dr Anna Anetta Janowska

Adiunkt

Doktor ekonomii. Pracuje jako adiunkt w Katedrze Polityki Publicznej Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Tematem jej pracy doktorskiej była „Branża fonograficzna w dobie rewolucji cyfrowej”, za którą otrzymała II wyróżnienie w IX edycji Konkursu na najlepszą pracę doktorską z dziedziny nauk o kulturze, orgnizowanego przez Narodowe Centrum Kultury. Interesuje się sektorami kreatywnymi i gospodarką kreatywną, ekonomiką kultury i polityką kulturalną, szczególnie w kontekście przełomu technologicznego.

W 2016 roku była stypendystką rządu francuskiego i spędziła miesiąc na stażu badawczym w Paryżu, gdzie prowadziła badania w zakresie darmowości w sektorach kultury. W 2019 roku była stypendystką Dekaban Liddle i spędziła 5 miesięcy w Adam Smith Business School University of Glasgow, gdzie prowadziła badania nt. sektorów kultury.

Jest Pełnomocnikiem Rektora ds Otwartego Dostępu.

Kariera zawodowa

  • 2019-2023 - badaczka w projekcie CICERONE​ Creative Industries Cultural Economy Production Network​ w ramach programu ramowego UE Horyzont 2020
  • 2019 r. - stypendystka w Adam Smith Business School w University of Glasgow
  • 2017 r.- : Pełnomocnik Rektora ds Otwartego Dostępu, Koordynator Zespołu Rektora SGH ds Otwartego Dostępu;
  • 2016 r.: stypendystka rządu francuskiego w Ecole des Mines Paris-Tech, w Katedrze Mediów i Marek;
  • 2012 r.: Laureatka II wyróżnienia w IX edycji Konkursu na najlepszą pracę doktorską z dziedziny nauk o kulturze​ „Kurs na kulturę”​ (Narodowe Centrum Kultury 2012);
  • od października 2017 r. adiunkt w Katedrze Polityki Publicznej KES SGH;
  • od grudnia 2013 r. do sierpnia 2016 r. - pełnomocnik Dziekana KES do spraw promocji i wierunku; 
  • od 2013 r. adiunkt w Zakładzie Międzynarodowej Polityki Ekonomicznej Instytutu Studiów Międzynarodowych SGH;
  • od 2003 r. asystent, a od 2011 r. adiunkt w Zakładzie Komunikowania i Mediów Elektronicznych Instytutu Studiów Międzynarodowych SGH;
  • była dziennikarka TVP SA.

Wykształcenie

  • 2011 r. - obrona pracy doktorskiej pt. Branża fonograficzna w dobie rewolucji cyfrowej. Stan i perspektywy w Kolegium-Ekonomiczno-Społecznym SGH;
  • dyplom magistra filologii romańskiej na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim.

Wykształcenie dodatkowe

  • dyplom trenera „7 nawyków skutecznego działania” Franklin Covey Edukacja;
  • kurs śpiewu jazzowego w warszawskiej Szkole Wokalnej im. J. Wasowskiego;
  • dyplom państwowy architektury wnętrz;
  • TVP S.A. – kursy z zakresu realizacji i reżyserii telewizyjnej, ekspresji i interpretacji żywej mowy, dykcji, dialogistyki, etyki w mediach, prawa autorskiego​;
  • dyplom w klasie fortepianu w Szkole Muzycznej 1st.

Zainteresowania naukowe

  • przemysły kreatywne
  • przemysły kultury
  • przemysł fonograficzny
  • otwarta/wolna kultura w kontekście rewolucji technologicznej
  • otwarty dostęp do publikacji naukowych i zasobów edukacyjnych
  • komunikacja naukowa
  • rewolucja cyfrowa: web 2.0
  • prosumpcja
  • prawo autorskie w sieci
  • bezpieczeństwo w sieci
  • architektura stron internetowych
  • komunikowanie praktyczne - public speaking
  • autoprezentacja
  • kreowanie wizerunku

WYBRANE PUBLIKACJE

  • monografia naukowa: Muzyka i biznes : od gramofonu do streamingu, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2022.
  • rozdział w książce: (+ R. Malik, K. CIupa) Culture Powered by Blockchain in Smart Cities, w: Managing Smart Cities: Sustainability and Resilience Through Effective Management, re. A. Visvizi, O. Troisi, Springer 2022, s. 232-247.
  • Podmioty ekonomii społecznej jako uczestnicy polityki kulturalnej, „Polityka Społeczna”, 2022, nr 1, s. 26-33. DOI:10.5604/01.3001.0015.8272​
  • referat na konferencji: ‘Closed Until Further Notice’. Policy Towards Culture by The Polish Government During The COVID-19 Pandemic First Wave: Proceedings of the 37th International Business Information Management Association Conference (IBIMA), 2021.
  • rozdział w książce: Nieczynna do odwołania. O kulturze w czasach pandemii COVID-19, w: Polska… Unia Europejska… Świat… w pandemii COVID-19 - wybrane zagadnienia, red. A. Bartoszewicz, A. Zybała, K. Księżopolski, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021, s. 79-9.
  • (+ Malik, R.) Digitization in museums : Between a fashionable trend and market awareness, Studia z Polityki Publicznej, 2020 nr 3(27), s. 31-45. DOI 10.33119/KSzPP/2020.3.2.
  • rozdział w książce: Global Production Networks w branży fonograficznej: charakterystyka podmiotów i makro-struktur, w: Współczesna gospodarka w sieci międzynarodowych powiązań - aktorzy, rynki, współzależności i zagrożenia, red. Stryjek. J., Zajaczkowski, M., Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020, 2. s. 622-627.
  • raport w ramach projektu CICERONE (Horyzont 2020): (+ Pratt, A. C., Kloosterman, R., Mbaye, J. F., Greco, L., Miguel, M. P., Janowska, A., … & Andreeva, D. (2019). The CICERONE project methodology​. Cicerone Project, 2019.
  • (+ Skrzek-Lubasińska, M.) Kompetencje przyszłości w warunkach ekspansji gospodarki 4.0., „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe UE w Katowicach”, 2019, nr 379, s. 57-71
  • (+ Malik, R) The Next 100 Years - Applying Megatrends to Analyze the Future of the Polish Economy​, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, 2019, 57 (1), s.119-131
  • (+ Malik, R.) Megatrends and their use in economic analyses of contemporary challenge in the world economy, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wroclawiu”, 2018, 523, s. 210-221​.
  • redakcja naukowa książki: Globalizacja współcześnie, red. A.A. Janowska, R. Malik, R., Wosiek, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2018​.
  • rozdział w książce:  Umiędzynarodowienie branży fonograficznej, w: Globalizacja współcześnie, red. A.A. Janowska, R. Malik, R., Wosiek, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2018. 
  • referat na konferencji: L’industrie du disque et sa chaîne de valeur après le virage numérique – quels défis pour la créativité des artistes ?​, w: „Questionner le tournant créatif : dispositifs, processus et représentations. Actes de colloque”, red. Y. Andonova, A-F. Kogan, Université d’économie de Varna – Bulgarie, 7-9 juin 2018;​
  • Przemysły kultury w erze dostępu​, „Studia i Prace KZiF. Zeszyt Naukowy 2018, 158, s. 179-199;
  • redakcja naukowa książki: Innowacyjność i konkurencyjność międzynarodowa. Nowe wyzwania dla przedsiębiorstw i państwa (red.) A.A. Janowska, R.Malik, R.Wosiek, A. Domańska, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017;
  • rozdział w książce: L’Etat comme catalyseur de la culture ouverte? Quelle politique culturelle et quelles médiations face aux circuits informels de la culture?, w: Participation et médiation(s). Nouveaux regards pour de nouveaux enjeux, L’Harmattan, Paris 2016, p. 233-254;
  • rozdział w książce:  Ekonomiczny wymiar otwartych danych – między mitem a rzeczywistością, w: red. K.Żukrowska, Otwarcie, konkurencyjność, wzrost, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2016, s. 211-228;
  • Open educational resources: between mcschool and creative school, „Journal of Education Culture and Society” 2016, 2(6): 288-297;
  • ICT and ‘Free’ Culture. An Analysis of New Business Models for Cultural Goods on the Internet, „Gospodarka Rynek Edukacja” 2016, 4(17): 28-32;
  • Wolny dostęp do wiedzy: otwarte zasoby naukowe i edukacyjne, „Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-SPołecznego Studia i Prace”, 2016, 4: 11-42;
  • rozdział w książce: „Spór o dostęp do dóbr kultury – czas na innowacyjne modele biznesowe”, w: Kreatywność i innowacyjność w erze cyfrowej. Twórcza destrukcja 2, red. A. Zorska, M. Molęda-Zdziech, B.Jung, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2014, s. 149-173;
  • rozdział w książce: „Otwarta kultura: jaka polityka kulturalna w Polsce w stosunku do nieformalnych obiegów kultury”, w: Polityka publiczna we współczesnym państwie, red. J. Osiński, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2014, s. 371-388;
  • Polityka publiczna w zakresie otwartych zasobów: Unia Europejska, „Kwartalnik Studia z Polityki Publicznej” 2014, 4(4): 109-130;
  • Otwarte zasoby edukacyjne jako przejaw altruizmu w gospodarce, czyli ekonomii daru​” (wraz z Anną Kanią), e‐mentor nr 3, 2013, s. 19-22;
  • „Przyszłość branży fonograficznej ‐ scenariusze rozwoju”, Kultura współczesna - teoria, interpretacje, praktyka, nr 4 2013, s. 213-226;
  • rozdział w książce: „Problem globalnej ochrony własności intelektualnej” w: Globalizacja i regionalizacja we współczesnym świecie, E. Molendowski (red.), Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2012;
  • „Ekonomia własności a ekonomia daru: nowy model promocji i dystrybucji muzyki”,  Prace i Materiały ISM nr 39, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2011, s. 179- 204;
  • Kryzysy a rozwój branży fonograficznej w XX i XXI wieku, Prace i Materiały ISM nr 40,  Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2011, s. 75-108;
  • „L’avenir de la musique apres la revolution numerique: opportunites et contraintes pour l’industrie du disque”, Societes. Revue des Sciences Humaines et Sociales nr 112, rok 2011, s. 87-94;
  • rozdział w książce: „Muzyka cyfrowa a nowe modele dystrybucji na rynku fonograficznym” s.180-221 w: „Wokół mediów ery Web 2.0”, B. Jung (red.), WAiP, Warszawa 2010; 
  • rozdział w książce: „Polityka audiowizualna Unii Europejskiej”, w: Media w XXI wieku, M.Bonikowska (red.), wyd. Trio, Warszawa 2009, str. 313;
  • rozdział w książce: „Muzyka a biznes. Nowe modele biznesowe w sektorze fonograficznym po rewolucji cyfrowej”, w: „Media. Biznes. Kultura”, J. Kreft, J. Majewski (red.), Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009 r.
  • rozdział w książce: „Wolność w Internecie a odpowiedzialność na przykładzie sektora fonograficznego” w: red. J. Osiński, Wolność i odpowiedzialność. WYmiar ekonomiczny, społeczny i polityczny, Kolegium Ekonomiczno-Społeczne Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2009, s. 41-49.
  • „Muzyka w ruchu. W stronę konsumpcji mobilnej” w: „Studia i Prace. Zeszyty Naukowe KES, SGH”, nr 17, Warszawa 2009 r., str. 53-74;
  • rozdział w książce: „Nowa gospodarka i paradoks sektora fonograficznego”, w: Nauki ekonomiczno-społeczne i rozwój, red. Katarzyna Żukrowska, KES, SGH, Warszawa 2008;
  • „Ewolucja konsumpcji muzyki – tendencja antropotropiczna”, Studia i Prace. Zeszyty Naukowe KES, nr 15, Warszawa 2008;
  • „Internet: wolna przestrzeń dla piratów. Czy tradycyjny runek muzyczny ma szansę się obronić? (Cyfryzacja muzyki i rozwój Internetu a ich wpływ na tradycyjny rynek muzyczny)”, Studia i Prace KES, Zeszyt Naukowy nr 13, Warszawa 2007;
  • rozdział w książce: „Muzyczna rewolucja: mp3 – koniec przemysłu fonograficznego?”, w: Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, red. L. H. Haber, M. Niezgoda, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006;
  • tłumaczenie Michel Clamen, Lobbing i jego sekrety, Felberg SJA, Warszawa 2005;
  • rozdział w książce: „Cyberterroryzm - rzeczywistość czy fikcja?”, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków, 2004;
  • „Sztuka przemawiania i jej rola w kreowaniu wizerunku mówcy”, Prace i materiały ISM, SGH, Warszawa, 2003;
  • „Europeaan worden om te overleven, Poolse kunstenaars spreken hun verwachtingen uit, SICA mag, Kwartaalmagazine van de stichting internationale culturele activiten”, nr 11 september 2001, pp. 13-14.

PROJEKTY

  • 2018-2019: realizacja projektu MNiSW na Działalność Upowszechniającą Naukę - przekształcenie czasopism KES (Kwartalnik KES oraz Warsaw Forum of Economic Sociology) w Open Access na platformie Open Journal System
  • 2014-2015: wykładowca w Akademii Młodego Ekonomisty SGH;
  • 2012-2014: wykładowca w Kafeterii Edukacyjnej SGH;
  • 2010: Trener – ekspert w projekcie UE - Program Operacyjny Kapitał Ludzki: „Profesjonalny urzędnik – nowoczesna administracja”: prowadzenie kursu pt. „E-urząd - wizerunek organizacji w Internecie”, według autorskiego scenariusza, na temat architektury informacji strony internetowej miasta w kontekście marketingu terytorialnego i brandingu miasta;
  • 2007–2008: Ekspert na zlecenie Kancelarii Senatu RP - wykonanie ekspertyzy strony internetowej Senatu RP w kontekście wizerunku instytucji oraz użyteczności, dostępności i efektywności strony; przygotowanie wstepnego projektu strony Senatu RP: architektura informacji i projekt graficzny;
  • 2000–2003: koordynatorka polskiej części projektu dydaktycznego Anima: autoprezentacja z zastosowaniem nowych technologii informacji i komunikacji, działającego w ramach programu Sokrates-Minerwa (praca koncepcyjna i organizacyjna, prowadzenie warsztatu Autoprezentacje multimedialne)

POPULARYZACJA NAUKI

Linki do wybranych profili i identyfikatorów w bazach naukowych

Zdjęcie przedstawiające Annę Anettę Janowską