Badania naukowe prowadzone przez pracowników Instytutu Filozofii, Socjologii i Socjologii Ekonomicznej

Badania naukowe są prowadzone we wszystkich zakładach wchodzących w skład Instytutu Filozofii, Socjologii i Socjologii Ekonomicznej.

Zakład Filozofii

Zespół Zakładu Filozofii składa się z pracowników naukowych o różnorodnych specjalizacjach badawczych: od historii filozofii, poprzez zagadnienia filozofii moralności, etyki życia gospodarczego, filozoficznych aspektów rynku kapitałowego i filozofii politycznej, aż po problemy filozofii języka, logiki i metodologii nauk. Okazją do integracji tak zróżnicowanej problematyki badawczej są badania zespołowe podejmowane z myślą o poszukiwaniu jednolitej zasady interpretacyjnej rozmaitych zagadnień filozoficznych - wpierw w ramach tzw. badań własnych, a po likwidacji tego programu w ramach badań statutowych. W latach dziewięćdziesiątych XX w. osią organizującą w jedną merytoryczną całość różnorodne problemy badawcze stała się filozoficzna idea racjonalności. W okresie późniejszym prace badawcze w Zakładzie ogniskowały się wokół problematyki moralnej (w tym etyki gospodarczej) oraz zjawiska intersubiektywności. Obecnie w Zakładzie Filozofii prowadzone są badania indywidualne łączące zagadnienia filozoficzne z problematyką nauk o polityce, w tym: z zakresu teorii politycznych, feminizmu, argumentacji, dezinformacji i propagandy.

Badania statutowe
  • 2010-2011 Uzasadnienie etyki biznesu. Perspektywa humanistyczna
  • 2012 Współczesne koncepcje i problemy etyczne
  • 2013 Działanie moralne - uwarunkowania, motywy, racje
  • 2014-2020 Intersubiektywność. Źródła, struktury, funkcje.

Bardziej szczegółowe opisy projektów znajdują się na stronie Zakładu Filozofii:

Badania własne
  • Dr hab. Justyna Nowotniak-Poręba, prof. SGH: problem zmysłowości w koncepcji Immanuela Kanta.
  • Dr hab. Grzegorz Szulczewski, prof. SGH: problematyka etyki gospodarczej oraz etyki biznesu - ze szczególnym uwzględnieniem problematyki racjonalności oraz zagadnień etyki dyskursu, kwestia rozumienia polityki w koncepcji Martina Heideggera.
  • Dr hab. Jacek Ziobrowski, prof. SGH: myśl Ludwiga Wittgensteina, badania nad kulturą i systemem politycznym Szwajcarii.

 

 

Zakład Socjologii Ekonomicznej

Zespół Socjologii Ekonomicznej aktywnie angażuje się w międzynarodowe oraz krajowe projekty badawcze finansowane z grantów Narodowego Centrum Nauki, Norweskiej Rady Naukowej oraz funduszy Unii Europejskiej (Horizon Europe, Erasmus+, Cedefop), a także wydaje czasopismo naukowe w języku angielskim Warsaw Forum of Economic Sociology (WFES) poświęcone szeroko pojętym zagadnieniom socjo-ekonomicznym, ze szczególnym uwzględnieniem problemów region Europy Środkowo-Wschodniej. 

 Obecnie realizowane projekty badawcze:

  • SKILLS4JUSTICE: Skill Partnerships for Sustainable and Just Migration Patterns. Międzynarodowy projekt badawczy finansowany ze środków Horizon Europe (CL2-2023-TRANSFORMATIONS-01 - Inclusiveness in times of change), w latach 2023-2027. 
  • COV-WORK: Świadomość społeczno-ekonomiczna, doświadczenia pracy i strategie radzenia sobie Polaków w kontekście kryzysu post-pandemicznego, badanie wspófinansowane ze środków Narodowego Centrum Nauki, w latach 2021-2025. 
  • Digital Individual Learning Accounts in the Visegrad Countries (D-ILA), międzynarodowy project badawczy finansowany w ramach programu Erasmus+, w latach 2022-2024.
  • Shipping Off Labour: Changing Staffing Strategies in Globalized Workplaces finansowanego ze środków Norweskiej Rady Naukowej (The Research Council of Norway), w latach 2019-2024.
Aktualności związane z projektami Zakładu Socjologii Ekonomicznej

19 Lipca 2023 roku

Komisja Europejska poinformowaa o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o dofinansowanie projektu badawczego SKILLS4JUSTICE finansowanego w ramach programu HORIZON EUROPE, złożonego przez konsorcjum z naszym udziałem. 

28-29 czerwca 2023

odbyło się spotkanie zespołu projektowego D-ILA w Pradze z udziałem zespołów badawczych z Czech, Polski, Słowacji oraz Węgier. W trakcie spotkania były omawiane wyniki badań terenowych prowadzonych przez wszystkie zespoły badawcze. Lider partnerstwa przedstawił założenia prototypu rozwiązania opierającego się na sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego odnoszącego się do analizy ofert szkoleniowych pod kątem potrzeb osób dorosłych. 

22 Czerwca 2023 roku

Komisja Europejska poinformowała o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o dofinansowanie projektu badawczego MAINSOC (Managing Inflation crisis through Social Dialogue) złożonego przez konsorcjum z naszym udziałem. Liderem projektu jest Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). 

29 maja 2023 roku 

Zespół Zakładu Socjologii Ekonomicznej we współpracy z Zakładem Socjologii Pracy i Gospodarki Instytutu Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego zorganizował seminarium „Polacy pracujący w czasie wielokryzysu. Wyniki badań panelowych 2021 i 2023”.

Na seminarium zaprezentowano wyniki unikatowego panelowego (podłużnego) badania sondażowego zrealizowanego na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej dorosłych w dwóch falach: 2021 i 2023. Badania panelowe, ze względu na bariery organizacyjne i finansowe są obecnie w  naukach społecznych rzadkością. W 2021 r. odbyła się I fala badania, w której w sondażu telefonicznym (CATI) zadano respondentom szereg pytań dotyczących z jednej strony sytuacji pandemicznej i tego, jak dostosowywali się oni w życiu prywatnym i zawodowym do nadzwyczajnych okoliczności, z drugiej sprawdzających opinie na temat gospodarki i warunków pracy (co wpisuje się w wieloletni ciąg badań nad świadomością ekonomiczną realizowanych w Zakładzie). Po dwóch latach, zgodnie z logiką badania panelowego, powróciliśmy w II fali do ponad połowy założonej próby z 2021 r., aby ponownie zapytać o kwestie poruszone w apogeum pandemii, uzupełniając wywiad o pewne kwestie bieżące. 

Seminarium obyło się w związku z realizacją projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki projektu NCN OPUS „COV-WORK: Świadomość społeczno-ekonomiczna, doświadczenia pracy i strategie radzenia sobie Polaków w kontekście kryzysu post-pandemicznego”.

Więcej na temat seminarium i przedstawionych na nim wyników badań można przeczytać w artykule, który ukazał się w wydaniu online Gazety SGH:
https://gazeta.sgh.waw.pl/konferencje-debaty-spotkania/polacy-pracujacy-w-czasie-wielokryzysu-wyniki-badan-panelowych-2021-i

Maj 2023 roku

Zespół Socjologii Ekonomicznej rozpoczął drugą rundę wywiadów z przedstawicielami przemysłu stoczniowego w ramach międzynarodowego projektu badawczego pn. „Shipping Off Labour: Changing Staffing Strategies in Globalized Workplaces” finansowanego ze środków Norweskiej Rady Naukowej (The Research Council of Norway). 

Badanie dotyczy analizy przemysłu stoczniowego w krajach europejskich – jego przemianach w związku ze zmianami technologicznymi oraz globalizacją, a także w związku z COVID-19. Projekt analizuje również strategie firm związane z zatrudnianiem pracowników – analizowany jest m.in. wpływ rozszerzenia Unii Europejskiej oraz związane z tym przesunięcia miejsc produkcji oraz migracje i relokacje pracowników. Badana jest również rola partnerów społecznych w wypracowywaniu rozwiązań na poziomie kraju, branży oraz pojedynczych przedsiębiorstw, a także wpływ procesów technologicznych oraz globalizacji na przemysł stoczniowy w Europie.

Luty 2023 roku

Zespół Socjologii Ekonomicznej rozpoczął badanie terenowe prowadzone przy realizacji międzynarodowego badawczego pn. Digital Individual Learning Accounts in the Visegrad Countries (D-ILA) finansowanego w ramach programu Erasmus+.

W ramach wywiadów przeprowadzanych m.in. z przedstawicielami przedsiębiorstw, firm szkoleniowych, urzędów pracy oraz firm pośrednictwa pracy zespół badawczy chce odpowiedzieć na serię pytań badawczych odnoszących się do inwestowania w kapitał ludzki przez osoby dorosłe, a także potrzeb informacyjnych związanych z wyborami ofert szkoleniowych. Na podstawie badań terenowych powstanie artykuł naukowy przedstawiający doświadczenia czterech krajów Grupy Wyszehradzkiej, tj. Czech, Polski, Słowacji  oraz Węgier w odniesieniu do polityk wspierających uczenie się osób dorosłych. 

Celem projektu D-ILA jest zaproponowanie rekomendacji dla krajów Grupy Wyszehradzkiej oraz na poziomie europejskim związanych z funkcjonowaniem indywidualnych kont edukacyjnych, a także opracowanie rozwiązania opierającego się na analizie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w wyborze oferty edukacyjnej przez osoby dorosłe. 

.