwszego semestru seminarium) :
199751 LIC ST LIC S-N LIC POP
299751 MGR ST MGR S-N MGR POP

Problematyka seminariów:
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa. Kapitał intelektualny. Strategie konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw. Finanse przedsiębiorstwa. Zarządzanie jakością usług. Wycena przedsiębiorstwa. Offshoring i outsourcing procesów biznesowych (BPO).

Wybrane publikacje
Ciesielska-Maciągowska D., 2019, Bezpośrednie inwestycje zagraniczne z Europy Środkowej i Wschodniej. Perspektywa instytucjonalna, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s.314.
Ciesielska D., Kołtuniak M., 2018, Pomiar wartości znaków towarowych w procesie wyceny przedsiębiorstw, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 4, s. 36-48. ISSN 0860-6846
Skrzek-Lubasińska M., Ciesielska D., 2018, Determinanty likwidacji jednoosobowej działalności gospodarczej w Polsce, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, 2018, nr 3, s. 102-112. ISSN 0860-6846         
Ciesielska D., Kołtuniak M., 2017, Outward foreign direct investments and home country’s economic growth, “Physica A-Statistical Mechanics And Its Applications”, Vol. 482, s. 127-146. ISSN: 0378-4371.
Poniatowska-Jaksch M., Ciesielska D., 2017, Innowacja produktowa czy zarządcza? Dylematy rozwoju chemicznych korporacji transnarodowych, „Przemysł Chemiczny”, t. 96, nr 9, s. 1813-1816. ISSN: 0033-2496.
Ciesielska D., Kołtuniak M., 2017, Pomiar rynkowego poziomu stawek opłat licencyjnych, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 12, s. 102-118. ISSN 0860-6846
Ciesielska D., 2017, Determinanty ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw high-tech, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 3, s. 124-131. ISSN 0860-6846
Ciesielska-Maciągowska D., 2017, Wybrane aspekty konkurencyjności międzynarodowej przedsiębiorstw z rynków wschodzących, [w:] Instytucje a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Poniatowska-Jaksch M., Sobiecki R. (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s.111-129,182 s. ISBN  978-83-8030-186-3
Ciesielska-Maciągowska D., Frąszczak M., 2017, Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw poprzez digitalizację, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 12, s. 68-82. ISSN 0860-6846
Ciesielska D., Radło M.J., Frąszczak M., Spałek P., 2016, Bezpośrednie inwestycje zagraniczne polskich przedsiębiorstw. Implikacje dla teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 146 s. ISBN 978-83-8030-037-8
Ciesielska D., 2016, Foreign Expansion of Polish Companies Listed on the WSE: in the Light of Empirical Research, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 11, s. 66-73. ISSN 0860-6846 (12 punktów MNiSW, publikacja w języku angielskim)
Ciesielska D., 2016, Internacjonalizacja przedsiębiorstw typu latecomer, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 1, s. 92-100. ISSN 0860-6846
Ciesielska D., Frąszczak M., 2016, Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw w latach 2000-2014, [w:] Konkurencyjność Przedsiębiorstw - Aspekty Międzynarodowe i Sektorowe, Poniatowska-Jaksch M., Sobiecki R. (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 59-79, 249 s. ISBN 978-83-8030-049-1
Ciesielska D., 2015, Zagraniczna ekspansja kapitałowa polskich przedsiębiorstw, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie”, z. 144, s. 141-159.  ISSN 1234-8872
Ciesielska D., 2015, BIZ spółek notowanych na GPW w Warszawie - motywy realizacji i bariery rozwoju, „Handel Wewnętrzny”, nr 5, s. 122-132. ISSN 0438-5403
Radło M. J., Ciesielska-Maciągowska D., 2015, Internationalization and Firm Performance of Companies Listed at the Warsaw Stock Exchange, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 11, s. 92-102. ISSN 0860-6846
Ciesielska D., 2015, Specyfika wyceny przedsiębiorstwa w procesie międzynarodowych fuzji i przejęć, [w:] Wycena przedsiębiorstw w procesie międzynarodowych fuzji i przejęć, Ciesielska D., Mazur M. (red.), Poltext, Warszawa, s. 213-231, 240 s. ISBN  978-83-7561-554-8
Ciesielska-Maciągowska D., 2015, Service Quality Management, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2015, 120 s. ISBN 978-83-65416-08-7
Ciesielska, D., 2014, Fuzje i przejęcia jako strategia rozwoju przedsiębiorstw przemysłu chemicznego, „Przemysł Chemiczny”,  t. 93, nr 10, s. 1657-1660. ISSN: 0033-2496.
Ciesielska D., 2014, Czynniki kapitałowej ekspansji międzynarodowej polskich przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, nr 67, s. 603-612. ISSN 1640-6818, 1733-2842
Ciesielska D., 2014, Polish Foreign Direct Investments – trends, patterns and determinants, “Macrotheme Review”, Vol. 3, issue 1 A, s. 214-229. ISSN: 1848-4735, ISSN 2379-9765
Ciesielska D., Radło M. J., 2014, Determinanty wejścia w pułapkę średniego dochodu: perspektywa Polski, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2, s. 5-13. ISSN 1896-656X (8 punktów MNiSW)
Ciesielska D., Frąszczak M., 2014, Polish Foreign Direct Investments in the Light of the Investment Development Path Paradigm, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 365, s. 21-40. ISSN 1899-3192
Ciesielska D., 2014, Polski eksport i jego determinanty w okresie kryzysu w gospodarce światowej
w latach 2008–2011, [w:] Ekspansja polskich firm na rynki międzynarodowe, Sobiecki R., Pietrewicz J.W. (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 119-138, 178 s, ISBN  978-83-7378-891-6
Ciesielska-Maciągowska D., Radło M.J., 2014, Budowanie wartości przedsiębiorstwa w procesach fuzji i przejęć, [w:] Fuzje i przejęcia: kluczowe czynniki sukcesu i przyczyny niepowodzeń transakcji, Korpus J. (red.), PWN, Warszawa, s. 118-130, 351 s. ISBN 978-83-01-17433-0
Radło M.J., Ciesielska-Maciągowska D., 2014, Polska w pułapce średniego dochodu, [w:] Polska w Unii Europejskiej i globalnej gospodarce, Rudolf S., Gorynia M. (red.), Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 94-127, 600 s. ISBN  978-83-88700-77-4
Ciesielska D., Radło M.J., 2013, Polska w pułapce średniego dochodu? Perspektywy konkurencyjności polskiej gospodarki i regionów, Difin, Warszawa, 212 s. ISBN  978-83-7930-053-2
Ciesielska D., 2012, Uwarunkowania zewnętrzne handlu zagranicznego w okresie kryzysu finansowego i ich wpływ na rentowność polskich eksporterów, „Handel Wewnętrzny”, nr 5, s. 54-66. ISSN 0438-5403
Ciesielska D., Radło M.J., 2011, Tworzenie wartości klienta na rynku usług outsourcingowych w świetle badań empirycznych, „Handel wewnętrzny”, nr 6, cz. 2, s. 271-282. ISSN 0438-5403
Ciesielska D., 2011, Co outsourcować? Wybór procesu, [w:] Outsourcing w praktyce, Ciesielska D., Radło M.J. (red.), Poltext, Warszawa, s. 59-76, 200 s. ISBN  978-83-7561-157-1
Ciesielska-Maciągowska D., 2011, Wpływ zmiany kosztów transakcyjnych na procesy outsourcingu i offshoringu, [w:] Koszty transakcyjne: skutki zmian dla przedsiębiorstw, Sobiecki R., Pietrewicz J.W. (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 147-161, 240s., ISBN 978-83-7378-646-2
Ciesielska D., 2010, Delokalizacja działalności przez przedsiębiorstwa a kapitał ludzki, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 144, s. 76-84. ISSN 1899-3192
Ciesielska D., 2010, Bezpośrednie inwestycje zagraniczne na świecie i w Polsce, [w:] Zmienność rynków a wartość przedsiębiorstw, Szablewski A. (red.), Poltext, Warszawa, s. 99-111, 416 s.  ISBN  978-83-7561-060-4
Ciesielska D., Roszkowska P., 2010, Wpływ globalnego kryzysu gospodarczego na zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, [w:] Partnerstwo i współpraca a kryzys gospodarczo-społeczny w Europie Środkowej i Wschodniej, t. 2, Partycki S. (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin 2010, s.321-333, 863 s. ISBN  978-83-7702-016-6
Ciesielska D., 2009, Offshoring usług wpływ na rozwój przedsiębiorstwa, Wolters Kluwer, Warszawa, 200 s. ISBN  978-83-7601-925-3
Ciesielska D., 2009, Wpływ offshoringu na rozwój przedsiębiorstwa w świetle koncepcji zarządzania wartością firmy, „e-Finanse”, nr 4. ISSN 1734-039X
Ciesielska D., 2009, Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w sferze usług, [w:] Migracja kapitału w globalnej gospodarce, Szablewski A. (red.), Difin, Warszawa 2009, s. 197-218, 473 s. ISBN 978-83-7641-036-4
Ciesielska D., 2009, Services Offshoring and Foreign Direct Investment, [w:] Capital Flows in the Global Economy, Szablewski A. (red.), Wolters Kluwer, Warszawa, 138-150, 210 s. ISBN 978-83-7601-991-8
Ciesielska D., 2008, Offshoring procesów opartych na wiedzy jako źródło wartości przedsiębiorstwa, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 7, s. 433-442.ISSN: 2080-4881
Ciesielska D., 2008, Offshoring uslug biznesowych i IT jako przejaw wykorzystania nowoczesnych  technologii w rozwoju usług, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, 2008. ISSN: 1640-6818
Ciesielska D., 2008, Offshoring w świetle koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa, [w:] Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa w warunkach zakłóceń na rynkach finansowych, Biliński J., Czerwińska M. (red.), Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot, s. 307- 319. ISBN 978-83-7531-057-3
Ciesielska D., 2008, The effect of information and knowledge on value based management, [w:] Value Creation in The Era of Service Economy, Herman A., Szablewski A. (red.),  Oficyna Wydawnicza SGH, s. 47-63, 184 s. ISBN 978-83-7378-356-0
Ciesielska D., 2007, Offshoring w globalnych usługach, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie’’, nr 3, s. 47 -51. ISSN: 1896-656X (6 punktów MNiSW)  
Ciesielska D., 2007, Perspektywy rozwoju sfery usług w Polsce, „Edukacja ekonomistów i menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty’’, nr 6, s. 137-50. ISSN: 1734-087X
Ciesielska D., Herman A., 2007, Tworzenie wartości przedsiębiorstwa poprzez offshoring w sferze usług biznesowych, [w:] Strategie wzrostu wartości przedsiębiorstwa, Urbańczyk E. (red.),  Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, s. 475-486. ISBN 978-83-60585-04-7

dr hab. Teresa Pakulska​, prof. SGH - Zakład Konkurencyjności Przedsiębiorstwa Międzynarodowego

e-mail: tpakuls@sgh.waw.pl

Tematyka badań własnych:
Internacjonalizacja przedsiębiorstw w erze cyfryzacji. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Korporacje transnarodowe. Innowacje w gospodarce. Sharing economy

Oferta dydaktyczna
121480-0437 Umiędzynarodowienie przedsiębiorstwa
232120-0437 Konkurencyjność regionów
232129-0437 Konkurencyjność regionów (e-learning)
236240-0437 Korporacje transnarodowe a globalne pozyskiwanie zasobów
236249-0437 Korporacje transnarodowe a globalne pozyskiwanie zasobów (e-learning)
235700-0437 Strategie funkcjonalne w przedsiębiorstwach
233290-0437 Innowacje w gospodarce regionalnej i lokalnej
Oferta seminariów (sygnatury dla pierwszego semestru seminarium)
191811  LIC ST LIC S-N LIC POP
291811  MGR ST MGR S-N MGR POP

Problematyka proponowanych prac dyplomowych:
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Innowacyjność gospodarki. Konkurencyjność regionów. Ekspansja międzynarodowa przedsiębiorstw. Digitalizacja gospodarki a rozwój sharing economy.

Wybrane publikacje:
Pakulska T., Green Energy in Central and Eastern European (CEE) Countries: New Challenges on the Path to Sustainable Development, Energies 2021, Vol. 4 № 4, ISSN: 1996-1073 eISSN: 1996-1073, DOI:10.3390/en14040884.
Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M., Platformizacja korporacji transnarodowych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021, ISBN 978-83-8030-440-6, s. 227.
Elastyczność w biznesie, Skuteczna adaptacja, Red. naukowa: T. Pakulska, wyd. I, SGH, Warszawa 2020, ISBN: 978-83-8030-343-0
Religioni U.  & Pakulska T. (2020) Rational drug use in hospital settings – areas that can be changed, Journal of Medical Economics issue 3/2020, DOI: 10.1080/13696998.2020.1801455
Religioni U., Pakulska T., Wpływ regulacji prawnych na poziom konkurencyjności aptek ogólnodostępnych, Farmacja Polska, 2020, 76 (1): 18–24, ISSN 2544-8552 (on-line).
Pakulska T., Przedsiębiorstwo społeczne - w kierunku identyfikacji zjawiska,  Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 2017 /4, s. 102-104.
Pakulska T., Otoczenie przedsiębiorstw a rozwój sharing economy, w: Sharing Economy (Gospodarka współdzielenia), red. M. Poniatowska- Jaksch, R. Sobiecki,  Oficyna SGH, Warszawa 2017, s. 39-53. ISBN 978-83-8030-132-0
http://79.96.82.127/pakulska/TPakulska_Otoczenie_przedsiebiorstw_a_rozwoj_sharing_economy.pdf
Pakulska T., Globalizacja w erze gospodarki cyfrowej, w: Cyfryzacja a przedsiębiorstwo, red. M. Poniatowska-Jaksch, R. Sobiecki, OW SGH, Warszawa  2019, s. 33-66 (ISBN: 978-83-8030-332-4).
Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M., Gospodarka cyfrowa, w: Cyfryzacja a przedsiębiorstwo, red. M. Poniatowska-Jaksch, R. Sobiecki, OW SGH, Warszawa  2019, s. 11-32 (ISBN: 978-83-8030-332-4).
Pakulska T., Przedsiębiorstwa globalne w e-commerce, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa,  Orgmasz, nr  3/2018,  s. 92-101.
Pakulska T., Innowacyjność polskich eksporterów IT, Ekonomika i  Organizacja  Przedsiębiorstwa, Orgmasz, nr 08/2018 2018, s. 59-69.
Pakulska T.,  Eksport jako forma ekspansji międzynarodowej polskich przedsiębiorstw IT w erze digitalizacji, w: Uwarunkowania internacjonalizacji przedsiębiorstw w dobie gospodarki przedsiębiorczej, red. K. Wach, A. Marjański, Przedsiębiorczość i Zarządzanie,  Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk (SAN),  Warszawa -Łódź  2018, s. 161–169; ISBN: 978-83-8030-191-7, http://piz.san.edu.pl/docs/e-XIX-2-1.pdf
Pakulska T., Non-Equity Modes w erze digitalizacji gospodarki, International Business and Global Economy, Gdańsk 2018,  no. 37, s. 51-62. ISSN 2300-6102 e-ISSN 2353-9496 DOI 10.4467/23539496IB.13.002.
Pakulska T. (red.), Przedsiębiorstwo- wyzwania- niepewność,  SGH, Warszawa 2017.
Pakulska T., Digitalizacja podłożem przewag instytucjonalnych przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa 2017, nr 3, s. 113-123.
Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M., Geobiznes, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, 2017, nr. 2, s. 9-20.
Pakulska T., Internacjonalizacja w gospodarce współdzielenia (sharing economy). Horyzonty Polityki, 2017, Vol. 8, Nr  23, s. 37-54; DOI: 10.17399/HP.2017.082302 https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/index.php/HP/article/download/861/1258
Pakulska T. (red.), Regulacje w optyce funkcjonowania przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.
Pakulska T., Rynek XXI wieku – w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, w: Instytucje a konkurencyjność przedsiębiorstwa, red. M. Poniatowska-Jaksch, R. Sobiecki, SGH, Warszawa 2017, s. 9-36.
Pakulska T.,  Businesses Environment and the Development of Sharing Economy, in: Sharing Economy, ed. by M. Poniatowska-Jaksch, R. Sobiecki, SGH, Warsaw 2017, p. 37-51.
Pakulska T., KTN w gospodarce sieciowej – od własności do kontroli, w: Konkurencyjność przedsiębiorstw – aspekty międzynarodowe i sektorowe,  red. M. Poniatowska- Jaksch, R. Sobiecki, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2016, : s. 25- 37 ISBN 978-83-8030-049-1
Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M., Decomposition of Global Value Chain as a Tool for Implementation Strategy, In: TOOLS IN BUSINESS MANAGEMENT. Towards a New Strategic Thinking, Edited by M. Poniatowska-Jaksch, SGH Publishing House SGH Warsaw School of Economics, Warsaw 2016, s. 215-259. ISBN 978-83-8039-123-8
Pakulska T., Plug and play firms in the TNCs» virtual value chain, Journal of Economics and Management, University of Economics in Katowice 2016, vol. 24 (2), s. 31-41https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/JEM_Artyku%c5%82y_1_30/JEM_24/03.pdf
Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M. W poszukiwaniu nowych modeli ekspansji międzynarodowej, Kwartalnik 2/2016, s. 15-27, https://econjournals.sgh.waw.pl/KNoP/article/view/1911/1719 https://econjournals.sgh.waw.pl/KNoP/article/view/1911
Pakulska T., Innowacje w optyce przedsiębiorczości strategicznej, w: Horyzonty współczesnego zarządzania, red. M. Żemigała, Wydawnictwo Naukowe UW, Warszawa 2016, s. 122-141
Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M., Dekompozycja globalnego łańcucha wartości jako narzędzie realizacji strategii, w: Narzędzia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. M. Poniatowska-Jaksch, OW SGH, Warszawa 2016, s. 217-258-
T. Pakulska, Otoczenie przedsiębiorstw a rozwój sharing economy, w: Gospodarka współdzielenia, red. M. Poniatowska- Jaksch, R. Sobiecki,  Oficyna SGH, Warszawa 2016, s. 39-54
Poniatowska-Jaksch M., Pakulska T., Non-Equity Modes as International Busines Strategy, Lambert Academic Publishing, Saarbrücken 2015 From Ownership to Control, Lambert Academic Publishing, Saarbrücken 2015, s. 179
Pakulska T. Poniatowska-Jaksch M., Przegrupowania przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji (w:) Nowe myślenie w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem, red. M. Poniatowska-Jaksch, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2015
Pakulska T., Strategiczna przedsiębiorczość (w:) Strategiczne pola konkurowania przedsiębiorstw, red. M. Poniatowska-Jaksch, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2015, s. 143-176
Pakulska T., Kapitał, w: Geografia ekonomiczna, red. K. Kuciński, Wolters Kluwer business, Kraków 2015, s. 118-145
Pakulska T., Ryzyko lokalizacji zagranicznych podmiotów gospodarczych, w: Ryzyko lokalizacji przedsiębiorstw w Polsce, red. K. Kuciński, CeDeWu.pl. Warszawa 2014, s. 95-134
Pakulska T., Klasyfikacja przemysłu, jego struktura, innowacyjność w Polsce na tle Europy Środkowo- Wschodniej- w kierunku nowych ujęć badawczych, w: Przedsiębiorstwo przemysłowe w Polsce, red. M. Poniatowska-Jaksch, R. Sobiecki, OW SGH, Warszawa 2015, s. 29-46
Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M., Atrakcyjność inwestycyjna Polski – prawda i mity, kwartalnik KNoP nr 3 (28) 2013, s. 5- 14
Pakulska T., Formy internacjonalizacji non-equity a bezpośrednie inwestycje zagraniczne – implikacje dla polskiej gospodarki, ACTA UNIVERSITATIS NICOLAI COPERNICI, EKONOMIA, TORUŃ 2013, vol. 44, issue 1. ISSN 2080-0339, p 27-40
Pakulska T., Inwestycje w energetykę korporacji transnarodowych w Polsce, Kwartalnik Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie, SGH, Warszawa 2012, nr 3/2012(24), s. 55-63-
Pakulska T., Miasta XXI w.- w poszukiwaniu nowych przewag konkurencyjnych korporacji transnarodowych, w: Procesy internacjonalizacji w gospodarce światowej, red. prof. UE dr hab. Tadeusz Sporek, Studia Ekonomiczne, nr 116, Uniwersytet Ekonomiczny, Katowice 2012, s. 53- 62
Pakulska T., Szczepaniak-Rochowska M., Zakorzenienie BIZ a rozwój przedsiębiorczości, Kwartalnik 3/2010, SGH, Warszawa 2010, s. 48-53-
Pakulska T., Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w rozwoju przedsiębiorczości w regionie, w: Przedsiębiorczość a rozwój regionalny w Polsce, red. K. Kuciński, Difin, Warszawa 2010,  s. 153-209.
Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M., Korporacje transnarodowe a globalne pozyskiwanie zasobów, „Przedsiębiorstwo współczesne”, SGH, Warszawa 2009, s. 253,
Pakulska T., Przewaga instytucjonalna przedsiębiorstwa a lokalizacja działalności gospodarczej, w: Przedsiębiorstwo wobec wyzwań globalnych, red. A. Herman , K. Poznańska, SGH, Warszawa 2008, t. 1, s. 125-138.
Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M., Globalne pozyskiwanie zasobów – zarys problemu, Gospodarka Narodowa, nr 1-2,  2008, s. 17- 35-
Pakulska T., Podatność innowacyjna Polski na napływ zagranicznego kapitału technologicznie intensywnego, SGH, Warszawa 2005,  s. 271

dr Katarzyna Bentkowska​ - Zakład Konkurencyjności Przedsiębiorstwa Międzynarodowego

e-mail: kbent@op.pl

Tematyka badań własnych:
Instytucje formalne i nieformalne
Rola otoczenia instytucjonalnego w działaniu podmiotów
Rola instytucji w dostosowaniu do zmian klimatycznych
Transformacja w kierunku Gospodarki Obiegu Zamkniętego
Kształtowanie kosztów transakcyjnych
Ekspansja międzynarodowa przedsiębiorstw
Ekonomia behawioralna

Problematyka proponowanych prac dyplomowych:
Rola instytucji w działaniu podmiotów. Koszty transakcyjne. Ekspansja międzynarodowa przedsiębiorstw. Transformacja w kierunku Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Ekonomia behawioralna

Wybrane publikacje:
Ekonomia instytucjonalna : zarys teorii i jej wymiar praktyczny, 2020; Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Trust and the quality of formal institutions, Ekonomia i Prawo, Economics and Law [online]. 14 February 2023, T. 22, nr 1
Regulacje na szczeblu unijnym i krajowym – znaczenie instytucji formalnych i nieformalnych w gospodarce o obiegu zamkniętym,  w: red. K. Nowicka, Gospodarka o obiegu zamkniętym : przedsiębiorstwo, instytucje, miasto. Część 1, 2022, s. 95-117
Response to governmental COVID-19 restrictions: the role of informal institutions, Journal of Institutional Economics, 2021; s 729 - 745; Vol. 17(5)
Formal and Informal Institutions’ Changes in the Sharing Economy Development, European Research Studies Journal, 2021; s 362 - 375; Vol.: 24, Special Issue 1
Ocena zmian jakości instytucji w Polsce, w: Instytucje w teorii i praktyce. Przeszłość - teraźniejszość – przyszłość, red. H. Pondel; S. Kuźmar, 2020; Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Przemiany instytucjonalne w Polsce – proces zakończony czy nieustające wyzwanie?, w: Trzydziestolecie restytucji kapitalizmu w Polsce, red. R. Michalski, 2019; Akademia Finansów i Biznesu Vistula
The Planner doer model – self control and systematic learning, E-Mentor, 2019; s 36 - 42; Zeszyt: 5;
Prognozy dynamiki inwestycji przedsiębiorstw a ekonomia behawioralna, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 2019; s 37 - 45; Zeszyt: 3;
Znaczenie kosztów transakcyjnych dla ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw, STUDIA I MATERIAŁY. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO, 2016, s 24 - 35; Zeszyt: 1;

dr Mariusz Sagan - Zakład Konkurencyjności Przedsiębiorstwa Międzynarodowego

e-mail: nsagan@sgh.waw.pl

Tematyka badań własnych
Strategie globalne korporacji międzynarodowych; zarządzanie strategiczne w biznesie międzynarodowych; standaryzacja strategii marketingowych na rynkach zagranicznych i kulturowe uwarunkowania zmiany zachowań konsumentów na świecie.
Oferta dydaktyczna
marketing międzynarodowy, zarządzanie w biznesie międzynarodowym (w języku polskim i angielskim)
Oferta seminariów (sygnatury dla pierwszego semestru seminarium)
199761   LIC ST LIC S-N LIC POP
299761   MGR ST MGR S-N MGR POP

Problematyka proponowanych prac dyplomowych
strategie marketingowe w biznesie międzynarodowym, e-biznes i e-marketing, strategie miast i regionów, przedsiębiorstwa a instytucje.

Wybrane publikacje:
Monografie naukowe i redakcja naukowa prac zbiorowych
Sagan M., Management in International Business, Oficyna Wydawnicza SGH, Warsaw, June 2015
Peripheral Metropolitan Areas in the European Union. The Case of Lublin, Edited by Z. Pastuszak, M. Sagan, Krzysztof Żuk, ToKnowPress, Bangkok-Celje-Lublin 2015
Lublin 2020. Cztery oblicza przyszłości miasta, Pod redakcją M. Sagana, K. Żuka, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2014
Eastern Poland. Development challenges, Edited by B. Jóźwik, M. Sagan, Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin 2013
Rozwój Polski Wschodniej. Ograniczenia i wyzwania, Redakcja naukowa B. Jóźwik, M. Sagan, Difin, Warszawa 2012
Sagan M., Standaryzacja instrumentów marketingu-mix na przykładzie korporacji międzynarodowych w Polsce, Difin, Warszawa 2010
Praktyka skutecznego zarządzania przedsiębiorstwem, praca zbiorowa pod redakcją M. Sagana i I. Sierzputowskiej, Difin, Warszawa 2009
Artykuły w czasopismach naukowych i pracach zbiorowych.
Sagan M., Czynniki instytucjonalne a efektywność narzędzi strategicznych w procesie budowy skutecznej strategii w przedsiębiorstwie, [w:] Narzędzia w zarządzaniu przedsiębiorstwem. W kierunku nowego myślenia strategicznego, redakcja naukowa M. Poniatowska-Jaksch, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2016
Sagan M., Innovation in City Cooperation and Partnership, „Urban Innovation” 2016, Issue 1
Porzak R., Sagan M., Kultura organizacyjna polskich uczelni w percepcji studentów studiów ekonomicznych, „Organizacja i Kierowanie” 2015, nr 4
Sagan M., Zarządzanie portfelem modeli biznesowych polskich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych, [w:] Nowe myślenie w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem, redakcja naukowa M. Poniatowska-Jaksch, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2015
Frankel R. , Swanson S. R. , Sagan M. ,  Service switching, word – of – mouth, and new provider search: a five country exploratory study, “International Journal of Management & Marketing Research” 2013, Vol. 6, Issue 2
Sagan M., Miasta wojewódzkie Polski Wschodniej i ich potencjał rozwojowy, [w:] Rozwój Polski Wschodniej. Ograniczenia i wyzwania, Redakcja naukowa B. Jóźwik, M. Sagan, Difin, Warszawa 2012
Sagan M., Strategie błękitnego oceanu polskich uczelni wyższych na globalnym rynku edukacyjnym, [w:] Budowanie konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstwa w dobie globalnego kryzysu, redakcja naukowa A P. Balcerzak, M. Moszyński, PTE Oddział w Toruniu, Toruń 2012
Sagan M., Zalewa P., Gorbaniuk O., Jóźwik B., Transfer technologii i wiedzy do przedsiębiorstw województwa lubelskiego, “Gospodarka Narodowa” 2011, nr 4 S. R. Swanson, R. Frankel, M. Sagan, D. J. Johansen, Private and public voice: exploring cultural influence, “Managing Service Quality” 2011, Vol. 21, Issue 3
Sagan M., Zarzycka A., Wdrażanie najlepszych praktyk biznesowych, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie” 2011, nr 1 (18)
Tomkiewicz J., Frankel R., Sagan M., Chunfang Wang, Comparing job expectations of Chinese male and female college students, “Chinese Management Studies” 2011, Vol. 5, Issue 1
Sagan M., Instrumenty wspierania działalności polskich eksporterów na rynkach WNP, [w:] Eksport polskich przedsiębiorstw na rynki Wspólnoty Niepodległych Państw – szanse i bariery, redakcja naukowa M. Poniatowska-Jaksch, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010
Sagan M., Zarzycka A., Bariery transferu najlepszych praktyk biznesowych, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie” 2010, nr 1 (14)
Sagan M., Wpływ globalnych strategii marketingowych na efektywność i wyniki rynkowe przedsiębiorstw międzynarodowych, „Marketing i Rynek” 2010, nr 3
Sagan M., Koncepcje globalnych strategii marketingowych, „Marketing i Rynek” 2010, nr 2
Sagan M., Standaryzacja programów marketingowych na rynku polskim, „Marketing i Rynek” 2009, nr 7

Badania naukowe
M. Sagan, Czynniki instytucjonalne a efektywność narzędzi strategicznych w procesie budowy skutecznej strategii w przedsiębiorstwie, Raport z badań statutowych, SGH, Warszawa 2015
M. Sagan, Strategiczne relacje i współpraca polskich przedsiębiorstw przemysłowych prowadzących ekspansję na rynkach zagranicznych a ich pozycja konkurencyjna i zakres umiędzynarodowienia, Raport z badań statutowych, SGH, Warszawa 2014
M. Sagan, Zarządzanie portfelem modeli biznesowych przez polskie przedsiębiorstwa prowadzące ekspansję na rynkach międzynarodowych (w kontekście relacyjnym), Raport z badań statutowych, SGH, Warszawa 2013

dr Joanna Korpus​ - Zakład Konkurencyjności Przedsiębiorstwa Międzynarodowego

e-mail: jkorpus@sgh.waw.pl

Tematyka badań własnych
Zarządzanie strategiczne; współczesne koncepcje konkurencyjności przedsiębiorstw; źródła przewagi konkurencyjnej i ich wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstw; fuzje i przejęcia przedsiębiorstw; problematyka społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
 
Oferta dydaktyczna
232650-1002  Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw
110640-1002  Zarządzanie
110600-1002  Zarządzanie (k)
222620-1002  Zarządzanie strategiczne
110590-1002  Zarządzanie (w)
Oferta seminariów (sygnatury dla pierwszego semestru seminarium)
196931   LIC ST LIC S-N LIC POP
296931   MGR ST MGR S-N MGR POP
 
Problematyka proponowanych prac dyplomowych
Strategie i metody rozwoju przedsiębiorstw
Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw
Alianse strategiczne, joint venture
Strategie konkurencji przedsiębiorstw​
 
Wybrane publikacje:
Korpus J., Asymetria informacji w spółkach wysokich technologii, w: Innowacje i cyfryzacja gospodarki, (red.) Marek Cisek, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, Siedlce 2019, str. 107-124
Korpus J., Kontrola fuzji i przejęć w Polsce a fazy cyklu koniunkturalnego, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 4, 2018, s. 49 – 59
Korpus J., Współzależność regulacji prawnych w zakresie kontroli koncentracji z cyklem koniunkturalnym, w: Regulacje a cykl ekonomiczny, (red.) R. Sobiecki i J. Wierzbicki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2018
Korpus J., Strategie rebrandingu w procesach fuzji i przejęć w polskim sektorze bankowym, Handel Wewnętrzny, 2017, nr 3(368) s.171-181 (tom I)
Korpus J., Banach Ł., Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw technologicznych, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 3 (806) 2017, s. 94-104
Korpus J., Banach Ł., Przedsiębiorstwa z sektora wysokich technologii w erze gospodarki cyfrowej, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 3 (806) 2017, s. 132-140Korpus J., Rebranding in the Banking Industry Following Mergers and Acquisitions on the Polish Market, International Conference on Marketing and Business Development, The Bucharest University of Economic Studies Publishing House, Vol. 1, No. 1/2017, Bucharest, s. 107-114, ISSN 2344 – 5130,
Korpus J.: Fuzje i przejęcia a elastyczność strategiczna przedsiębiorstw, w: Narzędzia w zarządzaniu przedsiębiorstwem. W kierunku nowego myślenia strategicznego, praca zbiorowa pod red. M. Poniatowskiej-Jaksch, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2016
Korpus J.: Ocena sprawności strategicznej rozwoju KGHM Polska Miedź SA, Marketing i rynek, 2015, nr 9. Korpus J.: Hostile takeover prediction on Polish market control, in: THEORY OF MANAGEMENT 8, The Selected Problems for the Development Support of Management Knowledge Base, Faculty of Management Science and Informatics, University of Zilina & Institute of Management by University of Zilina, Zilina 2015.
Korpus J.: Zasoby niematerialne a wartość rynkowa przedsiębiorstw rozwijających się poprzez fuzje i przejęcia, „Zarządzanie i Finanse Journal of Management and Finance”, Vol. 13, No. 3/1/2015.
Korpus J.: Ochrona kapitału intelektualnego w procesach fuzji i przejęć, Przegląd Organizacji, 12/2015. Korpus J.: Zasoby niematerialne w optyce strategicznych pól konkurowania, w: „Strategiczne pola konkurowania”, praca zbiorowa pod red. M. Poniatowskiej-Jaksch, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2015.  
Korpus J.: Wrogie przejęcie impulsem do procesu restrukturyzacji, w: „Niepewność funkcjonowania przedsiębiorstw. Bankructwa, restrukturyzacja, likwidacja”, praca zbiorowa pod red. P. Deca,  Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2014.
Korpus J.: Realizacja strategii rozwoju poprzez fuzje i przejęcia, w: „Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw. Kluczowe czynniki sukcesu i przyczyny niepowodzeń transakcji”, red. naukowa J. Korpus, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa 2014.
Korpus J.: Motywy fuzji i przejęć, w: „Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw. Kluczowe czynniki sukcesu i przyczyny niepowodzeń transakcji”, red. naukowa J. Korpus, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa 2014.
Korpus J.: Przebieg procesu fuzji i przejęć. Determinanty sukcesu przebiegu transakcji, w: „Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw. Kluczowe czynniki sukcesu i przyczyny niepowodzeń transakcji”, red. naukowa J. Korpus, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa 2014.
Korpus J.: Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw w świetle koncepcji tworzenia wartości wspólnej, w: „Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce”, red. naukowa A. Kaleta, K. Moszkowicz, L. Sołoducho-Pelc, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 366, Wrocław 2014.http://www.dbc.wroc.pl/Content/27832/Korpus_Fuzje_i_Przejecia_Przedsiebiorstw_w_Swietle_Koncepcji_2014.pdf   
Korpus J.: Kreowanie wartości w procesach fuzji i przejęć, w: „Strategiczny wymiar modeli biznesu w zarządzaniu wartością przedsiębiorstw – kierunki rozwoju”, red. A. Jabłoński, M. Jabłoński, Wydawnictwo Naukowe Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2014.
Korpus J.: Restrukturyzacja w procesach fuzji i przejęć na przykładzie przedsiębiorstwa Zelmer SA, w: „Upadłości, bankructwa i naprawa przedsiębiorstw. Wybrane zagadnienia”, praca zbiorowa pod red. A. Adamskiej i E. Mączyńskiej, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2013.
Korpus J.: Czynniki podatności spółek na wrogie przejęcia, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2013.
Korpus J.: Metody ograniczania ryzyka wrogich przejęć, w: „Ryzyko w zarządzaniu strategicznym. Aspekty podmiotowe i przedmiotowe”, praca pod redakcją naukową E. Urbanowskiej-Sojkin i P. Bartkowiaka, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013.
Korpus J.: Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw w warunkach niestabilności rynku, w: „Przedsiębiorstwo a narastająca niestabilność otoczenia”, praca zbiorowa pod red. R. Sobieckiego i J.W. Pietrewicza, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2012.
Korpus J.: Strategie rozwoju wybranych przedsiębiorstw branży odzieżowej i obuwniczej w okresie kryzysu, w: „Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii”, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 260, red. A. Kaleta i K. Moszkowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2012.
Korpus J.: „Poziom świadomości znaczenia zarządzania strategicznego wśród menedżerów w polskich przedsiębiorstwach”, W: „Zarządzanie strategiczne w praktyce polskich przedsiębiorstw”, praca zbiorowa pod red. S. Łobejko i Z. Pierścionka, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2011.
Korpus J.: Ocena poziomu zaangażowania kadry menedżerskiej w zarządzanie strategiczne w świetle badań empirycznych, W: „Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii”, praca zbiorowa pod red. A Kalety i K. Moszkowicz, Wydawnictwo Naukowe UE we Wrocławiu, Wrocław 2010.
Korpus J.: Poziom zaawansowania zarządzania strategicznego w polskich publicznych uczelniach wyższych w świetle badań pilotażowych, Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2010, nr 1-2/35-36/2010 http://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/viewFile/3188/3198
 
Działalność doradcza:
Konsultant i wykładowca na studiach podyplomowych i studiach doktoranckich

dr Anna Zarzycka - Zakład Konkurencyjności Przedsiębiorstwa Międzynarodowego

e-mail: anna.m.zarzycka@sgh.waw.pl

Tematyka badań własnych
Internacjonalizacja działalności przedsiębiorstwa; kanały dystrybucji w handlu międzynarodowym; kanały dystrybucji mebli na rynki zagraniczne; Szwajcaria jako rynek eksportowy; dystrybucja na rynku B2B

Oferta dydaktyczna
Marketing (FORUM, auf Deutsch)
Strategie cen i dystrybucji
Marketing
Teoria zarządzania
Strategie marketingowe
Umiędzynarodowienie przedsiębiorstwa
Oferta seminariów (sygnatury dla pierwszego semestru seminarium)
195031   LIC ST LIC POP
295031   MGR ST MGR POP

Problematyka proponowanych prac dyplomowych
Marketing międzynarodowy, Strategie marketingowe w erze cyfryzacji, Dystrybucja w biznesie międzynarodowym, Internacjonalizacja działalności przedsiębiorstwa​

Wybrane publikacje:
Cyfryzacja a handel detaliczny „ Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” nr 04/2018.
Rewolucja informatyczna a proces umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa, w: Wartości i nowoczesność w strategii odpowiedzialnego rozwoju. Nowe ścieżki rozwoju w Europie Środkowej i Wschodniej, red. S. Partycki, R. Sobiecki, Wydawnictwo KUL, Lublin  2017.
Zarzycka A., Relacje biznesowe w kontekście dostarczania wartości dla klienta (współautor M. Roman), w: „Strategiczne pola konkurowania”, red. M. Poniatowska-Jaksch, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2015.
Zarzycka A., Zarządzanie procesami dystrybucji w organizacji elastycznej, w: „Nowe myślenie w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem”, red. M. Poniatowska-Jaksch, SGH, Warszawa 2015.
Zarzycka A., Prosument w kontekście dystrybucji produktów, w: „Gospodarka w sieciach relacji”, (red.) R. Sobiecki, Wydawnictwo KUL, Lublin 2014.
Zarzycka A., Dystrybucja jako proces biznesowy w nowym myśleniu strategicznym, w: „Nowe trendy w dystrybucji produktów żywnościowych. Determinanty i kierunki ewolucji” Zeszyty Naukowe 237, (red.) Z. Waśkowski, M. Sznajder, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2012.
Zarzycka A., Powiązania sieciowe w dystrybucji na rynku B2B, w: „Przedsiębiorstwa sieciowe i inne formy współpracy sieciowej”, (red.) S. Łobejko, SGH, Warszawa 2012.
Zarzycka A., Strategie eksportowe polskich przedsiębiorstw na rynku WNP - uwarunkowania mikroekonomiczne, [w:] „Eksport polskich przedsiębiorstw na rynki Wspólnoty Niepodległych Państw – szanse i bariery” pod red. nauk. Małgorzaty Poniatowskiej-Jaksch, OW SGH, Warszawa 2010.
Zarzycka A., Tworzenie nowych rynków zbytu poprzez zastosowanie Internetu w transakcjach B2B, www.praktycznateoria.pl, 21.08.2011.
Zarzycka A., Wdrażanie najlepszych praktyk biznesowych, (współautor M. Sagan), „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie” 2011.
Zarzycka A., Systemy dystrybucji w eksporcie, SGH, Warszawa 2008.
Zarzycka A., Euromarketing [w:] Eurobiznes, pod red. M. K. Nowakowskiego, SGH, Warszawa 2008.
Zarzycka A., Wielokanałowe systemy dystrybucji. „Marketing i rynek” 2006,  nr 5
Zarzycka A., Logistyka międzynarodowa, w: „Biznes międzynarodowy – od internacjonalizacji do globalizacji” pod red. nauk. M. K. Nowakowskiego. Wyd. SGH, Warszawa 2005.

Profesorowie Seniorzy

prof. dr hab. Katarzyna Duczkowska-Małysz
prof. dr hab. Małgorzata Duczkowska-Piasecka
prof. dr hab. Andrzej Kowalski
prof. dr hab. Władysław Szymański
prof. dr hab. Tadeusz P. Tkaczyk
prof. dr hab. Alicja Sosnowska
prof. dr hab. Stefania Jurek-Stępień
dr Kazimiera Niedokos

Doktoranci Instytutu Rynków i Konkurencji

mgr Jan Mścichowski
mgr Katarzyna Staniszewska
mgr Marta Telus
mgr Anna Zdyb

Osoby współpracujące z Instytutem

dr Władysław Kulczycki
dr Krzysztof Olszewski
dr Piotr Pietrucha
dr Kamil Soszka
mgr Ahmed Bostani
mgr Marcin Postawka
mgr Piotr Wójcik

 

.