Programy NAWA

Informacja o projektach realizowanych przez SGH w ramach programów oferowanych przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA)

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie aktywnie uczestniczy w projektach oferowanych w ramach programów mających na celu umiędzynarodowienie uczelni, którymi zarządza Narodowa Agencja Współpracy Akademickiej – NAWA.

Wśród (z)realizowanych projektów znajdują się projekty zarówno organizacyjne jak i badawcze:

Welcome to Poland: SGH_Expert_Network

Nazwa projektu:

Projekt NAWA „SGH_Expert_Network - budowanie potencjału SGH w zakresie umiędzynarodowienia w oparciu o sieć ekspertów” (nr PPI/WTP/2022/1/00155) 

Okres trwania: 1.06.2023 – 31.05.2025

Pozyskane finansowanie: prawie 400 000 zł.

Cel projektu: budowanie zdolności SGH w zakresie internacjonalizacji, tj. pogłębienie współpracy z międzynarodowymi organizacjami finansowymi i gospodarczymi.  

Projekt koncentruje się na 6 międzynarodowych organizacjach finansowych i gospodarczych:

  • Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (Organization for Economic Co-operation and Development – OECD)    
  • EUROSTAT      
  • Światowa Organizacja Handlu (World Trade Organisation - WTO)
  • Międzynarodowy Fundusz Walutowy (International Monetary Fund -  IMF)      
  • Bank Światowy (World Bank)      
  • Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju  (European Bank for Reconstruction and Development - EBRD)  

Kluczowym elementem projektu jest zainicjowanie sieci ekspertów SGH, składającej się z wysoko wykwalifikowanej kadry naukowej SGH oraz zbudowanie ich kompetencji mających na celu ułatwienie kontaktów z ww. instytucjami poszukującymi współpracy eksperckiej.  

Projekt wpisuje się w aktualną strategię umiędzynarodowienia uczelni. 

W ramach złożonego projektu zrealizowano cztery główne zadania:

Zadanie 1. Rozpoznanie potrzeb instytucji gospodarczych i finansowych w zakresie ekspertyz i współpracy z SGH, w tym rozwinięcie współpracy z absolwentami SGH,
poznanie Welcome Center tych instytucji,

Zadanie 2. Cykl spotkań

Zadanie 3. Stworzenie sieci eksperckiej

Formularz dla pracowników akademickich SGH umożliwiający dołączenie do sieci

Zadanie 4. Promocja sieci eksperckiej

Publikacja: Katalog ekspertów [TBA].

Film promujący sieć SGH_Expert_Network [TBA].

Zadanie 5. Uruchomienie punktu kontaktowego dla nauczycieli akademickich w ramach istniejącego Welcome Centre

Zapraszamy do kontaktu expert_network@sgh.waw.pl 

Sieć SGH_Expert_Network (Szczegóły o sieci, bazy danych, punkt kontaktowy)

Projekt realizowany jest przez Centrum Współpracy Międzynarodowej SGH we współpracy z innymi jednostkami SGH.

Sfinansowano przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej w ramach programu Welcome to Poland.

Działania związane z organizacjami międzynarodowymi, niezwiązane bezpośrednio z projektem NAWA.

  • OECD Internship dla studentów i doktorantów
  • Prezentacja OECD ECONOMIC SURVEY OF POLAND 2025 -  4 luty 2025 

Prezentację raportu OECD Economic Survey of Poland 2025 przedstawiła Zuzana Smidova, OECD, autorka raportu. Drugą część wydarzenia stanowił panel ekspercki poświęcony „OECD Economic Survey of Poland 2025 – towards recovery and sustainable growth”.

Nagranie z wydarzenia

  • Prezentacja raportu MFW - IMF Regional Economic Outlook Report launch w SGH – 21 maj 2024 

Raport MFW „Soft landing in crosswinds for a lasting recovery - IMF regional economic outlook for Europe” został zaprezentowany na SGH 21 maja, po czym odbył się panel dyskusyjny.  

nagranie z wydarzenia

Малюнак
CIVICA FOR UKRAINE

Nazwa projektu:

​​CIVICA support for European Future of Ukraine (CIVICAforUkraine)​ 

Okres trwania: 1.01.2023 – 31.12.2023

Pozyskane finansowanie: 997 964,95 zł.

​Głównym celem Projektu jest rozwój, wzmocnienie współpracy i komunikacji między Europejskim Uniwersytetem Nauk Społecznych CIVICA (CIVICA: The European University of Social Sciences), którego SGH jest członkiem, z akademickimi społecznościami wybranych uczelni ukraińskich, w szczególności w zakresie nauk społecznych, humanistycznych, zarządzania i polityki publicznej, w kontekście przyszłej integracji europejskiej i odbudowy Ukrainy.   

​Cele szczegółowe Projektu obejmują między innymi: 

  • ​umożliwienie nawiązania kontaktów instytucjonalnych i indywidulanych między uczelniami CIVICA i uczelniami z Ukrainy: stworzenie możliwości dla studentów, doktorantów, młodych naukowców oraz kadry akademickiej z Ukrainy do udziału w działaniach realizowanych w ramach CIVICA dot. europeizacji i integracji europejskiej;  
  • ​nawiązanie i zacieśnienie relacji na poziomie Steering Committee oraz liderów uczelni Sojuszu CIVICA i uczelni ukraińskich;
  • ​zidentyfikowanie potrzeb partnerów z Ukrainy w celu wypracowania optymalnych mechanizmów wsparcia Sojuszu CIVICA dla uczelni ukraińskich w ramach szerszego zaangażowania (CIVICA for Ukraine);  
  • ​wzmocnienie i rozwój umiejętności i kompetencji studentów i kadry uniwersytetów ukraińskich w zakresie poprawy standardów funkcjonowania uniwersytetów i przybliżania do standardów unijnych;
  • ​promocja wiedzy i informacji o Unii Europejskiej, w kontekście członkostwa Ukrainy w Unii Europejskiej;  
  • ​wzmacnianie wrażliwości na sytuację w Ukrainie, w tym problemy związane z funkcjonowaniem szkolnictwa wyższego, wśród zachodnich partnerów europejskich – uniwersytetów partnerskich CIVICA;  
  • ​promocja wsparcia, którego Polski Rząd udziela partnerom z Ukrainy a w szczególności promocja programów NAWA. 

​Cele wytyczone w Projekcie są komplementarne do celów zidentyfikowanych przez Konsorcjum CIVICA do realizacji poprzez konkretne działania w latach 2022-2026. Jednocześnie, cele te wpisują się zarówno w misję CIVICA do 2030 roku, jak i w misję SGH oraz uczelni partnerskich w Projekcie (zob. np. misja NaUKMA, strategie UKU, DonNU), a także potwierdzają wyrazy solidarności i deklarację wsparcia środowiska akademickiego Ukrainy.  

​Projekt realizowany będzie w ścisłej koordynacji z partnerami CIVICA i bazuje na zadaniach i działaniach zaplanowanych przez Konsorcjum na rok 2023 r. Cele Projektu, zakres działań i konkretne inicjatywy zostały przygotowane przez CIVICA Managing Team oraz omówione i zaakceptowane na poziomie CIVICA Steering Committee (prorektorzy w uczelniach CIVICA).

Partnerzy projektu:

SPINAKER – BUSINESS LEAD

Nazwa projektu:

New Business Leaders for a New World - Business Lead

Okres trwania: 1.06.2021 – 31.08.2023

Pozyskane finansowanie: 787 806,50 zł.

BUSINESS LEAD to innowacyjny, autorski projekt, który łączy komponent dydaktyczny (krótkie, intensywne formy kształcenia) z promocją polskiej kultury, tradycji, historii i dziedzictwa narodowego oraz wpisuje się w szerszy kontekst umiędzynarodowienia i społecznej odpowiedzialności naszej Uczelni.

Projekt zakłada opracowanie i realizację Intensywnego Międzynarodowego Programu Kształcenia (IMPK) ukierunkowanego na rozwój kompetencji w obszarze przedsiębiorczości i zarządzania biznesem. Głównym elementem Projektu jest kształcenie kobiet-studentek z rozwijających się krajów Afryki oraz budowanie ich osobistych i zawodowych kompetencji w zakresie prowadzenia biznesu, co wpisuje się nie tylko w strategię umiędzynarodowienia SGH, ale również w Milenijne Cele Rozwojowe (SDG’s1;4;5;10) i strategię Unii Europejskiej walki z globalnym wykluczeniem i ubóstwem. Przez najbliższe 2 lata, w ramach 3 edycji IMPK BUSINESS LEAD będziemy kształcić w SGH łącznie 60 studentek z takich krajów, jak Senegal, Etiopia, Tanzania, Kenia i Mauritius. W SGH gościć będziemy również pracowników naukowych z uczelni partnerskich w tych krajach.

Główne cele projektu obejmują:

  • Upowszechnienie w SGH krótkich, intensywnych programów kształcenia prowadzonych w języku angielskim.
  • Budowanie kompetencji instytucjonalnych i indywidualnych kompetencji dydaktycznych, w zakresie realizacji krótkich programów kształcenia w formule zdalnej i blended.
  • Wdrożenie w SGH rozwiązań technologicznych i technologiczno-dydaktycznych umożliwiających elastyczne podejście do kształcenia studentów.
  • Wzmocnienie współpracy z uczelniami z państw rozwijających się, zgodnie ze strategią umiędzynarodowienia SGH.
  • Wzmacnianie pozycji i prestiżu SGH na globalnym rynku edukacyjnym, jako uczelni o wysokim poziomie kształcenia i jako uczelni odpowiedzialnej społecznie (podejmującej działania CSR).
  • Promocja polskiej kultury i polskiego dziedzictwa oraz możliwości edukacyjnych, oferowanych w Polsce.

W proponowanym programie, oprócz niezbędnej wiedzy merytorycznej, która zostanie przekazana uczestniczkom, duży nacisk zostanie położony na kształcenie praktyczne w formie warsztatowej, seminaryjnej i projektowej. Nabyta w toku kształcenia wiedza i umiejętności w zakresie prowadzenia biznesu, zostaną uzupełnione komponentem praktycznym spotkaniami z przedstawicielami i przedstawicielkami biznesu i wizytami studyjnymi w polskich firmach. W realizację projektu zaangażowani zostaną również studenci, którzy będą mieli okazję nawiązać nowe interesujące kontakty i skorzystać z oferty dydaktycznej i wydarzeń towarzyszących.

Projekt realizowany będzie w formule blended, obejmującej kształcenie zdalne i stacjonarne. Każdy z zaproponowanych modułów realizowany będzie w sposób, który w razie potrzeby umożliwi jego szybkie przekształcenie z formuły stacjonarnej na formę zdalną, bez szkody dla jakości realizowanego modułu.

W celu zapewnienia profesjonalnej realizacji programu, duży nacisk położony zostanie na wzmocnienie kompetencji kadry z SGH realizującej program IMPK. Cykl planowanych szkoleń obejmuje zarówno szkolenia dot. technik dydaktycznych (w tym kształcenia zdalnego i w formie mieszanej/blended), jak i kompetencji miękkich (wzmocnienie kompetencji komunikacji wielokulturowych ze szczególnym naciskiem na specyfikę kultury afrykańskiej). 

BUSINESS LEAD to kolejny już projekt, po projekcie #SGH4U (Welcome to Poland), który realizowany będzie wspólnie przez pracowników akademickich SGH i pracowników SGH niebędących nauczycielami akademickimi. W realizację BUSINESS LEAD zaangażują się wspólnie Kolegium Finansów i Zarządzania oraz Centrum Współpracy Międzynarodowej SGH, przy wsparciu Działu Obsługi Projektów oraz Działu Księgowości Projektowej. Ponadto, projekt realizowany będzie również we współpracy z ambasadami RP w Dakarze, Addis-Abebie, Nairobi i Dar-es-Salam. 

Zespół Projektowy BUSINESS LEAD:

  • dr Anna Masłoń-Oracz (KZIF) – kierownik projektu
  • dr hab. Rafał Kasprzak, prof. SGH (KZIF)
  • dr Marta Ziółkowska (KZIF)
  • mgr Katarzyna Kacperczyk (CWM)
  • mgr Małgorzata Chromy (CWM)

Program jest finansowany z projektu pozakonkursowego nr POWR.03.03.00-00-PN16/18 pt. „Wsparcie zdolności instytucjonalnej polskich uczelni poprzez tworzenie i realizację międzynarodowych programów studiów” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (dalej PO WER), III Oś priorytetowa „Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju”, Działanie 3.3. pt. „Umiędzynarodowienie polskiego szkolnictwa wyższego”. W myśl umowy o dofinansowanie ww. projektu podpisanej między Narodową Agencją Wymiany Akademickiej, a Instytucją Pośredniczącą dla ww. działania (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju), NAWA jest beneficjentem w ww. projekcie pozakonkursowym, zaś instytucja składająca wniosek w naborze do programu NAWA finansowanego z ww. projektu pozakonkursowego – jest odbiorcą ostatecznym i uczestnikiem projektu.

Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej - projekty EFS - logo
Welcome to Poland: #SGH4U

Nazwa projektu:

Rozwój kompetencji kadry naukowej, dydaktycznej i administracyjnej: optymalizacja modelu obsługi studentów i kadry z zagranicy i kształtowanie kultury otwartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie

Okres trwania: 1.12.2018 – 31.03.2021

Pozyskane finansowanie: 451 909 zł.

W ramach złożonego projektu zrealizowano cztery główne zadania:

Zadanie 1. Cykl szkoleń obejmujący m.in.:

Zadanie 2. Utworzenie Centrum Kompetencyjnego Wielokulturowości będącego centralną jednostką integrującą ekspertyzę badawczo-dydaktyczną i praktyczne doświadczenia administracji SGH (dziekanaty, Centrum Współpracy Międzynarodowej).

Zadanie 3. Utworzenie interaktywnej międzyuczelnianej platformy administrowanej przez SGH, służącej stałej wymianie doświadczeń dotyczących obsługi studentów i kadry zagranicznej oraz wielokulturowości.

Zadanie 4. Wsparcie jednostek SGH w obsługiwaniu studentów z zagranicy poprzez wprowadzenie usprawnień organizacyjnych i technicznych poprawiających zaawansowane procesy internacjonalizacji w SGH.

Projekt realizowany był przez Centrum Współpracy Międzynarodowej SGH we współpracy z Katedrą Studiów Politycznych (działającą w ramach Instytutu Studiów Międzynarodowych Kolegium Ekonomiczno-Społecznego) i Forum Dziekanatów oraz innymi jednostkami SGH.

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, projekt pozakonkursowy pt. Podniesienie kompetencji kadry akademickiej i potencjału instytucji w przyjmowaniu osób z zagranicy – Welcome to Poland realizowany w ramach Działania określonego we wniosku o dofinansowanie projektu nr POWR.03.03.00-00-PN14/18.

Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej - projekty EFS - logo
Pozostałe projekty

Projekty organizacyjne

  • program International Alumni: „SGH Alumni Leaders – distinguished stories, award-worthy people”. Projekt realizowany był przez Centrum Kariery i Relacji z Absolwentami SGH. W ramach projektu zrealizowano następujące inicjatywy:

 

Projekty badawczo-dydaktyczne:

  • Projekt pt. „PROM – Międzynarodowa wymiana stypendialna doktorantów i kadry akademickiej” (nr PPI/PRO/2019/1/00029) realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
    Okres realizacji projektu od 01.10.2019 r.  do 30.09.2021 r.
  • Projekt pt. „New Economy Lab - Utrwalenie i rozwój współpracy naukowo-dydaktycznej z zagranicznymi partnerami SGH” (nr PPI/APM/2018/1/00037) w ramach programu „Akademickie Partnerstwa Międzynarodowe (APM).”
    Okres realizacji projektu od 01.12.2018 do 31.12.2021 r.

 

logotyp NAWA