Katedra Badań Zachowań Konsumentów

O Katedrze

Katedra liczy sobie ok. 70 lat. Od początku swojej działalności podejmowała bardzo aktualne zagadnienia. Początkowo pracownicy koncentrowali się na konsumpcji żywności ujmowanej w dwóch aspektach: ekonomicznym i żywieniowym, a następnie rozszerzyli swoje zainteresowania naukowe i badawcze o rynek dóbr i usług konsumpcyjnych, a obok konsumpcji indywidualnej podjęli problematykę konsumpcji zbiorowej. W latach 1987-1990 Katedrą Ekonomiki Konsumpcji kierowała prof. dr hab. Zofia Zielińska. 

W 1998 roku Katedra zmieniała nazwę na Katedrę Poziomu Życia i Konsumpcji co wynikało z poszerzenia zainteresowań naukowo-badawczych pracowników
o uwarunkowania konsumpcji oraz jej powiązania z warunkami bytu, poziomem życia oraz jakością życia. Kierownikiem Katedry od 1991 do 2001 roku była prof. dr hab. Zofia Zielińska.  

W związku z restrukturyzacją SGH Katedra Poziomu Życia i Konsumpcji przekształciła się decyzją Rektora SGH z dnia 28.05.2013 roku w Zakład Badań Zachowań Konsumentów, będący częścią Instytutu Zarządzania Kolegium Zarządzania
i Finansów. W okresie 01.08.2001–30.09.2017 kierownikiem Katedry Poziomu Życia
i Konsumpcji, a następnie Zakładu Badań Zachowań Konsumentów była prof. dr hab. Teresa Słaby.   

Od dnia 1.02.2018 roku decyzją Rektora SGH: Zarządzenie nr 9 z dnia 30 stycznia 2018 roku Zakład Badań Zachowań Konsumentów został przekształcony w Katedrę Badań Zachowań Konsumentów. Od 1.10.2017 roku kierownikiem Katedry Badań Zachowań Konsumentów jest prof. dr hab. Anna Dąbrowska. 

Współpracujemy/współpracowaliśmy z pracownikami nauki z uczelni krajowych
i zagranicznych, w tym m.in. z Katedrą Zarządzania i Marketingu Politechniki Kijowskiej, Federacją Polskich Banków Żywności, Federacją Konsumentów.

Prof. dr hab. Anna Dąbrowska uczestniczyła w Międzynarodowym Okrągłym Stole „WAR IN UKRAINE: CONSEQUENCES FOR THE WORLD ECONOMY” zorganizowanym 9 maja 2022 roku przez Narodowy Uniwersytet Techniczny Ukrainy „Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute” Kijów. 

Bierzemy udział jako eksperci w debatach organizowanych m.in. przez Politechnikę Kijowską, Konfederację Lewiatan, Polski Klub Ekologiczny w Krakowie. 

Sprawujemy opiekę nad stażami naukowymi pracowników innych Uczelni. 

Władze

Od 1 października 2017 r. kierownikiem Katedry Badań Zachowań Konsumentów jest prof. dr hab. Anna Dąbrowska.

Oferta dydaktyczna

prof. dr hab. Anna Dąbrowska

  • Marketing usług
  • Ochrona i edukacja konsumenta
  • Postępowanie nabywców na rynku
  • E-usługi

prof. dr hab. Bogdan Mróz

  • Business Environment in Central and Eastern Europe (IB)
  • Etyka w biznesie
  • Postępowanie nabywców na rynku
  • Trendy konsumenckie a strategie e-biznesu

dr hab. Adrian Lubowiecki-Vikuk, prof. uczelni

  • Etyka w biznesie
  • Etykieta menedżera
  • Marketing

dr hab. Małgorzata Twardzik

  • Koncepcja zrównoważonego rozwoju w handlu
  • Marketing of Places
  • Marketing terytorialny
  • Marketing usług
  • Rynek nieruchomości
  • Services Marketing
  • Strategie marketingowe

mgr Anita Szuszkiewicz

  • Etyka w biznesie
  • Marketing
  • Ochrona i edukacja konsumenta
  • Postępowanie nabywców na rynku

Seminaria – licencjackie, magisterskie, doktorskie

Kierunki prac naukowo-badawczych

Zainteresowania naukowe pracowników Katedry koncentrują się wokół szeroko pojętych problemów konsumentów i konsumpcji w ich teoretycznym i empirycznym obszarze. Szczególną uwagę poświęca się współzależnościom zachodzącym pomiędzy konsumpcją oraz pozycją konsumenta na rynku w kształtującej się gospodarce rynkowej. 
 
Wyniki badań dotyczące tychże współzależności znajdują i znajdą w przyszłości wielostronne zastosowanie tak dla wczesnego podejmowania działań na rzecz ochrony konsumentów, jak i dla działań marketingowych i menedżerskich w ustalaniu strategii działań na rynku w połączeniu ze świadomością skutków tych działań dla nabywców. 
 
Działalność naukowa pracowników Katedry koncentruje się wokół następujących problemów:

  • Badania poziomu życia i konsumpcji grup społeczno-zawodowych w Polsce, 
  • Zachowania w czasie wolnym
  • Metodyczne i merytoryczne problemy badania przemian w strukturze konsumpcji, 
  • Konsument jako cel i podstawa działań rynkowych i marketingowych, 
  • Konsument jako podmiot komunikacji rynkowej, segmentacji rynku, promocji, marketing-mix, badań rynkowych, 
  • Konsument 55+
  • Zachowania ekonomiczne i jakość życia klasy wyższej w Polsce
  • Sytuacja polskiego konsumenta wobec integracji z Unią Europejską
  • Zachowania konsumpcyjne w czasach kryzysu 
  • Zachowania konsumentów na rynku dóbr i usług konsumpcyjnych
  • Edukacja i ochrona konsumenta 
  • Usługi jako sektor gospodarki, rola usług w unowocześnianiu struktury konsumpcji, 
  • Wpływ otoczenia ekonomicznego, społecznego, kulturowego na postępowanie uczestników rynku, 
  • Konsument na rynku usług finansowych, 
  • Konsument a planowanie i zarządzanie biznesem, implikacji dla strategii konkurencji, 
  • Strategie uczestników rynku, 
  • E-uslugi
  • Gospodarka nieoficjalna – szara strefa
Badania zrealizowane w Katedrze

BADANIA STATUTOWE
 

2023 rok

  • Barometr Społecznej Odpowiedzialności Konsumenta – kierownik badania prof. dr hab. Anna Dąbrowska
  • Pomiar emocji w badaniach doświadczeń klienta - kierownik/wykonawca badania dr hab. Adrian Lubowiecki-Vikuk, prof. SGH, wykonawca prof. dr hab. Bogdan Mróz


2022 rok

  • Barometr Społecznej Odpowiedzialności Konsumenta – kierownik badania prof. dr hab. Anna Dąbrowska
  • Zachowania przedsiębiorstw z kapitałem krajowym i zagranicznym wobec trendu „dekonsumpcji” – kierownik badania mgr Anita Szuszkiewicz
  • Rola emocji w doświadczeniach klientów przedsiębiorstw uzdrowiskowych w Polsce - kierownik/wykonawca badania dr hab. Adrian Lubowiecki-Vikuk


2021 rok

  • Barometr Społecznej Odpowiedzialności Konsumenta – kierownik badania prof. dr hab. Anna Dąbrowska
  • Uwarunkowania rozwoju dekonsumpcji w polskim społeczeństwie – kierownik badania mgr Anita Szuszkiewicz


2020 rok 

  • Społeczna odpowiedzialność konsumenta w dobie pandemii w Polsce i wybranych krajach UE. Implikacje dla Polski - kierownik badania prof. dr hab. Anna Dąbrowska 
  • Modele odpowiedzialnych zachowań młodych konsumentów w czasach kryzysu - perspektywa międzynarodowa - kierownik badania dr hab. prof. SGH Rafał Kasprzak
  • Determinanty zachowań konsumentów na rynku wyjazdowej turystyki medycznej - kierownik/wykonawca badania dr Adrian Lubowiecki-Vikuk

 
2019 rok 

  • Zachowania osób starszych (60+) na rynku e-usług - kierownik badania prof. dr hab. Anna Dąbrowska 
  • Modele biznesowe w sektorze kreatywnym - kierownik badania dr hab. prof. SGH Rafał Kasprzak
  • Determinanty zachowań konsumentów na rynku turystyki medycznej – ujęcie marketingowe - kierownik/wykonawca badania dr Adrian Lubowiecki-Vikuk

 
2018 rok 

  • Potrzeby usługowe osób starszych 60+ w warunkach przemian demograficznych w Polsce - kierownik badania prof. dr hab. Anna Dąbrowska 
  • Przemysły kreaatywne w latach 2009 - 2016 w Polsce i wybranych metropoliach - kierownik badania dr hab. prof. SGH Rafał Kasprzak 

2015 rok

  • Zmiany zachowań polskich gospodarstw domowych pod wpływem kryzysu. Etap II „Gospodarstwa miejskie - badania empiryczne” - kierownik badania prof. dr. hab. Bogdan Mróz

2014 rok

  • Zmiany zachowań gospodarstw domowych pod wpływem kryzysu- kierownik badania prof. zw. dr. hab. Teresa Słaby
  • Działania marketingowe firm usługowych (II etap) - kierownik badania prof. dr. hab. Anna Dąbrowska

Rok 2013

  • Działania marketingowe firm usługowych, Kierownik badania: dr hab. prof. SGH Anna Dąbrowska
  • Piractwo jako forma szarej strefy - przyczyny, uwarunkowania, formy występowania, Kierownik badania: dr hab. prof. SGH Bogdan Mróz
  • Przemysły kreatywne w rozwoju gospodarczym miasta stołecznego Warszawy (ujęcie regionalne), Kierownik badania: dr Rafał Kasprzak

 
Rok 2012 

  • Organizacje pozarządowe jako dostarczyciele usług społecznych. Kierownik badania: dr hab. prof. SGH Mirosława Janoś-Kresło
  • Konsumenci w „strefie cienia”. Rola gospodarki nieoficjalnej w zaspokajaniu potrzeb polskich konsumentów. Kierownik badania: dr hab. prof. SGH Bogdan Mróz
  • Badanie ekonomicznego oddziaływania instytucji kultury - Europejskie Centrum Bajki w Pacanowie, Kierownik badania: dr Rafał Kasprzak

 
Rok 2011

  • Posiadanie rzeczy materialnych a jakość życia w wybranych grupach społecznych, Cz.I - 2011,część II - 2012, Kierownik badania: prof. dr hab. Teresa Słaby
  • Zachowania ekonomiczne kształtującej się klasy wyższej w Polsce, Kierownik badania: dr hab. prof. SGH Małgorzata Bombol
  • Ochrona konsumenta na rynku usług finansowych - rozwiązania polskie i Unii Europejskiej, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Anna Dąbrowska
  • Ochrona konsumenta na rynku usług telekomunikacyjnych - rozwiązania polskie i Unii Europejskiej, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Mirosława Janoś-Kresło
  • Konkurenci w strefie cienia. Rola gospodarki nieformalnej w zaspokajaniu potrzeb polskich konsumentów, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Bogdan Mróz
  • Kapitał relacji małych i średnich przedsiębiorstw w kontekście wykorzystania funduszy UE na budowanie klasterów, Kierownik badania: dr Rafał Kasprzak

 
Rok 2010

  • Organizacje non-profit na rynku usług, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Mirosława Janoś – Kresło
  • Liberalizacja rynku usług - szanse i zagrożenia dla potrzeb usługodawców - etap II, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Anna Dąbrowska
  • Procesy indywidualizacji i naśladownictwa wzorów konsumpcji w zachowaniach polskich konsumentów, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Bogdan Mróz
  • Instytucjonalne wsparcie rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw w Polsce, Kierownik badania: dr Rafał Kasprzak
  • Liberalizacja rynku usług - szanse i zagrożenia dla potrzeb usługodawców, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Anna Dąbrowska
  • Design a tworzenie wizerunku przedsiębiorstwa, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Bogdan Mróz

 
Rok 2009

  • Nowoczesne usługi skierowane do osób starszych w Polsce - stan, perspektywy - etap I, Kierownik badania: prof. dr hab. Teresa Słaby

 
Rok 2007

  • Konsument a strategie biznesowe firm XXI wieku, Kierownik badania: dr hab. prof. SGH Bogdan Mróz 
  • Zachowanie konsumentów na rynku usług, Kierownik badania: dr Anna Dąbrowska

 
Rok 2006

  • Zachowanie konsumentów na rynku usług, Kierownik badania: dr Anna Dąbrowska 
  • Konsument w strategiach przedsiębiorstw - nowe tendencje i wyzwania (w świetle badań) - etap II, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Bogdan Mróz

 
Rok 2005

  • Modele zachowań konsumpcyjnych w czasie wolnym, Kierownik badania: prof. dr hab. Teresa Słaby 
  • Konsument w strategiach przedsiębiorstw - nowe tendencje i wyzwania (w świetle badań) - etap I, Kierownik badania: prof. dr hab. Bogdan Mróz

 
Rok 2004

  • Model konsumpcji polskich gospodarstw domowych na początku lat 2000 - etap II, Kierownik badania: dr Anna Dąbrowska

 
Rok 2003

  • Model konsumpcji polskich gospodarstw domowych na początku lat 2000 - etap I, Kierownik badania: dr Anna Dąbrowska

 
Rok 2002

  • Polski konsument wobec wyzwań rynkowych u progu XXI wieku - etap II, Kierownik badania: dr Anna Dąbrowska


BADANIA WŁASNE     

Rok 2010

  • Jakość życia - poszukiwanie spójności we współczesnych definicjach, Wykonawca: prof. dr hab. Teresa Słaby
  • Kryzys gospodarczy a reakcje polskich konsumentów, Wykonawca: prof. dr hab. Teresa Słaby
  • Design jako determinanta jakości życia, Wykonawca: dr hab. prof SGH Małgorzata Bombol
  • Skłonność Polaków do oszczędzania w latach 2005-2009, Wykonawca: dr hab. prof. SGH Anna Dąbrowska
  • Polaryzacja konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych - ujęcie regionalne, Wykonawca: dr hab. prof. SGH Mirosława Janoś-Kresło
  • Nowe perspektywy i kierunki badań nad jakością życia, Wykonawca: dr hab. prof. SGH Bogdan Mróz


Rok 2009

  • Polski konsument w obliczu kryzysu gospodarczego, Wykonawca: prof. dr hab. Teresa Słaby


Rok 2007 

  • Kultura i przemysły kultury w polskiej gospodarce, Wykonawca: dr Rafał Kasprzak
  • Nadmierna konsumpcja a jakość życia, Wykonawca: prof. dr hab. Teresa Słaby i mgr Krzysztof Maliszewski 


Rok 2006

  • Finansowanie postaw przedsiębiorczych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - wdrażanie Działania ZPORR 2.5 Promocja Przedsiębiorczości w województwie mazowieckim, Wykonawca: dr Rafał Kasprzak
  • Czas wolny a poziom i jakość życia, Wykonawca: dr Małgorzata Bombol

Rok 2004

  • Konsumpcja usług kultury w województwie warmińsko – mazurskim, Wykonawca: prof. dr hab. Teresa Słaby i mgr Rafał Kasprzak
  • Ekonomiczny wymiar czasu wolnego a styl życia, Wykonawca: dr Małgorzata Bombol

Rok 2003

  • Serwicyzacja konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych w świetle badań GUS, Wykonawca: dr Anna Dąbrowska
  • Kultura i przemysły kultury w regionalnej polityce rozwoju na przykładzie województwa warmińsko – mazurskiego, Wykonawca: prof. dr hab. Teresa Słaby i mgr Rafał Kasprzak

Rok 2002

  • Wielowymiarowa analiza konsumpcji, Wykonawca: prof. dr hab. Teresa Słaby

INNE PRACE BADAWCZE     

Rok 2015 

  • Zachowania przedsiębiorcze i konsumpcyjne w rodzinach opiekujących się dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością - projekt badawczy finansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki nr 2013/09/BS4/01965. Kierownik projektu: Prof. dr hab. Mirosława Janoś-Kresło

Rok 2013

  • Zrównoważona konsumpcja w opinii polskich konsumentów, Kierownik badania: Radosław Antczak

Rok 2012

  • Oblicza dobrostanu mieszkańców Polski w I dekadzie XXI wieku. Godność życia. Etap 2, Kierownik badania: Radosław Antczak

Rok 2011

  • Identyfikacja kierunków i skali ekonomiczno-społecznego oddziaływania instytucji kultury na region na przykładzie Europejskiego Centrum Bajki im. Koziołka Matołka w Pacanowie, projekt finansowany przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu Obserwatorium Kultury 2011, skład zespołu badawczego: dr Rafał Kasprzak, dr Teresa Skalska

Rok 2010

  • Oblicza dobrostanu mieszkańców Polski w I dekadzie XXI wieku. Godność życia, Kierownik badania: Radosław Antczak
  • Badanie oddziaływania społeczno-ekonomicznego przedsięwzięcia kulturalnego na region projekt finansowany przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu Obserwatorium Kultury 2010, skład zespołu badawczego: dr Rafał Kasprzak, dr Teresa Skalska
     
Publikacje
Bezpieczeństwo_konsumentów_1

Link do publikacji

Obraz
BEZPIECZEŃSTWO KONSUMENTÓW. Ochrona i edukacja konsumencka

Link do publikacji 

Bezpieczeństwo_konsumentów_2

Link do publikacji 

Bezpieczeństwo_finanse

Link do publikacji

Potrzeby_usługowe

Link do publikacji

Osoby_starsze

Link do publikacji

CnSR

Link do publikacji

jakosc_zycia

Link do publikacji

wykluczenie

Link do publikacji

ochrona_bankowe

Link do publikacji

Single

Link do publikacji

zachowania_covid

Link do publikacji

Turystyka_medyczna

Link do publikacji

Obraz
Handbook of Sustainable Development and Leisure Services

Link do publikacji

Obraz
Determinanty aktywności rekreacyjno-turystycznej osób samotnych w Wielkopolsce

Link do publikacji

 

.